Steigerhout en deuvels

Aros

Nieuw lid
19 sep 2014
11
0
Zoals te zien in een ander topic heb ik onlangs een steigerhouten bed gemaakt. Nu wil ik graag een tafel gaan maken met een steigerhouten blad.

Nu heeft steigerhout de eigenschap zeer sterk uit te zetten en te krimpen. Vooral in huiselijke omgeving kan de krimp vrij groot zijn.

Daardoor heb ik op een ander tafeltje een kier van 4/5mm tussen de planken zitten. Nu heeft deze look ook wel iets robuust maar voor de eetkamertafel wil ik dit toch proberen te voorkomen.

Uiteraard kan ik de planken te drogen leggen in huis (en dit ga ik ook wel doen) maar stel nu dat ik het hout wat relatief droog is met deuvels tegen elkaar zet en verlijm. Blijft dit dan tegen elkaar zitten zonder krimp of vormt zich als nog een kier?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Als het hout droog genoeg is, krijg je hoogstwaarschijnlijk geen scheuren.
Het maakt niet uit of je deuvels gebruikt.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Als het niet droog is knapt het hout altijd,bij de deuvels of gewoon in de plank.
Paar dagen drogen in huis is meestal niet voldoende.
Zie wel vaker gedroogd steigerhout te koop,maar geen idee wat ze verstaan onder droog!

Mvg Pascal
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Steigerplank zal altijd zijn eigen leven gaan leiden op de duur op die breedte en dikte. Verstevig de onderkant door een metalen lat in te frezen of zonder in te frezen zou ik zeggen voor een tafel.
 

hummes

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
49
0
Zutphen
Uit eugen ervaring weet ik dat steigerhout altijd krimpt ,ik heb ook een paar tafels voor binnen gemaakt van steigerhout ,en die zijn allemaal flink gekrompen ,nu heb ik mijn eigen tafel de kopse kanten van het blad voorzien van een ijzeren u profiel (was een koker profiel ,aan elke u nog een stukje staal laten zitten )en de rest gewoon met lamello,s ,niet verlijmt maar voor richting ,geleiding.
Paar keer het blad los moeten halen en de boel weer aangespannen en stukje staal afgeslepen ,nu naa 1 jaar bijna naad vrij ..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.