Positie zaaglint op wiel

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Ik vroeg me wat jullie de beste plaats van het zaaglint op het wiel vinden. Leggen jullie de tanden over het wiel heen of er precies tegen aan. Of zoals ik in dit youtube filmpje heb gezien het diepste gedeelte van de tand op de kroon van het wiel. Ben benieuwd met name naar de Scheppach HBS 32 vario gebruikers.

 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Eens met Wim.
Ook ik ben hier lang naar op zoek geweest en veel geëxperimenteerd.
Op dat filmpje legt hij het lint op de "kroon" van het rubber. Daarmee geeft hij m.i. aan dat dit gaat om een wiel/rubber met een crown. Hij zegt het zelf ook bij 4.37, "The wheel is Crowend". Dat loopt dus een klein beetje bol naar het midden van het loopvlak. Dit hebben Lintzaagmachines aan de andere kant van de plas (USA) kennelijk vaker.
Wanneer je dat type lintzaag hebt, leg je het lint er zo op, dat de randen van de holtes van het lint (diepste gedeelte tussen de tanden) net op/buiten de "crown" liggen.
Op vlakke wielen die hier in Europa veel gebruikt worden, liggen de tanden net buiten het rubber, dus het diepste gedeelte van de holtes, net buiten/op de rand van het rubber.

Ik heb echter ook goede resultaten gehad met de Amerikaanse manier, midden op het rubber, terwijl mijn wielen/rubbers vlak zijn. Geen drift.
 
Laatst bewerkt:

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Na het bestuderen van mijn lintzaag lijkt het erop dat ik een vlak loopvlak heb, maar in het midden van het rubber zie ik wel een dun lijntje lopen dus misschien was het ooit een gekroond loopvlak. Ik ga in ieder geval wat testjes doen om te kijken wat beste resultaat geeft. En met behulp van deze video weet ik nu hoe ik het loopvlak eventueel gekroond kan maken :) Dank voor de antwoorden.

 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ook van invloed is de breedte van je lint. Ik heb ze van 6mm die ik mooi op de kroon kan rijden maar ook linten van 40mm die dit gewoonweg niet kunnen en dit geeft ook niets. Het op de kroon rijden is alleen een streven op het boven wiel. (preventing weer and tear) Beide wielen gaat niet (altijd) lukken en dat doet er ook niet toe.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
In dit filmpje wordt het hoe en waarom heel simpel uitgelegd.


De vraag komt dan bij mij op, waarom sommige fabrikanten dit "Crownen" niet standaard doen?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.