Hardhout afronden met radius >30mm

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Voor een opdracht wil ik een balie maken die suggereert dat het een stapel koffers is.
Nu heb ik in Sketchup zitten tekenen en kwam op het idee om koffers te verbeelden door als het ware een doos van 800x500x250mm sterk af te ronden.
In sketchup was een afrondingsradius van 50 mm geen probleem.
Nu zoek ik echter een methode om dit ook te realiseren.
Ik heb een stationaire frees met asgat 30mm en profielfereeskop maar ik vindt nergens kwartrond afrondingsfrezen met een radius van hoger dan 20mm.
Waar kan ik die wel vinden of wie weet een andere manier om de afronding te maken?
Voor de bovenfrees met 8mm spankop kom ik ook niet hoger dan een afronding van 12,7mm.4verschillendekoffers.jpg
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je zou het met een handschaaf kunnen proberen.
Eventueel met een holle profielschaaf.
Na het schaven kan je met een rond schraapstaal afwerken.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Wim, bedankt, die 43mm radius bij een 12mm frees klinkt aantrekkelijk, moet ik op zoek naar een dikkere freesmachine....
Vwb de 30mm as: Bij mijn oude Lurem cn260 combimachine zit een 40mm hoge profielfreeskop, daarvoor ben ik aan het zoeken geweest naar afrondingsmessen maar daar krijg ik nog geen resultaten op.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
SunRayes,

die handschaaf wilde ik vermijden, wel mooi werk maar ook een puist werk en moeilijk overal gelijk te krijgen.
Ben ondertussen wel even gaan proberen: eerst zagen: onder 45 graden en onder 22,5 graden en dan de rest zoetjes schaven...
dat viel niet tegen.
P1020021.jpg
Dan is een rond schraapstaal erna misschien een mooi plan, bedankt voor de tip.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Schuurpapier i.c.m. een hol profiel als schuurblok is m.i. ook een optie die redelijk snel en nauwkeurig werkt.
Na voorzagen/schaven natuurlijk.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik heb de afronding gezaagd en geschuurd en ben er best tevreden mee.
Vooral het zagen op de formaatzaag verliep voorspoedig en leverde al een mooi tussenresultaat op, ga ik zeker nog eens gebruiken:
Eerst een notenhouten doos gelijmd, met hulpconstructies om nergens lamellos in de buurt van de hoeken te hebben.
Het hout steeds in de lengterichting, behalve de kopse kanten, daar staat het hout om het werken in de breedte op te vangen.
P1020213.jpg
P1020219.jpg

In sketchup getekend welke raaklijnen precies raken aan een radius van 50mm en vervolgens de maten gebruikt voor het afronden:

Dan de doos aan alle kanten afschuinen onder 45 graden, op de formaatzaag van het HMC.
P1020221.jpg
P1020224.jpg

Dan alle hoeken nog 2 keer zagen onder 22,5 graden, dat levert al een prachtig effect
P1020229.jpg

Met de schaaf alle randen van de facetten nog een keer glad schaven
P1020231.jpg

Dan de rotex over alle gezaagde zijden en de hoeken handmatig rondschuren
Het valt erg mee hoeveel er nu nog af hoeft en met een korrel 80 schijf is het zo gebeurdP1020240.jpg
P1020243.jpg

Dan nog opschuren van korrel 80 naar korrel 150 en alles in de hardwaxolie: zelfs zonder accessoires kijkt het al een echte koffer door het formaat en de afronding.
P1020244.jpg
 
Laatst bewerkt:

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Bedankt, Gerwic,

Inderdaad een hele switch van de It naar de handschaaf...
Heb jij nog mooie houtprojecten, ik zag op je site wel wat, maar vooral ouder werk..

Groeten,
Ernst
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Jazeker, ik moet inderdaad de site weer een updaten. Het probleem is alleen dat ik geen moment aan foto's denk als ik bezig ben. Vanochtend heb ik een tv kast opgeleverd, maar ik zit me net te bedenken dat ik er ook helemaal geen foto's van heb. Het zit niet zo in mijn systeem.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Heel mooi gemaakt. Op z'n Flaters gezegd; Zelf vind ik die met "kofferbanden/riemen" (kleurnuances) schitterend. Mooi werk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.