PDA

Bekijk Volledige Versie : bijenkorf kast zonder achterkant, hoe maak ik dat stevig?

Nico Kliko
03-03-15, 07:40
Goeiedag allemaal!

Ik heb een opdracht gekregen om een bijenkorfkast te maken. Met 1 honingraat.
Zoiets als DIT (http://cdn.instructables.com/FJP/2L1H/FYIZH4NU/FJP2L1HFYIZH4NU.LARGE.jpg) dus.

Maar dan 150 cm x 150 cm op z`n breedste en hoogste punt en 35 cm diep.
De kast krijgt 3 planken, 2 op een kwart en 1 in het midden.

Ik wil de kast maken van mdf of multiplex.

Hebben jullie een idee hoe ik dit stevig kan maken?
Bestaat er bijvoorbeeld 60 graden beslag?

Ik hoop van jullie te horen!

Woodjohn
03-03-15, 08:16
Hoi,

Ik ben geen imker maar stel me de vraag bij MDF in een bijenomgeving, en dan denk ik aan vocht en samenstelling van MDF. Wat bedoel je met een 60° beslag?

Sukzes

O Peatey
03-03-15, 08:28
Ik ben wel imker en raad je ten stelligste af de kast van MDF of gewoon MPX te maken. Neem watervast verlijmd MPX of Garantplaat.
Door het vocht zal MDF binnen de kortst mogelijke tijd in elkaar storten en gewoon MPX delamineren.
Maak ook gebruik van een goede D3 of D4 houtlijm.
Ik weet niet over welk beslag je het hebt. Verklaar je nader.
Hoe ga je de raampjes erin zetten? Standaard maten zullen niet passen.

Nico Kliko
03-03-15, 09:11
Excuus voor de onduidelijkheid.
Het wordt een boekenkast in vorm van een honingraat..

Nico Kliko
03-03-15, 09:29
https://s.yimg.com/lo/api/res/1.2/arkla21b5o0_H7Cd1UYlIQ--/YXBwaWQ9eWlzZWFyY2g7Zmk9Zml0O2dlPTAwNjYwMDtncz0wME EzMDA7aD00MDA7dz00MDA-/http://ecx.images-amazon.com/images/I/41GWvUhGpvL.jpg.cf.jpg

En ik bedoel zulke metalen hoeken maar dan in 60 graden

Nerflander
03-03-15, 09:54
Ik weet niet of er zulke metalen hoeken bestaan, maar ik vraag me af of je die wel nodig hebt.
Als je in staat bent om de verstekhoeken zuiver te zagen of te frezen en je verlijmt ze met een lamelloverbinding krijg je een verrassend stevig resultaat. Bij de verlijming rondom druk zetten met een paar spanbanden. Dat beslag wil je kennelijk aan de kopse zijde aan de achterkant er in schroeven? Zelf denk ik dat dat ten opzichte van de lijmverbinding niet echt veel toevoegt. Overweeg het nog eens, en succes ermee!

JPAJS
03-03-15, 10:03
27041

Woodjohn
03-03-15, 11:56
Hoi,

Geen probleem voor de onduidelijkheid, het ligt altijd aan de twee kanten als het onduidelijk is denk ik dan.

Zoals Jeroen aangeeft in zijn tekening zouden de legplanken rond de 130 Cm liggen, voor 18 Mm MDF is dat naar mijn gedacht veel te licht voor een boekenrek zonder rug dus zal je noodgedwongen naar 30 Mm Mdf moeten gaan, bijkomend zou ik de achterkant van de legplank infrezen en een ijzeren lat insteken tegen het doorbuigen of je moet in het midden van de plank iets in de muur kunnen bevestigen, maar goed dat is volgens dat jij en de klant verkiezen.

Je 60° verbindingen in metaal heb je niet nodig als je werkt volgens Nerflander zijn reactie.

Groet,

John

Nico Kliko
03-03-15, 12:18
Dank voor de info!

