Na mijn (2 jarig) winterproject weer aan het draaien.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hallo

Met kerstmis ben ik weer begonnen aan mijn kastenwand-project. De bedoeling was dat het geheel een koloniale uitstraling moest krijgen.
Ik heb hier vorige winter ook een 3-tal maanden aan gewerkt maar nu is het helemaal af.
Het lage gedeelte is 3,6m lang en het hoge deel 1,4m lang helemaal gemaakt van massief eiken. Eiken dat ik 32 jaar geleden 14 stammen heb gekocht en laten zagen dus dat is inmiddels goed droog.

P1030133.jpgP1030146.jpg

En afgelopen week was het allemaal weer zover dat de Killinger weer onder het stof tevoorschijn kwam en mijn eerste stukken zijn alweer gedraaid.

P1230183.jpg P1230181.jpg
Een kelk uit Olijfhout, 25,5cm hoog afewerkt met Danisch Oil.

P1230186.jpgP1230185.jpg
Ook nog een vaas afgewerkt die ik in november had voorgedraaid uit nat Esdoorn.
Afgewerkt met 1 laagwasolie kleur koloniaal, daarna 2 lagen naturel wasolie.
De vaas heeft een wanddikte van 2mm, is 13cm hoog en 22cm doorsnee.
De kleur was een probeersel en ik ben daar zelf niet erg anthiosiast over.
Wat vinden jullie?
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Hoi Rien 1,

Ik vind de kleur van de vaas in de laatste foto's zo gek nog niet! Het lijkt wel koper of brons met een mooi tekening verloop.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Rien, als eerst ne proficiat met de kasten, heel mooi gedaan en alles massief dat zie ik graag, ook ik heb kasten gemaakt alles in massief, wel antieke stijl Louis 13/14, dan weet ik wel waarover dat ik spreek en hoeveel werk eraan zit. Dan over uw kelk, ook heel mooi zo met de natuur rand boven en beneden. Je maakt me jaloers, ik heb nog een mooie taxusstam liggen en daarom vraag ik u de toestemming om een dergelijke (ongeveer) kelk te mogen draaien, zal een iets meer vaasachtig ontwerp worden denk ik, als je dat niet erg vind? :( Ik zal het zeker tonen hier op het forum ok ? De kleur van de vaas vind ook ik zelfs heel mooi, de flits schittert er op en daarom is het ietwat onduidelijk, is de gehele vaas "grijsachtig" of enkel met wolken ? gr stefan
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hoi Rien, als eerst ne proficiat met de kasten, heel mooi gedaan en alles massief dat zie ik graag, ook ik heb kasten gemaakt alles in massief, wel antieke stijl Louis 13/14, dan weet ik wel waarover dat ik spreek en hoeveel werk eraan zit. Dan over uw kelk, ook heel mooi zo met de natuur rand boven en beneden. Je maakt me jaloers, ik heb nog een mooie taxusstam liggen en daarom vraag ik u de toestemming om een dergelijke (ongeveer) kelk te mogen draaien, zal een iets meer vaasachtig ontwerp worden denk ik, als je dat niet erg vind? :( Ik zal het zeker tonen hier op het forum ok ? De kleur van de vaas vind ook ik zelfs heel mooi, de flits schittert er op en daarom is het ietwat onduidelijk, is de gehele vaas "grijsachtig" of enkel met wolken ? gr stefan

