Emcorex vlak/vandikte bank, rollen instellen?

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Goedenavond,

Gisteren eindelijk eens geprobeerd de vandiktekant van mijn Emcorex vlak/vandiktebank te gebruiken. Bij het invoeren van een balkje nam de aandrijfrol het over maar de balk liep vast tegen de uitvoer rol zonder dat de schaafmessen het balkje raakten. Nu heb ik even geschat wat de afstand tussen de rollen en de messen is:

Vandiktebank.jpg

De uitvoerrol hangt het laagst (lijkt mij ook logisch), dan de aanvoerrol en de messen hangen het hoogst. Zaak is dus de messenas lager te hagen of de aandrijfrol iets hoger. De aandrijfrol is met veren gemonteerd maar heeft geen instelmogelijkheid volgens mij (aandrijfrol rechts in en uitvoerrol links in het plaatje):
exploded viw.jpg
(gehele servicehandleiding in de bijlage: Bekijk bijlage Emcostar_emco_rex.pdf)

De messen kunnen nog wel een stuk verder uit de messenas steken alleen moet ik dan uiteraard ook de uitvoertafel van het vlakbank deel mee verplaatsen.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Wat zijn normaal gesproken de hoogte verschillen?

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp!

Groet,
Thomas
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Volgens mij heeft het niets te maken met je doorvoer rollen maar alles met je schaafas. De schaafmessen zitten te diep in het blok ze moeten minimaal de vouw diepte/breedte uitsteken ik schat zo'n 4 a 5 mm.
Bij dit soort machines kun je vaak niet de uitvoerrol hoogte regelen maar wel de druk van de aanvoerrol! Ik heb zelf een Emco star vlak en vandikte bankje op krachtstroom en de machine bevalt zeer goed met een fijn schaafbeeld en nog nooit last gehad van de doorvoer rollen.

groetnis, Roeland
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Dus eigenlijk moet je bij vlak/vandiktebank altijd eerst de messen instellen op vandikte? Daarna je uitvoertafel van de vlakbank instellen. Als die goed staat kan je de volgende keer je messen daarop afstellen.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Ondertussen heb ik de hoogte van de messen aangepast. De aanvoerrol duwt het materiaal prima door de vandikte bank maar uitvoerrol lijkt niet te werken. Nu voelt deze nagenoeg glad aan. Hoort daar een rubber coating omheen o.i.d.?

Zoja, hoe doe ik dat? Binnenband van een fiets eromheen?

Wederom bedankt!
Thomas
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Thomas,
Sorry voor de wat late reactie!
De messen stel je in met behulp van een rei latje op de aanvoertafel van de vlakbank. De aanvoertafel een haartje naar beneden en dan reilatje op aanvoertafel en boven de beitelas nu moet je het mes dusdanig stellen dat het latje net een beetje meegenomen word je zet een beginstreepje en een eindstreepje. Dat doe je dus aan de linker en rechterkant van de aanvoertafel als het latje aan beide zijde evenveel word meegenomen staat je mes goed. Dit herhalen met het tweede mes. Ik hoop dat het duidelijk is
IMG_3411.jpg
De uitvoerrol is licht gerribt en moet dus niet glad aanvoelen maar meer als een medium vijl. De aanvoerrol is grof geribt/getand
Het kan zijn dat je druk veren van de afvoerrol niet sterk genoeg zijn. Of dat je afvoerrol niet draait of dat de nylonlager uitgelubert of gesleten is.
Hier een foto van mijn emco. Je ziet de terugslagpallen de aanvoerwals de beitels en de lagerhuizen van de aanvoer en afvoerwals met de druk veren heb getracht een foto te maken van de afvoerwals maar is helaas te donker
IMG_3409.jpg
Trouwens je moet nooit je messen stellen op de uitvoertafel, dit in verband met snipe als je de vlakbank gebruikt.
De aan en afvoer walsen hangen trouwens op gelijke hoogte!!!!
hoop dat je er wat mee kunt anders bel of mail maar even als je er niet uit komt (gegevens zie website)

groetnis,
Roeland
 
Laatst bewerkt:

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Beste Roeland,

Hartelijk beddankt voor je reactie. Ik heb een foto kunnen maken van de afvoerrol:
Q16VIx2NlFaMoWvpsvhHnAM-Df0yLI5A7z06dahkd1Q=w1698-h955-no

Zoals je ziet is deze erg glad. Mijn manier om op dit moment vandikte te schaven is door het laatste stukje met een dunner latje door te duwen. Niet ideaal dus. Enig idee hoe ik deze roller kan opruwen? Wellicht met een dremel. of beplakken met schuurpapier?

Het betreft overigens een EmcoRex die op een EmcoStar kan worden geplaatst. Het lijkt dus een ander model dan Roeland heeft.