De kast zal met de vlakke kant op de grond staan. 1 plank gaat dan van hoek naar hoek.(in het midden)
De 2 andere planken moeten gaan steunen op de schuine wanden..(op een kwart)

Woodjohn
03-03-15, 12:35
Dus de langste legplank is nog langer dan 130 Cm ... maar dat is geen probleem als je de rest gelezen hebt.

Foto´s als het klaar is is altijd mooi om te zien ;)

Grtsz,

John

ArtHarg
03-03-15, 13:06
De 2 andere planken moeten gaan steunen op de schuine wanden..(op een kwart)
Hoe ga je steunen op een overhangende wand?

Nico Kliko
03-03-15, 16:09
Ik dacht zelf ook nog om de kast in vieren te delen. Elk deel een rechthoek met schuine zijdes.. En dan te stapelen.

De bovenkant van het ene deel en de onderkant van het andere deel vormen dan een plank.

Dat wordt stevig genoeg toch?

Woodjohn
03-03-15, 16:17
Ik dacht zelf ook nog om de kast in vieren te delen. Elk deel een rechthoek met schuine zijdes.. En dan te stapelen.

Trapezium dat we zeggen ;) Ook dat is een oplossing, alles gaat erom natuurlijk hoe de situatie ter plaatse is en wat voor jezelf het makkelijkste werkt gezien machines ter beschikking en dergelijke.

JPAJS
03-03-15, 20:00
Als ik het verbeterde modelletje zo zien zou ik IKEA lack planken gebruiken. De honingraad in verstek zagen en aan elkaar lijmen. Dat zijn 6 planken van een 60 €uros. De 2 legplanken, 20 €uros, en dan nog een lange voor de middelste, 20 €uros. Met de bijgeleverde beugels kan het geheel stevig aan de muur gemonteerd worden. Ben je aan materiaal 100 €uros kwijt. Gegarandeerd geen doorzakken en het is gelijk op kleur.

27054

Wim Kluck
03-03-15, 20:16
De raamhoeken van 60 gr. Heb ik nog nooit gezien. In de handel volgens mij niet te krijgen. Maar uit bovenstaande adviezen blijkt dat ze niet nodig zijn. Succes.

Nico Kliko
03-03-15, 21:55
haha geniaal!
Super bedankt voor de info!

Maar.. die lack planken zijn toch moeilijk te verlijmen? Ze zijn toch een soort van hol van binnen.
Die tafeltjes hebben karton aan de binnenkant... Zijn de lackplanken anders van binnen?

Nico Kliko
03-03-15, 22:05
27075

Maar als ik ze in verstek gezaagd heb hoef ik eigenlijk ook niet te lijmen.
Dan moet ik gewoon heel precies boren in de muur :)
Worden wel heeeel veel gaten in de muur van 1 kast ;)
Ik zal eens overleggen met de klant

Woodjohn
03-03-15, 23:06
Hi,

Met alle respect en alle respect voor Ikea maar dit komt zeker niet goed met deze (planken) in deze constructie met 360° : 6 = 60° zijnde je hoek te zagen onder 30°. Hoe zie je dat zelf om alles bij elkaar te houden volgens de regels der kunsten en verstekken dicht krijgen?

Renault
03-03-15, 23:24
Uithollen en een strookje multiplex in lijmen. Maar, ik zou voor kwalitatief wat beter materiaal gaan... je bouwt iets voor een klant en niet voor jezelf.

Grootste uitdaging zit hem in het bevestigen van de bovenste plank, die hangt en met het gewicht van een aantal boeken dient dat best stevig bevestigd te worden. Ben benieuwd wat je oplossing daarvoor is.

Woodjohn
03-03-15, 23:32
Uithollen en een strookje multiplex in lijmen. Maar, ik zou voor kwalitatief wat beter materiaal gaan... je bouwt iets voor een klant en niet voor jezelf.

Grootste uitdaging zit hem in het bevestigen van de bovenste plank, die hangt en met het gewicht van een aantal boeken dient dat best stevig bevestigd te worden. Ben benieuwd wat je oplossing daarvoor is.

