Hoe veilig een gebogen stuk hout zagen op de tafelzaag

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Hallo allen.

Ik zou graag het volgende willen weten.
Ik wil een tafelzaag kopen want dat lijkt me heel handig.
Stel dat ik een balk heb zeg 44x70 en die is een beetje krom.
Kan ik die met de tafelzaag veilig recht zagen?
en moet de bolle kant dan tegen de geleider of de holle kant of is dit veel te gevaarlijk?
En hoe zit het met gedraaide balken (scheluw)
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hoi,

Het is altijd op te letten met hout dat krom is natuurlijk op de zaagmachine. Je kan misschien eerst een rechte kant aanzagen en nadien je breedte zagen dan zal je ook voor verdere verwerking gemakkelijker zijn normaal gezien. Scheluw ga ik me niet uitspreken voor ik weer op mijn donder krijg hier.
Je spouwmes steeds gemonteerd laten dat zorgt mede dat je zaag niet gaat vastlopen.

Groeten,

John
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Het is op zich best wel te doen, ik heb het zelf ook gedaan met een eiken balkje van ongeveer dezelfde afmetingen. Ik zou de bollen kant aan de zaagblad kant plaatsen Wat wel handig is om te is om je ''fence'' te verlengen met een lange balk zodat de balk altijd tegen de fence aanzit. Als je dit niet doet en je zaagt dan is je balk voorbij de fence en kun je niet meer goed een rechte snede krijgen omdat je balk maar aan 1 punt tegen de fence aanzit. Succes!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Een zaagtafel met roltafel, dat lijkt mij de veiligste manier.. Dan kan je je stuk hout evt klemmen..
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ik zou zeggen niet doen 3dmatzer. Eerst vlakken dan zagen. 70 cm heb je met een handschaaf zo gepiept.
@Lars, ledematen zijn onbetaalbaar
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Euh :confused:, een balk heeft 3 dimensies dus met 44x70 ontbreekt er een. Bovendien staat de eenheid er niet bij... Ik vermoed dat het mm's zijn (en geen inches :() en dat het om de dwarssnede gaat. Het lijkt me gewoon een gevaarlijke werkwijze met bovendien zo goed als zeker géén recht resultaat.
Groetjes,
Pascal
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik schroef bananenhout gewoon op een lange strook multiplex. het multiplex laat ik dan langs de geleider lopen.Als het over twee kanten krom is vul ik het uit met een stukje hout , dit plak ik met dubbelzijdig plakband op de strook multiplex.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Maten zijn idd in mm.
Vlak schaven is een goed idee en die losse plaat multiplex ook.
vriendelijk bedankt allen.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik zou in dat geval ook een soort van slede maken, waarop je het hout kunt bevestigen (wel GOED bevestigen!).
De slede kun je dan langs je geleider laten lopen.

Je kunt ook een echte slede maken, die op de gleuven in je tafelblad loopt. Dat is nog nauwkeuriger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.