Prettige avond,
Thomas
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als ik zo de afbeelding zie mag de vandikte-tafel waar het hout over beweegt ook wel een schoonmaakbeurt hebben.
Daarna moet het zo glad zijn als een paar babybilletjes en dan nog even met een houtglijmiddel insmeren/spuiten.
Mvg.:)
 
Laatst bewerkt:

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Dat klopt Spaander! Hij is zeker niet spiegelglad en hij laat ook wat zwarte vegen achter. Het is een aluminium blad en ik ga de machine binnenkort uit elkaar halen om hem goed schoon te kunnen maken. Dat zorgt er wellicht ook voor dat de uitvoerrol het hout beter meeneemt.

@ Rinus: de aanvoerrol is geen probleem. Hij duwt het hout door de machine totdat hij bij het einde is, dan moet de uitvoerrol het overnemen maar dat doet ie niet. Wellicht dus door de stroeve tafel.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik ga nu niet checken, maar ik had altijd het idee dat slechts de getande rol het hout doorvoert en de andere rollen het hout naar beneden drukken. Heb al wel geleerd dat je iha niets aan de rollen hoeft te stellen. Ik denk wel dat je een probleem hebt als de ondertafel van aluminium is; zwarte vegen "forever". Hangt misschien ook af van het soort glijmiddel dat je gaat gebruiken.
 

temmink

Nieuw lid
19 apr 2015
10
0
Ik heb ook een emco-rex 2000 machine. Werkt goed, schaaft het hout mooi. Echter het doorvoeren gaat niet altijd constant! Soms moet ik de plank/balk een beetje helpen door te trekken, danwel te duwen.

welk 'glijmiddel' gebruiken jullie want dat heb ik tot op heden niet gebruikt.
en het nylon lager is daar een alternatief voor of ergens nog los te verkrijgen? Want bij emco kun je alleen nog een prijzige, complete set tandwielen kopen.
 

temmink

Nieuw lid
19 apr 2015
10
0
Zoo, dat maakt toch wel een wereld van verschil! !

Ik heb de tafel even ingespoten met siliconenspray (waarschijnlijk niet goed!, maar het was om het even te proberen)
En ik moet zeggen:
Een wereld van verschil. De machine heeft nu vier balkjes op de vlak-diktebank geschaafd, zonder dat ik hoefde te drukken of te trekken.

Ik zie op veel andere website silbergleit of een een product van metabo waxilit verkocht worden als gleimiddel voor hout over metaal.
Is dat wat je dient te gebruiken of zijn er betere alternatieven?
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Allereerst, excuses dat de fotos zo groot zijn. Ik krijg ze op deze PC niet gemakkelijker kleiner...

Toch maar gisteren direct de machine uit elkaar gehaald. De aanvoerrol was vies en heb ik schoongemaakt. De 'tafels' zijn allemaal behoorlijk geoxideerd. Die heb ik met wasbenzine afgenomen en voelen nu redelijk glad maar ik zit eraan te denken om deze nog te polijsten. Is dat een goed idee of krijg je dan snel kuilen?
jJlcdVJC9lOFD6CVIAQixS7PAjHCM3kipOSJCd0Dbww=w1645-h926-no


De uitvoerrol veerde aan de linkerkant veel meer dan aan de rechterkant. Toen ik de veertjes eruit haalde bleken deze niet even lang te zijn! wellicht is dit ook een deel van het probleem. Ik heb wat ringetjes onder de 'slappe' kant gelegd zodat ie ook wat stijver wordt.
GL3fjFjJsMNfIlmsMaeQNkILmxLFeo3OfZHsmCwIV0E=w1645-h926-no

Ik zal ook eens de tafels met een houtglijmiddel bewerken.
 

tuoh

Oud hout
Bij één van de veren is een stuk afgebroken, zou niet beginnen klooien met uitvulplaatjes onder het kapotte exemplaar, maar ineens nieuwe veren aanschaffen. Metaalmoeheid zal niet beperkt blijven tot één exemplaar denk ik.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Het zijn echt twee verschillende veren want de dikte van de draad en de spoed is anders. Ik zal eens uitzoeken wat erin hoort en ze dan allebei vervangen.
 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Ik heb zelf een Emco-Rex vlak-vandiktebank en toen ik deze kreeg, waren de aan- en afvoertafels en de doorvoertafel van het vandiktegedeelte ook behoorlijk geoxideerd. Ik heb alles toen voorzichtig geschuurd met WD-40, fijn schuurpapier en staalwol. Daarna alles weer goed schoongemaakt en ingesmeerd met bijenwas. Daarna gleed het hout er weer soepeltjes over. Als ik de foto's van je blad zie, is dat een aanrader. Siliconenspray moet niet gebruiken, want dat spul komt ook weer op het hout en dan kun je problemen krijgen met de afwerking. Verf pakt dan niet goed meer.
Wat betreft de site van Emco voor vervangingsonderdelen: die is inderdaad duur (en traag met verzenden). Ik heb daar een nieuwe snaar moeten bestellen, maar die was ook weer zo gebroken. Uiteindelijk heb ik eindeloos in Nederland gezocht naar vergelijkbare maat v-snaren en die gewoon bij ATD in Deventer besteld. Sneller en veel goedkoper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.