bijenkorf kast zonder achterkant, hoe maak ik dat stevig?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Goeiedag allemaal!

Ik heb een opdracht gekregen om een bijenkorfkast te maken. Met 1 honingraat.
Zoiets als DIT dus.

Maar dan 150 cm x 150 cm op z`n breedste en hoogste punt en 35 cm diep.
De kast krijgt 3 planken, 2 op een kwart en 1 in het midden.

Ik wil de kast maken van mdf of multiplex.

Hebben jullie een idee hoe ik dit stevig kan maken?
Bestaat er bijvoorbeeld 60 graden beslag?

Ik hoop van jullie te horen!
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hoi,

Ik ben geen imker maar stel me de vraag bij MDF in een bijenomgeving, en dan denk ik aan vocht en samenstelling van MDF. Wat bedoel je met een 60° beslag?

Sukzes
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik ben wel imker en raad je ten stelligste af de kast van MDF of gewoon MPX te maken. Neem watervast verlijmd MPX of Garantplaat.
Door het vocht zal MDF binnen de kortst mogelijke tijd in elkaar storten en gewoon MPX delamineren.
Maak ook gebruik van een goede D3 of D4 houtlijm.
Ik weet niet over welk beslag je het hebt. Verklaar je nader.
Hoe ga je de raampjes erin zetten? Standaard maten zullen niet passen.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik weet niet of er zulke metalen hoeken bestaan, maar ik vraag me af of je die wel nodig hebt.
Als je in staat bent om de verstekhoeken zuiver te zagen of te frezen en je verlijmt ze met een lamelloverbinding krijg je een verrassend stevig resultaat. Bij de verlijming rondom druk zetten met een paar spanbanden. Dat beslag wil je kennelijk aan de kopse zijde aan de achterkant er in schroeven? Zelf denk ik dat dat ten opzichte van de lijmverbinding niet echt veel toevoegt. Overweeg het nog eens, en succes ermee!
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hoi,

Geen probleem voor de onduidelijkheid, het ligt altijd aan de twee kanten als het onduidelijk is denk ik dan.

Zoals Jeroen aangeeft in zijn tekening zouden de legplanken rond de 130 Cm liggen, voor 18 Mm MDF is dat naar mijn gedacht veel te licht voor een boekenrek zonder rug dus zal je noodgedwongen naar 30 Mm Mdf moeten gaan, bijkomend zou ik de achterkant van de legplank infrezen en een ijzeren lat insteken tegen het doorbuigen of je moet in het midden van de plank iets in de muur kunnen bevestigen, maar goed dat is volgens dat jij en de klant verkiezen.

Je 60° verbindingen in metaal heb je niet nodig als je werkt volgens Nerflander zijn reactie.

Groet,

John
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Dank voor de info!

De kast zal met de vlakke kant op de grond staan. 1 plank gaat dan van hoek naar hoek.(in het midden)
De 2 andere planken moeten gaan steunen op de schuine wanden..(op een kwart)
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Dus de langste legplank is nog langer dan 130 Cm ... maar dat is geen probleem als je de rest gelezen hebt.

Foto´s als het klaar is is altijd mooi om te zien ;)

Grtsz,

John
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Ik dacht zelf ook nog om de kast in vieren te delen. Elk deel een rechthoek met schuine zijdes.. En dan te stapelen.

De bovenkant van het ene deel en de onderkant van het andere deel vormen dan een plank.

Dat wordt stevig genoeg toch?
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Ik dacht zelf ook nog om de kast in vieren te delen. Elk deel een rechthoek met schuine zijdes.. En dan te stapelen.

Trapezium dat we zeggen ;) Ook dat is een oplossing, alles gaat erom natuurlijk hoe de situatie ter plaatse is en wat voor jezelf het makkelijkste werkt gezien machines ter beschikking en dergelijke.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Als ik het verbeterde modelletje zo zien zou ik IKEA lack planken gebruiken. De honingraad in verstek zagen en aan elkaar lijmen. Dat zijn 6 planken van een 60 €uros. De 2 legplanken, 20 €uros, en dan nog een lange voor de middelste, 20 €uros. Met de bijgeleverde beugels kan het geheel stevig aan de muur gemonteerd worden. Ben je aan materiaal 100 €uros kwijt. Gegarandeerd geen doorzakken en het is gelijk op kleur.

Honingraatkast II.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
De raamhoeken van 60 gr. Heb ik nog nooit gezien. In de handel volgens mij niet te krijgen. Maar uit bovenstaande adviezen blijkt dat ze niet nodig zijn. Succes.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
haha geniaal!
Super bedankt voor de info!

Maar.. die lack planken zijn toch moeilijk te verlijmen? Ze zijn toch een soort van hol van binnen.
Die tafeltjes hebben karton aan de binnenkant... Zijn de lackplanken anders van binnen?
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
img_3913.jpg

Maar als ik ze in verstek gezaagd heb hoef ik eigenlijk ook niet te lijmen.
Dan moet ik gewoon heel precies boren in de muur :)
Worden wel heeeel veel gaten in de muur van 1 kast ;)
Ik zal eens overleggen met de klant
 
Laatst bewerkt:

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hi,

Met alle respect en alle respect voor Ikea maar dit komt zeker niet goed met deze (planken) in deze constructie met 360° : 6 = 60° zijnde je hoek te zagen onder 30°. Hoe zie je dat zelf om alles bij elkaar te houden volgens de regels der kunsten en verstekken dicht krijgen?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Uithollen en een strookje multiplex in lijmen. Maar, ik zou voor kwalitatief wat beter materiaal gaan... je bouwt iets voor een klant en niet voor jezelf.

Grootste uitdaging zit hem in het bevestigen van de bovenste plank, die hangt en met het gewicht van een aantal boeken dient dat best stevig bevestigd te worden. Ben benieuwd wat je oplossing daarvoor is.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Uithollen en een strookje multiplex in lijmen. Maar, ik zou voor kwalitatief wat beter materiaal gaan... je bouwt iets voor een klant en niet voor jezelf.

Grootste uitdaging zit hem in het bevestigen van de bovenste plank, die hangt en met het gewicht van een aantal boeken dient dat best stevig bevestigd te worden. Ben benieuwd wat je oplossing daarvoor is.

Knap als je dat kan op de 0,05 Cm laten aansluiten onder 60° met een multiplex strookje, ik kan het niet. ben benieuwd naar het resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.