Knap als je dat kan op de 0,05 Cm laten aansluiten onder 60° met een multiplex strookje, ik kan het niet. ben benieuwd naar het resultaat.

Nico Kliko
04-03-15, 06:54
Misschien dan toch maar 4 trapeziums stapelen?

Woodjohn
04-03-15, 07:37
Misschien dan toch maar 4 trapeziums stapelen?

Dat lijkt me een beter plan.

Nico Kliko
04-03-15, 07:58
Sorry voor de slechte foto, was gisteren een schetsje in de trein. Ben nog niet zo snel met sketch-up.
M`n plan is om de liggende planken tussen de delen de helft te maken van de buitenste wanden.
Welke diktes hout zou ik nemen.
9 en 18 mm is denk ik te dun, of kan dat wel?
Is dat goed te doen met de lamellofrees? Ik ga vrijdag op school(HMC cursus&training) toevallig leren om de lamellofrees te gebruiken.
Dit project is dus een leuke uitdaging direct daarna haha..
27077

Nico Kliko
22-03-15, 10:22
2816528166

Gister een model op school gemaakt. Alle maten door de helft.
Waarschijnlijk kies is 30 mm multiplex ipv van MDF.. Dat is sterker en lichter.
Ik heb de planken allemaal dus ook in vals verstek gezaagd..

Ow de klant maakte het nog uitdagender... de kast moet komen te hangen aan de muur!

Leuk om bij zo`n meubel van alles nieuw te leren!

Hunto
22-03-15, 19:14
Zo'n zeskant is altijd een leuke vorm. In mijn jonge jaren heb ik met die vorm drie bloembakken in verschillen hoogten gemaakt.

je schrijft dat de kast opgehangen moet worden. Het ophangsysteem mag zeker niet in het zicht. Goed uitdokteren, want er komt een heel gewicht aan te hangen. Succes!

Nico Kliko
24-03-15, 10:45
Zie hier mijn tekening en plan.
Hebben jullie op- of aanmerkingen?
(Excuus als ik niet alle juiste houtbewerkingtermen gebruik)

Ik ga het geheel uit 30 mm okoume multiplex doen. Dit is lichter en sterker. ik kan de onderdelen net uit 1 plank halen.
Alle planken zaag ik in vals-vertek(29,9 graden,dat laat ruimte voor wat lijm). De middelste legplank zelfs in dubbel verstek. Dit is redelijk tricky met de maat. Maar in een proefversie(in model 1:2). ging dat makkelijker dan verwacht.
Elke verbinding verlijm ik met 5 lamello`s (nr 20)

Aan de achterkant van elke plank bevestig ik een stalen lat van 25x5 mm deze lat laat ik iets doorsteken in de korps.
Deze lat ga ik infrezen en op veel plekken met grote schroeven bevestigen.
Dit voorkomt doorzakken van de planken.

In de stalen lat van de bovenste plank maak ik aan beide kanten op 1/8 een gat.
Aan deze gaten gaat de gehele kast opgehangen worden met ankerbouten.(dat ophangen was de wens van een klant die ik over het hoofd zag) Denk je dat 2 dikke ankerbouten de kast kunnen houden? En kan de bovenste plank de rest van de kast ook houden?
Waar zou je de anders de andere bevestigpunten plaatsen?

In eerste instantie wilde ik de kast laten spuiten, maar de spuiterijen hier in de omgeving zijn failliet, gestopt of hebben een wachtrij van 3 a 4 maanden.
Dus dan ga ik de kast zelf verven/lakken.
Iemand hier ervaring mee??

28294

Bosquet
28-03-15, 23:51
In de stalen lat van de bovenste plank maak ik aan beide kanten op 1/8 een gat.
Aan deze gaten gaat de gehele kast opgehangen worden met ankerbouten.(dat ophangen was de wens van een klant die ik over het hoofd zag) Denk je dat 2 dikke ankerbouten de kast kunnen houden? En kan de bovenste plank de rest van de kast ook houden?
Waar zou je de anders de andere bevestigpunten plaatsen?

