Werkvolgorde maken werkblad.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Welke werkvolgorde maken werkblad?

Ik ben van plan een nieuw werkblad te maken voor de werkbank van mijn vader.
dat blad is net een golfslagbad en er zitten meer gaten in dan hout.

Ik heb al diverse filmpjes bekeken en info hier gelezen maar kom niet helemaal uit de volgorde.

Nu heb ik 12 balken 4.4x7.0x135cm zijn geschaafd met ronde hoeken en die wil ik verlijmen tot een blad.

Maar wat is nu de goede volgorde.
ik dacht het volgende.

Balken machinaal afschaven tot de ronde kant er af is (3mm)
Balken verlijmen eerst 3x4 dan alles aan elkaar.
Daarna een paar weken laten aklimatiseren.
dan vlakschaven met de reischaaf.(stanley nr 6)
En als laatse olieën rondom.

Gaat dit zo goedkomen?
 
Laatst bewerkt:

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
Is het niet makkelijker om de ronde kanten eraf te zagen, schaven lijkt me langer te duren?
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Bij mijn werkblad had ik eerst ook het plan blokken van 3 of 4 balken te maken en die later aan elkaar te lijmen. Ik was er alleen niet helemaal gerust op dat die pakketten 100% recht zouden zijn. Ik heb geen vlakbank dus de pakketten naadloos verlijmen zou een probleem kunnen zijn. Ik heb dus eerst drie balken aan elkaar gelijmd, laten drogen en er daarna telkens weer drie bijgelijmd. Losse balken netjes laten aansluiten bleek al lastig genoeg dus ik ben blij dat ik het zo het aangepakt.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Eerst de balkjes verlijmen. Zorgen dat de jaarringen steeds anders zijn georiënteerd. Daarna machinaal schaven. Lukt dat niet op die breedte, dan idd eerst de ronde kant er af zoals jij al aangaf.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hoi,

Ik weet niet wat je voorhanden hebt van elec. materiaal. Maar in mijn situatie zou ik het boeltje schaven (verlijmfrees laat ik achterwege nu) 4 stuks aan elkaar lijmen daarna vlakken en van dikte schaven, vervolgens met lamello´s de uiteindelijke breedte in 1 keer samenvoegen. Uiteindelijk schuren. Klaar.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Ik heb geen vochtigheidsmeter.
dus kan niet vertellen hoe droog het hout is.

Helemaal niet zo belangrijk voor een werkbank lijkt me een vochttest voor hout, het is uiteindelijk geen meubel ... als je hout droog is lijkt het me meer dan goed genoeg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.