Zaagcapaciteit afkorter domme vraag?

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
190
41
Stel, ik heb een afkortzaag met een zaagcapaciteit bij 90 graden van 62mm hoogte. Kan ik dan een balk van bijv. 80x80 zagen door hem in te zagen en om te keren, of krijg ik die balk gewoon niet onder de zaag?
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Als je dergelijk werk moet doen zou ik zeggen, NEE!

Als dit slechts een eenmalig iets is dan zeg ik ja, mits enkele zaken indachtig...

1. je machine moet perfect haaks ingesteld zijn
2. Opletten dat je spanflens van je zaagblad niet in contact kan komen met je hout ( slecht voor hout en machine )

groeten

Bert
 

tuoh

Oud hout
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel, ik ga dus proberen om een intelligent antwoord te geven:D
De maximum zaagdikte en de maximum hoogte onder de zaag zijn twee verschillende waarden. De tweede waarde is altijd een flink stuk hoger dan de eerste waarde. Als de zaagmachine maar 62mm dikte als maximum kan zagen past er meestal wel 90 à 100mm onder. Je kan dus zonder probleem een dikkere balk doorzagen door deze om te draaien, tenminste als de zaagbescherming dan nog ruimte heeft om weg te draaien.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
190
41
Dank! Ik zoek een afkorter voor Max 400,-. Een simpele schuttingpaal is al 7x7 en er zouden bijna geen machines zijn om deze mee af te korten. Twijfel nu tussen een dw770 of metabo kgs254. De laatste heeft dus een flink grotere zaagcapaciteit. Nog aan- of afraders?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Kijk eens naar de Ryobi EMS 254L? 2000 Watt, 90mm zaagdikte, goed nauwkeurig af te stellen (moet je uit de doos nog wel even doen, maar das bij bijna iedere machine het geval). Wordt nu verkocht voor rond de € 300,- incl btw (zie marktplaats). Ik gebruik deze machine nu een dik half jaar, iedere werkdag, en ben er erg tevreden over. Jouw schuttingpaaltjes kan je er gerust onder leggen;)

Succes!!

Groet, Rob.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
190
41
Kijk die was ik nog niet tegengekomen, ziet er goed uit. Zou hem zomaar eens kunnen worden.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Verstekzagen zijn gemaakt om zo te werken, dus in theorie moet er een dikte van 2x de zaagcapaciteit onder het zaagblad passen. Dat is niet echt een bijzondere of gevaarlijke toepassing.
De meeste zagen met een blad van 250mm of groter moeten minimaal 80mm dik in één keer kunnen doorzagen, dat is natuurlijk altijd beter want anders is het niet eenvoudig om exact op dezelfde plek door te zagen aan de andere zijde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.