Er komen boeken in te staan, schrijf je. Het gewicht daarvan samen met het eigen gewicht van het meubel kan behoorlijk oplopen.
Gevoelsmatig zou ik daarom niet alles ophangen aan de bovenste plank, maar ik zou juist kiezen voor het (deels...) dragende vermogen van de onderste plank (met eventueel de middelste plank erbij).

Wel interessant topic, btw...

jberends
29-03-15, 11:30
het meubel ophangen aan de onderste plank is misschien vragen om problem omdat je dan het meubel uit elkaar duwt. vanwege het ontbreken van elementaire driehoeken komen dee planken komen op 'trek' te staan. Ik zou het kastje vanaf het midden naar boven ophangen met 4 bevestigingspunten (2 midden plank, 2 bovenste plank)

Nico Kliko
30-03-15, 17:21
Alles op maat gezaagd!
Donderdag lammelo frezen en lijmen!
Spannend hor!

Ik heb nu op de bovenste kwart 2 gaten, en op de onderste kwart.
Alle gaten 10mm.

Door een schroef in t hout te draaien die net tegen de lange draadeindes komt glijd de kast niet meer van de muur.

28556

Nico Kliko
01-04-15, 08:50
Gisteren heb ik de muur gecheckt. Het blijk een muur te zijn met gipsplaten van ongeveer 10 mm, daarna 25mm lucht en dan een goede harde beton muur.
Wordt een leuke uitdaging zo!

Mijn keuze gaat voor nu uit naar de draadeindes 35mm langer maken dan gepland.
En dan met keilbout of goede plug in de betonnen muur.
Iemand hier andere gedachten over?

jberends
01-04-15, 09:52
chemisch anker in achterliggende muur met draadeinde.

Hunto
01-04-15, 13:02
Gisteren heb ik de muur gecheckt. Het blijk een muur te zijn met gipsplaten van ongeveer 10 mm, daarna 25mm lucht en dan een goede harde beton muur.
Wordt een leuke uitdaging zo!

Mijn keuze gaat voor nu uit naar de draadeindes 35mm langer maken dan gepland.
En dan met keilbout of goede plug in de betonnen muur.
Iemand hier andere gedachten over?

Ha Nico, Er is al geantwoord met chemische ankers.
Aandachtspunt: deze voorzetwand is niet voor niets gemaakt, maar om de wand/ruimte te scheiden van de achterliggende constructie. Dit is meestal een bouwfysische (thermisch of akoestisch) ingreep. Met het verankeren maak je een "lek". Op zich niet spannend, maar even je opdrachtgever waarschuwen. Ben jij er van af.
Er zal wss een trappenhuis of lift achter liggen.

Woodjohn
01-04-15, 21:18
Hi Nico,

Ik vertelde je al over die 2K verbinding verleden week en blijf erbij dat het nu zeker op zijn plaats is. Als je boort met de juiste maat voor je kous die je zeker nodig hebt in holle ruimtes, snelbouwstenen hoort het ook zo trouwens, zal er weinig verkeerd gaan tot niets als het geschied op de juiste manier. Zie dat de boel stofvrij is door het gat uit te zuigen met stofzuiger of uit te blazen. 100 % in orde als je het zo doet, geen schrik van hebben.

Groet, John

Nico Kliko
02-04-15, 06:11
Hebben jullie ervaring met verschillende merken?
ik ga vandaag naar Breur. De plaatste professionele ijzerwarenhandel.
Hier een link met de injectieankers, wellicht hebben ze in de winkel meer,
herkennen jullie er 1 waar je goede ervaringen mee hebt?

http://breur.isero.nl/ankerwerk/betonverankering/injectieankers/

Woodjohn
02-04-15, 06:30
Ik heb al verschillende merken geprobeerd en ze worden allemaal keihard, ik zie Spit staan en zou dan daarvoor gaan.

jovademe
02-04-15, 23:40
Voor mijn werk gebruik ik diverse merken en types. Zolang er geen speciale eisen aan worden gesteld voldoen ze allemaal. Zeker voor het ophangen van een kast. Let vooral op de verwerkingsproces tijd en de te boren diameters.

