Perenhout

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag allen,

Via een kennis heb ik een leuk stammetje perenhout gekregen waar ik nog niet helemaal uit ben hoe/ waarvoor ik het wil gaan gebruiken. Het heeft een leuke diameter en ik verwacht er planken van te kunnen (laten) verzagen als ik dat wil. Nu ben ik benieuwd naar het volgende; Ik heb weleens een plankje perenhout bij de houthandel gekocht wat een mooie roze kleur had. Dit is gestoomd perenhout en als het niet gestoomd is is het "grijs" van kleur. Nu las is ergens (http://www.choreotools.com/hoe-te-werken-met-perenhout/) dat het stomen wordt gedaan vanwege het insecten verhaal wat logisch klinkt. Ook spreken ze van en mogelijke alcohol behandeling.

Wat ik wil weten is het volgende; heeft iemand ervaring met perenhout en het stomen/ bewerken ervan? Ik vindt de roze kleur mooi en zou dat graag willen creëren. Ik wil een stoomkist gaan maken (voor andere werkstukken) alleen weet ik niet of het wel rendabel/ werkbaar is om al dat hout te stomen het gaat om iets meer dan een halve kuub hout. Krijg je van het behandelen met alcohol ook een roze kleur?

Al goed hoor graag of iemand ervaring heeft en me verder op weg kan helpen.

gr Hilmat
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Met alcohol zal dat wel niet lukken, tenzij je het in een vacuumkamer in het hout laat trekken. Stoom trekt wel echt door het hout heen, als je lang genoeg wacht.
Persoonlijk weet ik dat koken wel helpt bij het kromtrekken van lastige houtsoorten, met name fruithout - die schalen trekken minder krom bij het drogen.
 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag Jurriaan,

Bedankt voor je antwoord! zal eens kijken wat ik ermee aan wil. Wordt bij het koken het hout ook roze?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.