PDA

Bekijk Volledige Versie : 1 maart 2015 wat veranderingen aan het forum

baas
01-03-15, 15:47
Beste Forummers,

Een paar veranderingen aan het forum:

een nieuwe rubriek, evenementen, open dagen etc. Bestemd om onze eigen "uit" agenda te maken, met komende evenementen, tentoonstellingen, beurzen, maar ook als je b.v. je werk in een galerie hebt staan.
een rubriek voor het marktplein en aanverwant. Ik wil deze rubriek ook wel uitbreiden door b.v. een splitsing aan te brengen, met b.v: gereedschap, hout, diensten, oid. Roep maar, want met elkaar maken we er het leukste forum van.

Voorlopig heb ik het "commerciŽle" forum weer weggehaald en de houtwinkel van Rick onder Marktplein gezet. In de 3 maanden dat deze rubriek open was heeft niemand het interessant gevonden om er tegen een kleine vergoeding een advertentie in te zetten. Dat vind ik wel jammer want ik zag eindelijk een kleine kans om zo de kosten van het forum terug te verdienen.

Ik ga wel het verzoek plaatsen, om op ons gewone marktplein de posters om een kleine vrijwillige bijdrage te vragen; de tekst wordt daartoe aangepast. Bedrijven die alleen maar gebruik van het marktplein willen maken om, zonder verder een bijdrage aan het forum te leveren, hun waar aan te bieden, zal ik toch proberen te weren. Het forum haalt bijna 90 duizend bezoeken per maand, verdeeld over bijna 40 duizend unieke bezoekers, daar kunnen we met zijn allen best trots op zijn!! Maar we moeten er ook zuinig op zijn. Ik financier nu een klein deel van het forum met de google add's, dus klik aub regelmatig op een advertentie om het forum een beetje te sponsoren. Forummers die openlijk trots zijn op het gebruik van een add blocker zouden dus ook aan een grote houten schandpaal genageld moeten worden. Maar zij kunnen een vrijwillige bijdrage doen om deze schande te voorkomen :D.
Masave betaald een bescheiden bijdrage voor de eigen rubriek, die mogelijkheid is er uiteraard ook voor andere bedrijven/forummers.

Uiteraard is dit maar weer een klein stapje om er het leukste forum van te maken, kom aub met kritiek, opmerkingen en verbeteringen! Er ligt b.v. nog een vraag voor een rubriek voor figuurzagen waarvan ik nog niet helemaal weet hoe dat in te passen.

uw beheerder,

jaap

Hed
01-03-15, 16:32
Jaap, het is al het leukste forum.

klaas0639
01-03-15, 16:32
Beetje aarzelend breng ik het volgende op.

Enkele van ons stoeien behalve met hout ook met metaal. Ze maken bijv. mooie uitbreidingen aan gereedschap (de toevoeging of verbetering van de instellingmogelijheid van een grondschaaf is zo'n voorbeeld). Of ze werken misschien aan een drumsander, lintzaag, etc...en combineren inventief hout, metaal; lagers wielen, assen, palletjes; noem het). Ze doen hierbij specifieke ""metaalervaring"" op die misschien leuk en voor velen van ons nuttig is om te delen of iets over te vragen.

Voorziet een aparte rubriek metaalbewerking in een behoefte?

Zelf heb ik die behoefte wel:), (voor zover het gerelateerd is aan houtbewerking)

mvg
klaas0639

Stefke 55
01-03-15, 16:39
Jaap, sinds ik dit adres gekregen heb van een vriend en hier regelmatig aanwezig ben vind ik dit het mooiste forum ooit gezien, als hobby houtbewerker kan je nergens leuker je ervaring en vragen over je hobby delen, eigenlijk mag je van mij best aan iedereen die hier lid van wil zijn een bijdrage vragen, ik zou zeker meedoen ! succes!

MarcelG
01-03-15, 16:48
Jaap, ik heb geen "adblocker", maar ben best bereid een kleine bijdrage (5 euro?) te betalen per jaar of eenmalig iets meer...bv 15 euro? Is hier een link voor?

Dat misschien zichtbaar te maken in het blokje links bij je posts zodat het ook anderen inspireert;) om een vergoeding te betalen voor alle plezier en tips!

3dmazter
01-03-15, 17:12
Hallo jaap.

Ik ben sinds enige tijd lid van het forum.
Ik kom elke dag wel een paar keer kijken om inspiratie op te doen of om vragen te stellen want ik ben nog een beginner.
Ik maak graag wel mijn gereedschap en hulpstukken voor het houtbewerken.
Ook kom ik op het forum veel goede ideeen en oplossingen en handigheidjes tegen.
Nu vond ik het jammer dat de goede ideeen vaak verloren gaan in de massa.
En daardoor lastig terug te vinden zijn.
Nu plaats ik ze meestal in de rubriek "algemene werkstukken de werkplaats"

Ik dacht dat het wellicht een toevoeging zou zijn om een rubriek "Zelfbouwgereedschap en hulpstukken" aan te maken.
Er waren al enkele positieve reacties.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?13260-DIY-forumonderdeel

Ik hoor graag wat je van dit voorstel vindt.

Mvg
Benjamin Mazereeuw (3dmazter)

Mac
01-03-15, 17:57
Ik zou , gegeven door de kwaliteit van dit forum, geen moeite hebben met of een lidmaatschap of een vrijwillige bijdrage. Gewoon een knop " Doneer " aanmaken die doorlinkt naar Paypal. Snel en makkelijk; met zo'n lage drempel moet het mogenlijk zijn wat centjes bij elkaar te sprokkelen.
Succes.

rinus
01-03-15, 18:20
Mee eens. Ik zal ook even kijken of en hoe ik de adblocker specifiek voor dit forum uit kan zetten.

Dat was makkelijk:-)

burley
01-03-15, 18:30
Hoi Jaap,

Jammer dat het commerciele gedeelte weer verdwijnt, zeker ivm de bijdrage aan de kosten.

Wellicht is het in plaats daarvan beter om dat gedeelte/de advertenties van eventuele deelnemers beter zichtbaar te maken en over de mogelijkheden actief te communiceren. Omdat het op dit moment een geheel aparte sectie is, is ook het bereik ervan aanzienlijk minder, waardoor ook de interesse van bedrijven er niet of weinig is. Er worden reeds advertenties vertoond via google adds, dus wellicht kun je daar een combinatie mee maken, zodat de commerciŽle posts goed zichtbaar (en dus interessant) zijn, maar niet hinderlijk overal bovenin de threadlist staan. Bovendien valt mij op dat de plekken van de google advertenties niet altijd even goed worden gevuld/getoond.

Wat de donaties betreft, prima idee. Andere fora gebruiken dit ook met groot succes, volgens mij biedt vbulletin hierin uitgebreide mogelijkheden om donerende gebruikers voordelen te bieden t.o.v. niet donerende leden.

Jurriaan
01-03-15, 18:39
Doneren is geen probleem, maar zo lang ik elke week wel ergens lees dat er PC's besmet zijn door malafide ads, blijft de adblocker, ben ik bang.

baas
01-03-15, 18:41
Even door de rij heenlopen:

@ Hed, maar dat moet ook blijven ;)
@ klaas, ook ik ben werktuigbouwer van huis uit en als je www.metaalbewerkersforum.nl klikt ..... Naast een rubriek voor metaal zou ik er ook graag 1 voor kunststoffen willen, we komen steeds vaker epoxy en Pu tegen. Ik test op dit moment een tube PMMA lijm b.v. en het is interessant om dat te delen. Ook nog iets voor de "grote lijmtest" ligt ook nog op mijn bord...
@marcel, het liefst zou ik het zonder bijdrage doen, maar alleen door adverteerders, dus grote op het forum en kleine in het marktplein. Maar ik zal de optie aanmaken.
@3dmatzer, ja een aparte rubriek voor jigs of hulpstukken en zelfgemaakte andere hulpmiddelen, bij voldoende vraag, prima!!
@Rinus, top, zegt het voort, er zitten soms ook nog hele leuke ad's tussen!!

veel plezier op het forum

jaap

erdevee
01-03-15, 19:58
Kan ik al ergens klikken om een bijdrage te doen?

Rizz
01-03-15, 20:06
Ja, ook hier bereidheid tot het doen van een bijdrage..

Een rubriek gitaarbouw? Dat is al eens langsgekoemn en er zitten hier zeker al een stuk of 10 gitaarbouwers..

lhoornweg
01-03-15, 20:14
Een aparte rubriek voor jigs of hulpstukken en zelfgemaakte andere hulpmiddelen vind ik een heel goed idee, Als beginner wil ik graag heel veel ervaring opdoen en wil ik graag mijn gereedschap zo veel mogelijk zelf maken om ervaring op te doen en te leren omgaan met het gereedschap. En natuurlijk de inspiratie en handige tips voor veel voorkomende problemen.

En een donatie kan je ook van mij verwachten, laat maar weten waar.

armadaman
01-03-15, 20:36
Hallo Jaap
"Maar zij kunnen een vrijwillige bijdrage doen om deze schande te voorkomen" . Ja ik wil ook de schandpaal ontlopen. Maak maar een doneerknop. Ik keer de spaarpot om om dit mooie forum in de lucht te houden
hg Hugo

A.N
01-03-15, 20:40
Is een 'Vrienden van Woodworking' of 'sponsors van woodworking' rubriek waar commerciŽle partijen tegen betaling een link of banner kunnen plaatsen misschien een idee?
Adverteren op dit forum is zinvol als je iets te koop kunt aanbieden waar de forumleden ook behoefte aan hebben, zoals gereedschap, hout en andere meubel of hout benodigdheden.
Er zijn echter ook andere bedrijven actief op dit forum die verwantschap hebben met het houtbewerken maar misschien geen behoefte of product hebben om dit op het forum te willen cq kunnen verkopen.