Nico Kliko
07-04-15, 11:07
Vanochtend geprobeerd de legplanken van de bovenste en onderste plank te lijmen.
Eerst natuurlijk droog gelijmd..
Daar was ik tevreden over.

Maar toen ik bezig was met het echte klemmen zag ik dat de plank in het midden een beetje ging buigen.
Daardoor liet sloot de naam aan de zijkant niet helemaal.
Daarom de klemmen op de zijkant gezet.
28900
Toen had ik een stok tussen de planken gezet. Dit hielp!
28901
Helaas een uur later toen ik de klemmen eraf haalde viel de plank er weer uit.

Iemand een tip?

Bosquet
07-04-15, 22:44
OK, OK, misschien een beetje off-topic, maar ik moest bij het zien van deze boekenkast toch wel meteen aan dit draadje denken...

28925
.
28926

Woodjohn
08-04-15, 18:29
Vanochtend geprobeerd de legplanken van de bovenste en onderste plank te lijmen.
Eerst natuurlijk droog gelijmd..
Daar was ik tevreden over.

Maar toen ik bezig was met het echte klemmen zag ik dat de plank in het midden een beetje ging buigen.

Iemand een tip?

Hoi Nico,

1 uur verlijmen onder welke omstandigheden dat is de eerste vraag ... Als mijn stukken sluiten als ik droog opspan dan sluiten ze ook als ik ze verlijm, misschien doe je iets verkeerd, wat je zeker verkeerd doet is die spanvijzen op ik schat 15 cm van de zijkant te spannen, zo trek je het zaakje rond.

Zijn je verstekken 100% zuiver gezaagd?

Hoedoe

Nico Kliko
08-04-15, 19:23
Hoi Nico,

1 uur verlijmen onder welke omstandigheden dat is de eerste vraag ... Als mijn stukken sluiten als ik droog opspan dan sluiten ze ook als ik ze verlijm, misschien doe je iets verkeerd, wat je zeker verkeerd doet is die spanvijzen op ik schat 15 cm van de zijkant te spannen, zo trek je het zaakje rond.

Zijn je verstekken 100% zuiver gezaagd?

Hoedoe

minstes 1 uur in m`n onverwarmde kelderbox. Wellicht heb ik de klemmen niet zo strak gedraaid bij het drooglijmen als bij het echte lijmen.
Ik heb ze op advies van mijn leraar op 30,1 graag gezaagd. Hierdoor zou de lijm ergens heen kunnen je tijdens het klemmen de vorm in elkaar kan drukken.

Waar zou ik de lijmklemmen dan moeten spannen?? Verder naar de zijkant verlies ik m`n ondersteuning aan de ene kant van de klem.

M`n schoonvader, ook een meubelmaker verwacht dat de lijm niet gehecht heeft omdat het multiplex wellicht gegrond is.. Of hoe noem je dat?
Hij zei dat ik beter met constructielijm kon werken in dit geval.

Ik hoor graag hoe jullie het zouden doen!

Woodjohn
08-04-15, 20:12
minstes 1 uur in m`n onverwarmde kelderbox. Wellicht heb ik de klemmen niet zo strak gedraaid bij het drooglijmen als bij het echte lijmen.
Ik heb ze op advies van mijn leraar op 30,1 graag gezaagd. Hierdoor zou de lijm ergens heen kunnen je tijdens het klemmen de vorm in elkaar kan drukken.

Waar zou ik de lijmklemmen dan moeten spannen?? Verder naar de zijkant verlies ik m`n ondersteuning aan de ene kant van de klem.

M`n schoonvader, ook een meubelmaker verwacht dat de lijm niet gehecht heeft omdat het multiplex wellicht gegrond is.. Of hoe noem je dat?
Hij zei dat ik beter met constructielijm kon werken in dit geval.

Ik hoor graag hoe jullie het zouden doen!

1 uur in een onverwarmde omgeving is niet lang genoeg misschien is het er ook vochtig, dat draagt ook bij dan.