Bedankt voor de komplimenten Stefan ga maar een mooie kelk draaien, ik heb al meerdere van soortgelijke modellen maar altijd weer iets anders.
Het stuk hout waarmee ik begin bepaald namelijk wat het uiteindelijke eindresultaat is.
En dan de vaas, de "flits"is de weerkaatsing van de zon, en de vaas is geheel egaal ingesmeerd met de koloniale oliewas, echter op de kopse kanten van het hout is dit er veel meer ingetrokken dan bij het langshout. Dat geeft wel een appart effect.
vr.gr. Rien
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie meubels Rien. Het mag zeker gezien worden.
Uw kelken zijn prachtig.
De vaas is spectaculair mooi.
Het ziet er een mooie techniek uit.
Een dikke proficiat.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Rien, dank je wel, niet dat het morgen al zal gebeuren, ik heb nog andere werkzaamheden te doen maar ik hou het in gedachten. Wat de kleur van de vaas betreft, ik denk dat het heel mooi is, jammer dat we het niet beter kunnen bewonderen, zo een werkstuk heeft een eigen karakter door het verschil in opslorping van het kleursel. Zie ik het goed dat de bodem eruit gedraaid is? Heb je dit gedaan ivm het hart van dit stuk hout of ??? Ik vind het zeker geslaagd, dit mag je meer construeren. Gr Stefan
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hoi Rien, dank je wel, niet dat het morgen al zal gebeuren, ik heb nog andere werkzaamheden te doen maar ik hou het in gedachten. Wat de kleur van de vaas betreft, ik denk dat het heel mooi is, jammer dat we het niet beter kunnen bewonderen, zo een werkstuk heeft een eigen karakter door het verschil in opslorping van het kleursel. Zie ik het goed dat de bodem eruit gedraaid is? Heb je dit gedaan ivm het hart van dit stuk hout of ??? Ik vind het zeker geslaagd, dit mag je meer construeren. Gr Stefan

Het is wel allemaal heel erg dun Stefan maar de bodem zit er echt nog in.
Wat de kleur betreft is dit de eerste keer dat ik een werkstuk heb gekleurd, en ik ben er zelf nog niet zo kapot van.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hi Rien :), hebben jullie geen Reigers ??, Ik had een kleine vijver in London en heb er twee keren een Reiger met een stuk hout op zen donder moeten gooien, hij was op weg om de Kikkers en vissen te vangen, heb hem later niet meer gezien.

Ik vind de vorm van de kelk goed staan bij het hout en de rustic look of the piece, Olive heb ik nog nooit gedraaid, well Russian Olive dat zeker niet het zelfde is, Ik vind de kleuren aantrekkelijk in Olive hout, en hier de zon schijnt er doorheen, lekker dun gedraaid 1thumb.gif.

Ik vind de vaas een beetje stijf aandoend, maar toch wel goed, natuurlijke hout kleuren hebben mijn voorkeur, Ik vind dat na wat tijd de natuurlijke kleuren het wel winnen van on-natuurlijk, maar dat is dan weer een persoonlijke smaak :)

Kasten maken heb Ik helemaal geen sjoefel van, het is allemaal rond hier of zowat bijna rond ;).
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hi Rien :), hebben jullie geen Reigers ??, Ik had een kleine vijver in London en heb er twee keren een Reiger met een stuk hout op zen donder moeten gooien, hij was op weg om de Kikkers en vissen te vangen, heb hem later niet meer gezien.

Ik vind de vorm van de kelk goed staan bij het hout en de rustic look of the piece, Olive heb ik nog nooit gedraaid, well Russian Olive dat zeker niet het zelfde is, Ik vind de kleuren aantrekkelijk in Olive hout, en hier de zon schijnt er doorheen, lekker dun gedraaid Bekijk bijlage 27327.

Ik vind de vaas een beetje stijf aandoend, maar toch wel goed, natuurlijke hout kleuren hebben mijn voorkeur, Ik vind dat na wat tijd de natuurlijke kleuren het wel winnen van on-natuurlijk, maar dat is dan weer een persoonlijke smaak :)

Kasten maken heb Ik helemaal geen sjoefel van, het is allemaal rond hier of zowat bijna rond ;).

Wij hebben zeker wel reigers Leo maar mijn vissen zijn te groot voor die krengen.
En olijfhout is een genot om mee te draaien en daarbij vind ik het ook nog eens heerlijk ruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.