Delta schuurmachine of multitool?

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Nu de lente met rasse schreden nadert, ik kon vandaag heerlijk buiten in het zonnetje zagen (kastdeur met staldeur schuifgarnituur), betekent dat ook een grote klus op komst is: het buitenschilderwerk. En het ziet er naar uit, dat ik het dit jaar op twee locaties mag doen. :confused:
Op een van de locaties heeft het eigenlijk een jaartje te lang geduurd, dus moet er flink worden geschuurd. Hiervoor zal ik voor de boeiboorden mijn vlakschuurmachine gebruiken. Voor de kozijnen is deze net iets te lomp en ben ik naar een aanvulling aan het kijken. Ik zit te twijfelen tussen een delta schuurmachine of een multitool. Waarom een multitool; vanwege de veelzijdigheid. Echter omdat ik geen ervaring met dit apparaat heb, weet ik niet of het een geschikte keus is. Voor de opties heb ik op het oog:
Delta schuurmachine: Bosch GDA 280 E of Festool DTS 400 E(?)Q
Multitool: Bosch GOP 300 SCE of Fein FMM 350Q

Bosch heb ik er bij staan, omdat ik eigenlijk altijd wel tevreden ben over dit merk. Mijn klopboormachine (Bosch groen) heb ik al 30 jaar.
Welke keuze zouden jullie maken en waarom?

 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik zou voor de fein gaan. Zij zijn de uitvinder van dit type schuurmachine. In de jaren 80 heb ik de eerste verkocht. Echt een topmachine. Beter dan de oude festool dx93. De nieuwe weet ik niet. Gaat ook bijna nooit stuk. Dat Kon Ik Van andere Merken niet zeggen. Zelf heb ik mijn machine al ruim 10 jaar. Tegenwoordig is het klemsysteem veel beter dan mijn @#/$##$ inbusboutje. Ja goede machines gaan soms te lang mee.
 

drosera

Nieuw lid
3 mrt 2015
4
0
Stond zelf voor die keuze (veel ramen met schilderwerk opnieuw te schuren+verven). Voor de grote vlakken gebruik ik een 3M orbital sander, maar voor de kleine had ik tot nu toe enkel een goedkope groene Bosch. In de betere doe het zelf zaken raden ze me steeds de Fein aan. Ik stelde ook de vraag zoals jij - specifiek een delta kopen, of iets multifunctioneel, en dan wat.

Ondertussen een week verder en de Fein multimaster 350 al gebruikt voor schuur en zaagwerken, en moet zeggen, werkelijk zeer goed. De schuurvelletjes vliegen er door, maar als je die in zo'n sets van 50 koopt is de prijs zeer redelijk.
EN nu te koop in een vordelige set met alle accesoires, en stofafzuiging er bij.

Mijn stem gaat dus naar de Fein :)
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Zelf heb ik ook een Fein maar zonder de @!(§è inbusbout die Wim zegt en idd dat is handiger, erg blij mee en zou het niet kunnen missen.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik heb een DTS400 EQ plus en vind dit een super handige schuurmachine, maar hij kan alleen maar schuren en dat doet ie als de beste. Ik zou hem niet meer willen missen. Ik zag ook niet zo direct het nut van een multitool, die zou ik maar zo nu en dan nodig hebben. Daarom de keuze voor de DTS. Het gaat er dus over wat jij nu wil gaan doen... Bij de weg, dat groene schuurpapier van Ecotools werkt prima met de DTS.
Groetjes,
Pascal
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Het hout werk schuren van je huis ga je niet met een multitool doen een dts of een ls21 van Rupes gebruik je daar voor, als je een multitool sporadisch gebruik dan voldoet de goedkoopste ook prima daar heb je echt geen Fein voor nodig.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Eigenlijk wel vervelend dat de Fein zo lang meegaat, want ik zoek een reden om die imbus-versie om te wisselen voor een snelspanner :rolleyes:

Het schuurpapier van Fein vind ik niet geweldig. Maar er passen vast andere merken op. Let erop dat je niet te hard drukt, want dan slijt het klitteband snel.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Niemand die ervaring heeft met de Bosch?

Het hout werk schuren van je huis ga je niet met een multitool doen een dts of een ls21 van Rupes gebruik je daar voor, als je een multitool sporadisch gebruik dan voldoet de goedkoopste ook prima daar heb je echt geen Fein voor nodig.
Daar heeft Drosera schijnbaar andere ervaringen mee. Ik ben het wel met de eens dat het niet persé een "top of the bill" apparaat hoeft te zijn. Anderzijds wil ik een apparaat dat lang meegaat en z'n werk goed doet. En schuurmachines gebruik je regelmatig. Rupes had ik nog nooit van gehoord. Met welk merk kan ik deze wat betreft niveau het beste vergelijken?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Rupes is de tegenhanger van festool. Of de kwaliteit veel minder is weet ik niet. Het wordt veel door schilders gebruikt. Ik gebruik mijn fein machine voor die plekken waar ik niet makkelijk bij kan achter scharnieren ED. Gelukkig kan iedereen zijn eigen afwegingen maken over de aanschaf van zijn machine. Van kwaliteit heb je bijna nooit spijt.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik gebruik mijn fein machine voor die plekken waar ik niet makkelijk bij kan achter scharnieren ED.
Dat lijkt mij ook het voordeel van de Fein of Bosch delta schuurmachine. Hoe is het met dit type machine het "contactgevoel"? Bij de schuurmachine van Festool, Rupes en andere zit je vrij direct op de zool. Bij de Fein et cetera zit je niet direct boven het contactvlak.

Van kwaliteit heb je bijna nooit spijt.
Helemaal eens! Maar het is aan het begin altijd weer even tegen de investering aanhikken. Meestal kun je deze pas na een paar jaar rechtvaardigen (zeker in mijn geval als onregelmatige, want werk gaat voor, klusser). :p
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik vond toendertijd de fein het best en snelst schuren. Ook was het toen de enige waar zaagbladen ed op kunnen. Volgens mij beginnen de prijzen bij 150 euros.
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Ik heb zowel de fein multimaster met quicksluiting en de festool dts400 . Uit eigen ervaring zou ik voor de dts 400 gaan. Ik had ook eerst alleen de fein. maar het is een lang en niet al te handelbaar apparaat. Begrijp me niet verkeerd. Het schuren wil wel maar je hebt zon langwerpig apparaat in de handen. Wil je boven je hoofd werken aan het vlakke gedeelte van een kozijn is dat niet echt fijn. Daarom heb ik later de festool dts 400 eq gehaald. Wat een donders fijn apparaat is dat. Licht, handelbaar en vooral als ik boven mijn hoofd aan het schuren ben werkt het echt perfect. Van zowel de fein is de stofafzuiging goed. Maar vind hem van de festool beter.
 

PBT

Actieve deelnemer
ik heb een fein fmm 350q en de festool dts400. beide zou ik ze echt niet willen missen! De fein zit standaard in de bus, even snel wat schuren bij de klant, altijd makkelijk. Ik heb hem vooral gekocht om zijn veelzijdigheid. De festool gebruik ik meer voor het fijne schuurwerk, kozijnen enzo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.