Lijm op een plaat die een behandeling gehad heeft zoals primer heeft geen hechting : oplossing schuren en stofvrij maken voor te hechten.

Ik heb je eerder advies gegeven over een spanriem rondom en steek tussen je lagen de correcte breedte die het moet zijn, probeer het eens op die manier en dan op de hoeken zelf spannen als het nodig is, volg je gevoel dan komt het goed.

Ciao

Nico Kliko
15-04-15, 16:22
Foto update! alles geplamuurd en 2x in de grondverf gezet.
Niet perfect, wel erg tevreden!

De zijdes van de planken heb ik in de grondverf gezet, daarna geplamuurd, opgeschuurd en nog 2x in de grondverf. erg strak geworden!

De planken op een kwart heb ik uiteindelijk toch geschroefd. Stelt m`n meubelmaakhartje wel teleur maar na bruislijm gebruikt te hebben wat ook los liet had ik geen tijd meer om alles op te lossen. Dus alles in de Klemmen, voorboren en aan elke kant 5 schroeven erin gedraaid.
Moest wel iets van 5x plamuren.. maar nu is t ook erg glad!

2k plamuur stinkt trouwens erg! In m`n kelderbox zonder ramen of goede ventilatie ga ik dit niet nog een keer doen..

Nog 2x lakverf erop en dan ophangen bij de klant! Als t goed is hangt hij volgende week donderdag!
29337 29338 29339 29340
(sorry voor de slechte kwaliteit foto`s)

usernaamvergeten
15-04-15, 20:26
Goed gelukt!

Spaander
16-04-15, 08:32
Ziet er goed uit, maar ben nog wel benieuwd hoe en waaraan het opgehangen wordt?
Mvg.:)

Nico Kliko
20-04-15, 15:32
De kast zal worden opgehangen aan 4 draadeindes die met een chemisch anker in de muur komen. De de planken op de bovenste en onderste kwart hebben beide 2 100 mm gaten. Aan de onderkant van deze klanten heb ik naast een gat voor de draadeinden een gaatje geboord om een schroefje in te draaien. Deze zitten zo dat de draadeinden klem worden gedraaid door schroeven in de gaten te draaien.

Dit weekend het prototype(waarvan alle maten door de helft zijn)in elkaar gelijmd. Dit was toch iets beter te doen! De planken om een kwart nu wel gelijmd!.

29546 29547

Deze ga ik nog schilderen en wordt ergens in huis opgehangen!

Donderdaad samen met m`n schoonvader(ook meubelmaker) de kast ophangen!
Donderdag of van t weekend foto`s!

Hunto
20-04-15, 20:18
Dit weekend het prototype(waarvan alle maten door de helft zijn)in elkaar gelijmd. Dit was toch iets beter te doen! De planken om een kwart nu wel gelijmd!.

Je hebt ook niet de gemakkelijkste vorm gekozen voor dit project. Naar mijn mening mag je trots zijn op het resultaat!

Nico Kliko
25-04-15, 06:19
Hij hangt!!
Erg blij mee! de klant ook!

29676

29677

ik zal niet beweren dat hij perfect is. Een volgende keer zal ik een hoop anders doen.
Ik heb er zo ontzettend veel van geleerd! En voor een eerste kast ben ik meer dan tevreden!

29679
Zoals gezegd, op vier punten een draadeind. De draadeindes zaten uiteindelijk dieper in de kast dan op de foto.. Ongeveer 15 cm in de kast en 10 eruit..
dus met de 10 cm door 1cm gipsplaat, 2,5 isolatiemateriaal en 6,5 in een betonnen muur.
29678
Het zwarte puntje onder de plank is een klein schroefgaatje.. Door hier een schroef in te draaien, kan de kast niet meer van de draadeindes schuiven(sorry voor de slechte kwaliteit)

PS hoe kan ik de titel van m`n onderwerp veranderen in: (foto)Bijenkorfkast af en hangend, bedankt allen!

Bosquet
25-04-15, 06:28
Mooi hoor ! Op de tweede foto lijkt het zelfs alsof zon en schaduw de lijnen van de kast volgen :rolleyes: