Eiken salontafeltje

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
Vol trots presenteer ik mijn eerste meubel:


Het is een kleine (blad = 60 x 60 cm) salontafel van eikenhout.
Ik heb ook een los 'onderblad' gemaakt, die (optioneel) los op de onderregels geschoven kan worden, handig voor tv-afstandsbediening, tijdschriften e.d.:


Ik heb deze tafel gemaakt tijdens een cursus houtbewerken. Het schaven en op dikte maken is machinaal gedaan (door de instructeur).
Hij is afgewerkt met drie lagen matte, kleurloze osmo hardwaxolie. Ik hoopte daarmee een compromis te vinden tussen een natuurlijke uitstraling enerzijds en enige bescherming (tegen kringen e.d.) anderzijds.
Dat eerste is in ieder geval gelukt, hoe goed het beschermd moet nog blijken.

Attached files
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Strak afgewerkt meblisto. Mooi dat je trots bent op het resultaat.
Dat betekent dat wij nog meer van je kunnen verwachten op ons forum.
Heb je al plannen voor een volgend meubelstuk?
Wat je salontafel betreft, wel fors gedimensioneerd.
Geef eens wat maten aan. Kan je wat vertellen over hoe je de gat en pen verbindingen gemaakt hebt, gehakt of gefreesd? Hoe is het blad gelijmd? De delen koud tegen elkaar of bijvoorbeeld messing en groef?
Ik vind het altijd interessant te weten hoe meubels gemaakt zijn en wat voor gereedschappen er voor gebruikt zijn. Wie weet kan ik er nog wat van leren.
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
Tjeerd zei:
...Wat je salontafel betreft, wel fors gedimensioneerd.
Geef eens wat maten aan...
Dat zei mijn instructeur ook toen ik het ontwerp liet zien. In wilde echter een robuuste uitstraling, al is het maar een kleine tafel. Ik vind het zelf ook mooi, hoe het is geworden. De verhoudingen spreken mij erg aan.
Het blad is 60 x 60 cm en 42mm dik. Het is gemaakt uit een 20cm dikke plank, die eerst nog een keer door de lengte gehalveerd is, omdat het volgens mijn instructeur beter was het blad van 6 planken van 10cm te maken dan van 3 planken van 20cm.
De bovenregels zijn 60x35mm. De poten zijn 45x45mm. De onderregels 45x35mm. De tussenregel ook, maar dan anders georiënteerd. De totale hoogte van de tafel is ongeveer 46cm.

Tjeerd zei:
Kan je wat vertellen over hoe je de gat en pen verbindingen gemaakt hebt, gehakt of gefreesd?
De gaten zijn eerst geboord met een langgatboormachine en met de beitel rechthoekig gemaakt.
De pennen zijn daarna met de hand passend gemaakt op de gaten met behulp van een kapzaag en beitels (dus nog geen ervaring opgedaan met schouderschaven).
De pennen die de bovenregels met de poten verbinden zijn trouwens met een spatpen. Alle anderen zonder.
Alle pennen hebben een dikte van +- 2/3 van de dikte het hout en gaan in gaten met een diepte van 3/4 van de dikte van het hout.

Tjeerd zei:
Hoe is het blad gelijmd? De delen koud tegen elkaar of bijvoorbeeld messing en groef?
Het blad is koud verlijmd. Daarbij zijn de plankjes ongetwijfeld iets gaan schuiven ten opzichte van elkaar, maar dat was geen probleem. Het uiteindelijke op maat maken is daarna gebeurd. (Het complete blad paste zelfs nog door de vandiktebank).
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
mooi tafeltje. ook erg goed gelukt als 1e project. persoonlijk vind ik het robuste wel mooi. heb je ook een foto van het openstaande laatje??
 
A

Athanor

Guest
Nou Rick, waar jij dat laatje vandaan wil toveren begrijp ik niet helemaal :roll:

Meblisto, ik vind het een mooi resultaat hoor! ik hou ook wel van een wat stevige uitdrukking va de vorm en eikenhout zie ik ook het liefst in een blanke afwerking. Leuke oplossing met dat onderblad, kan ik voor mijn bijzettafels ook nog wel eens doen...

Fons
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
rickkoorman zei:
heb je ook een foto van het openstaande laatje??
Athanor zei:
Nou Rick, waar jij dat laatje vandaan wil toveren begrijp ik niet helemaal :roll:
Er is inderdaad geen laatje.
Ik ben nu bezig met mijn tweede cursus met als thema zwaluwstaarten. (De eerste stond in het teken van pen-gat verbindingen e.d.). Velen hebben daarom al gevraagd: waarom maak je nu niet een laatje voor je tafeltje (uiteraard met zwaluwstaarten)?
Ik vind hem echter goed zoals hij is, dus er komt voorlopig ook geen laatje in.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
'Meblisto',
Knap stukje werk, zeker voor je eerste project.
Mooie kwartierse stukken eiken met spiegels heb je gebruikt.
Bedankt voor je volledige uitleg over hoe je het gemaakt heb, daar hebben we als forum-bezoekers wat aan.
Ben benieuwd naar je volgende werkstukken.
Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het een mooi, robuust tafeltje.

Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.