Waterdichte bak

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dag houtwormen!

Ik heb een vraag:

Ik ben bezig met het ombouwen van een vleugelpiano (foto's volgen, geen zorgen). De bedoeling is om alle "analoge" techniek eruit te halen en er digitale techniek in te steken.

Concreet: alle oude meuk eruit en een digitale piano erin, met boxen, Ipad-houders etc.

Nu is een vleugelpiano niet bepaald klein te noemen. Ik heb dan ook een grote lege ruimte om op te vullen. En een van de opties is om een gedeelte van de restruimte om te vormen tot IJSBAK! Je weet wel, om je champagne enzo koel te houden. Er komt uiteraard een afvoerkraantje, want een piano kieper je nu eenmaal niet zo makkelijk om ;)

De logische oplossing is glasvezel en epoxy, maar ik hou niet zo heel erg veel van dat geklieder en ik vind het ook niet zo passen bij een sjieke vleugelpiano. Zou enkel epoxy een oplossing kunnen zijn? De afvoerkraan moet ook ingewerkt worden..

Enfin, het lijkt me een mooie gelegeheid om de opties eens af te wegen! Ik kijk uit naar jullie inbreng!
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Ik denk dat het makkelijker zou zijn als je een soort inzetbak koopt (een emmer met rand) en hiervoor een ruimte voorziet waar deze in past.
deze neem je er makkelijk uit om uit te gieten en te wassen, is een stuk minder werk, ....

mvg,
vincent
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat zal best kunnen, je kunt je epoxy nog een beetje indikken met Aerosil
Ze 2 of 3 lagen dik(ker) op en daarna narollen met pure epoxy (voedsel veilige variant !)

Echter, áls het hout gaat werken heb je kans op scheuren
Dat zou je misschien op kunnen vangen door in alle hoeken filets te zetten
Dat kan je doen door de epoxy flink dikker te maken tot een pindakaas achtige dikte

Toch zou ik misschien eerder kiezen voor het werken met glas
Een klieder boel hoeft het écht niet te zijn
rol de boel in, leg je mat(ten) er op en rustig narollen met steeds een beetje epoxy tot de boel verzadigd is
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Leuk idee! Er zijn al zoveel vleugels, eentje meer of minder zal niet zo veel uitmaken.
Er zijn bedrijven die kunststof kunnen lassen en zo een passende bak kunnen maken. Misschien is dat wat?
Bijvoorbeeld: http://kemeling.nl
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Heiligschennis ? Welnee. Het is immers niet de allerlaatste pianovleugel op de wereld.

On topic dan maar: ik denk dat het scheuren van epoxy i.c.m. glasvezelmatten enorm meevalt. Zoveel zal een instrument als deze niet meer werken. Wellicht kun je tussen het hout van de piano en je epoxy bak een rubber EPDM-mat (vijverdoek...) leggen. Dit geeft een extra bescherming tegen zowel lekken als ook tegen krachten door krimp en uitzetten.

Nog even wat anders: een bak ijs genereert ook aan de buitenkant condenswater. Heb je daar over nagedacht ?

Heel veel succes met dit leuke project!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ik zou ook een losse bak erin zetten. Van kunststof of RVS. Afvoerkraantje is dan niet nodig. De bak kan op klosjes (ventilatie) om condensproblemen tegen te gaan. Beter nog om deze te isoleren, maar de afstandhouders blijven verstandig.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.197
558
Buitenkant ook sealen, kan je er op zondag een stukje in varen. Klep omhoog en zeilen maar!

Jongejonge, waar zijn we mee bezig :confused::p;)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Heiligschennis ? Welnee. Het is immers niet de allerlaatste pianovleugel op de wereld.

On topic dan maar: ik denk dat het scheuren van epoxy i.c.m. glasvezelmatten enorm meevalt. Zoveel zal een instrument als deze niet meer werken. Wellicht kun je tussen het hout van de piano en je epoxy bak een rubber EPDM-mat (vijverdoek...) leggen. Dit geeft een extra bescherming tegen zowel lekken als ook tegen krachten door krimp en uitzetten.

Nog even wat anders: een bak ijs genereert ook aan de buitenkant condenswater. Heb je daar over nagedacht ?

Heel veel succes met dit leuke project!
Juist.. condens... best isoleren dan... dus dan kom ik automatisch terug op glasvezel :)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Over de heilighschennis: deze vleugel was niet meer te redden helaas (nou ja alles kan, maar in dit geval kan je echt beter een nieuwe kopen):

- 15+ snaren stuk
- 6 klemmende toetsen
- 1 ontbrekende hamer
- geen scharnieren meer voor de klep
- geen stok meer om klep open te houden
- 3 sleufvormige gaten in de klep
- alle 3 de poten hebben een kapot wiel
- alle 3 de poten zijn net iets teveel los en vast gezet
- de pedalen zijn stuk
- de lak is zwaar beschadigd, zowat overal en in het bijzonder de klep

Dus vandaar de beslissing (ook gezien het zeer beperkte budget) om de ombouw te doen. Oorspronkelijk ging de piano authentiek blijven en enkel iPad houders erbij.


Ohja: Ik wil de oude onderdelen niet weggooien. Waar mogelijk herwerk ik ze terug in de piano en voor de rest zoek ik nog een mooie bestemming... dus mocht je een idee hebben.
 
Laatst bewerkt:

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Als die bak toch zo groot wordt, kun je misschien nog wat vissen er in zetten. Kun je op een mooie regenachtige dag lekker binnenshuis hengelen.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
De bak gaat niet de volledige achterkant in beslag nemen. Ik behoud de originele verdeling van het gietijzeren kader, zodat de andere delen nog voor andere dingen gebruikt kunnen worden op events.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.