mijn versie op een "mft"/"torsionbox" en twee opbergrekken

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Na de het schragen-projectje, ben ik verder gegaan met eigen variatie op het "MFT" en "torsionbox" thema. Mijn inspiratie heb ik vooral bij Ron Paulk gevonden en natuurlijk hier op het forum bij degenen die de MFT-XL bouwden.

Het bovenblad heb ik uit 18mm MDF laten CNC-frezen. Zodoende is pasvorm ten behoeve van de freesplaat-inleg en van het gatenpatroon extreem nauwkeurig en netjes. Dat CNC-en wilde gewoon eens uitgeprobeerd hebben. Het is niet een heel goedkope oplossing, maar ik weet het aan mezelf te "verantwoorden", doordat het blad nu bijna als meetgereedschap kan dienen: ik kan er van uit gaan dat het gatenpatroon niet veel haakser te krijgen is dan op deze manier. En daarbij ben ik ook gewoon maar een "nerd" en kan ik genieten van het raakvlak tussen IT en de fysieke wereld :)

De "onderbak" is van 18mm underlayment. Het geheel is heel stijf geworden en nog alleszins te tillen. Dat wilde ik ook graag, want hoewel de werkbank op een nog te bouwen onderstel moet komen, wil ik het ook op de schragen kunnen plaatsen, bv. als ik buiten een keer iets wil doen.

Hier wat foto's:

Bovenblad, net opgehaald bij de CNC-meneer:

mft%20001.jpg


mft%20002.jpg


Zijkanten en tussenschotten:

mft%20003.jpg


mft%20004.jpg


Klaar!

mft%20005.jpg


Nou ja, "klaar": het onderstel moet dus nog. Hiervoor wil ik iets maken dat gecombineerd is met lades. Als iemand een leuk/handig ontwerp weet dan houd ik me aanbevolen! :)

Tijdens dit klusje gelijk nog wat opbergmogelijkheden in de nieuwe garage gerealiseerd. Een rek aan de muur voor latten en rek op wielen voor plaatmateriaal. Rek is van houten balkjes van 44x44mm met liggers gemaakt van 22mm CV pijp. Het rek hangt hoog aan de muur: mijn garage is smal, maar heeft heel veel hoogte (van 3.5m tot ruim vier meter hoog). Die ruimte benut ik zoveel mogelijk, met als "compromis" de ladder te moeten pakken. Maar daar ben ik al zo goed als aan gewend inmiddels.

rek%20001.jpg


rek%20002.jpg


rek%20003.jpg


Hier het rollende rek voor plaatmateriaal. Met aan mezelf de stellige belofte: alles wat er niet meer oppast, moet weg. Nu nog zien dat ik me er aan kan houden...

rek%20004.jpg


rek%20005.jpg


En zo, langzamerhand, begint een en ander op zijn plek te komen te staan en raakt de garage wat opgeruimder :)
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Een kleine tip voor de platen kar: hang op de grondplaat een 'neusje' zodat de platen er niet kunnen afglijden. Ik heb het voorgehad op mijn kar, koste een hoop tijd en werk om alle platen terug mooi op hun plaats te zetten.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Een kleine tip voor de platen kar: hang op de grondplaat een 'neusje' zodat de platen er niet kunnen afglijden.

"Great minds think alike" :)

Het is op foto's niet te zien, maar inderdaad heeft het horizontale deel een opstaande rand gekregen. Die helpt, naast het wegglijden te voorkomen, ook de stijfheid van het geheel.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Hoewel mij las-vaardigheden nog niet je-dat zijn en de dus de haakse slijper veelvuldig is toegepast :) is het gelukt een setje bijpassende lijmklemmen te fabriceren:

klemmen%201.jpg


klemmen%202.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.