Setje profiel schaafjes!

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Goedendag,

Recentelijk heb ik deze:

NN1MOvXl.jpg


voor niets mogen meenemen!

Deze: + partner

zVVRFOKl.jpg


Waren nog in hun beste staat. Vergeleken met de rest waar wat houtworm in heeft gezeten. Of zit??????

PgVQqJSl.jpg


Ik wil deze op gaan knapen alleen zal dit mijn eerste projectje ooit zijn! Dus al het advies en ideeen zijn gewaardeerd.

Zo heb ik nu al bij een aantal schaven de messen geslepen tot een redelijk scherp niveau. (scherp genoeg om de armen te kunnen scheren.) Dit doe ik met de hand. Hiervoor gebruik ik een set diamant stenen en voor de hogere korrel gebruik ik schuurpapier.

Bijna alle schaven zijn gemerkt met dit;

WzKhnQ8l.jpg


Geen flauw idee wat het betekenen kan of waar ik hier mee info over kan vinden! (merk maar??)

Deze schaaf ontbreekt het merkje; maar verder nog even mooi :p

0L19Bqul.jpg


en wat mij verbaasde was deze nog scherp zo uit de doos, aangezien bijna alle messen een laag roest op zich hadden.
Ik heb hem even opnieuw geslepen en de (spiegelkant/rug??) gevlakt.

wRuAFdUl.jpg


De wig is aan vervanging toe want deze er nu uit krijgen is me een ^$@ klus....

Fototje van het profiel als het goed te zien is met de achtergrond:

hoyYtZjl.jpg


Zoals ik eerder zei zijn de messen aardig goed verroest. Zo heb ik bij deze schaaf alleen het snij gedeelte opgeknapt. Alleen zou ik graag de roest van het hele mes hebben. Ik denk dat ik dit eerst ga proberen met een simpele staal borstel om te zien hoe erg de schade is.

Over het hout heb ik geen idee, dus alle suggesties voor het opknappen hoor ik graag. Zeker met die houtworm tunnels!

De doos had aardig wat variatie in schaven, zo zitten er "echte" profielen er bij, hol en bol schaven, mes en groef schaven.

De mes en groef schaven heb ik geen problemen mee met het slijpen, alleen de profielen en de hol en bollen moet ik nog even gaan uit vogelen!

Hier verder nog wat plaatjes: (sidenote; ik de messen niet tot een werkelijke spiegel geslepen, alleen tot wat volgens mij vlak leek tot aan het snijvlak.)

Paar mes en groef, volgens mijn voor een 31 - 32 mm plank.

ndGx2Nfl.jpg


EycrFv1l.jpg


V0XQZQvl.jpg


Probeersel in wat rest hout:

fquq3vcl.jpg


Volgens mij is de verbinding vlak genoeg :D!
w5LCdFjl.jpg


Mes voor het mes: (Kan misschien lijken op slagers werk mijn excuus)

6KdM03vl.jpg

Het laat wel zien dat er nog aardig wat roest te vinden is!

y0rdVCvl.jpg


Groef;

AOVNjBXl.jpg


Naja; hij glimt wel:

MwrrxhCl.jpg


AkNFHwRl.jpg


Nog een fototje van de markering:

5fCWd1wl.jpg


Ik zal binnen kort nog wel wat meer posten! Reacties en suggesties gewaardeerd!!

Mvg,

Wooper
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
merk JN is nooitgedagt uit ijlst
merk PD is Peter Duesing een schavenmaker tussen 1830 tot 1927
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Altijd leuk zo'n doos vol met profielschaafjes.
Ik heb ook een paar van die schaafjes met houtwormgaatjes. Voor de zekerheid heb ik ze behandeld met HG houtworm bestrijder. Je weet maar nooit.

Wat ik wel heb is dat ik de meeste wel goed werkend heb gekregen, maar met een enkele krijg ik geen goede krul of resultaat.
Die moet ik nog eens goed onderzoeken en fine-tunen.

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.