Die bedrijven (ben ik er dus een van) zijn misschien wel bereid om een sponsor bijdrage, banner o.i.d te betalen, misschien kun je op die manier zelfs het Marktplein vrij houden van een bijdrage voor advertenties van particuliere forumleden.

Mocht je een besluit genomen hebben ben ik in elk geval wel bereid mee te doen.

Jurriaan
01-03-15, 22:12
Bij een ander forum dat ik ken kunnen betalende leden grotere foto's uploaden. Soms zijn ook bepaalde delen van het forum afgeschermd, maar dat gaat wel ver.

3dmazter
01-03-15, 23:06
Afschermen zou ik niet doen.
maar die doneer knop is een goed idee.
laat maar komen ik stort em wel vol :D

SunRayes
01-03-15, 23:06
Ja, ook hier een stem voor een vrijwillige doneerknop.
Af en toe (als Baas het zegt) druk ik wel op een reclame uiting, maar meestal zijn de onderwerpen zo leuk en interessant dat ik al snel afgeleid ben.

Grts, Raymond

nijb_jan
02-03-15, 00:47
Op een ander forum (saabforum.nl) wat ik wel eens bezoek krijgen donateurs een "badge" onder hun avatar. Dat zou ik er zeker voor over hebben: zelden (of nooit) een forum bezocht wat zo positief opbouwend van toon is.

klaas0639
02-03-15, 16:32
Dit is het meest plezierig, beschaafd, leuk, informatief, constructief forum dat ik ken (noukandiewelweer :)). Veel fora die ik bezoek hebben ondanks ongetwijfeld aardige mensen regelmatig ontsporingen of zijn om onduidelijke reden bijna dood. Ik wacht op een sociologisch onderzoek van een promovendus naar waardoor fora zich ontwikkelen zoals ze zich ontwikkelen.

Kortom:(vrijwillige) bijdrage is OK.

mvg
klaas0639

PS: De Saab-methode is ook een optie (zie boven).

jjjlll
02-03-15, 17:12
Ik heb al zoveel van dit forum geleerd dat een bijdrage terecht is, op welke manier dan ook.

Wim Kluck
02-03-15, 17:32
Baas, waar is de knop/ rekeningnummer.

Willems Ontwerp
02-03-15, 18:17
Ik sluit me geheel aan en pleit voor een doneerknop !

jvdmolen
02-03-15, 19:58
Ik ben ook voor de vind ik leuk/doneer knop

Ook lijkt me het een goed idee om een rubriek te maken voor hulpmiddelen e.d.

houtenklaas
02-03-15, 20:13
+1 voor een donatieknop!

jaap
02-03-15, 21:50
Het was niet bedoeld als bedelbrief ;). Uiteindelijke leveren jullie (de schrijvers hier) allemaal een bijdrage aan het forum, een forum zonder forummers is ook niks! Het streven is altijd geweest om het gratis te houden en vooral ook breed toegankelijk. Dat laatste lukt vooral door de vriendelijke sfeer hier en desondanks zijn er toch nog veel lezers die niet hun werkstuk durven te tonen, houtbewerkers zijn dus vaak ook bescheiden, misschien wel uit eerbied voor het mooie materiaal waar we zo graag mee werken.
Overigens was gisteren een topdag in de google advertentie inkomsten, bijna 6 euro, tegen gemiddeld 3!! Blijf vooral klikken op de add's en laten we vooral trots zijn wat we met elkaar tot stand hebben gebracht.

En nu gauw over tot de orde van de dag, in de werkplaats,

jaap

mathieu
02-03-15, 21:57
Bedankt voor alle moeite, Jaap.
Dit forum heft van mij in ieder geval een betere houtbewerker gemaakt.
Wat mij betreft mag er donatieknop.

Hubert
02-03-15, 23:40
Ik sluit mij aan bij alle lovende uitingen! Fijn forum waar mensen op nette manier met elkaar communiceren en belangeloos kennis delen. Dat moet zo blijven.
En dank aan degene die dit mogelijk maakt.

Groet,
Hubert

Wim Kluck
03-03-15, 00:48
Jaap ik kijk meestal op mijn tablet naar dit forum. Er komen bij mij pas advertenties als ik de instellingen verander naar full site. Maar dat leest niet prettig.

janwijbrand
03-03-15, 19:20
Maar we moeten er ook zuinig op zijn. Ik financier nu een klein deel van het forum met de google add's, dus klik aub regelmatig op een advertentie om het forum een beetje te sponsoren. Forummers die openlijk trots zijn op het gebruik van een add blocker zouden dus ook aan een grote houten schandpaal genageld moeten worden. Maar zij kunnen een vrijwillige bijdrage doen om deze schande te voorkomen :D.

Niets dan lof voor het forum, de stabiliteit, de bezoekers en de bijdragers! Zoals anderen ook al gezegd hebben: dit is veruit het meest vriendelijke en beschaafde forum dat ik ken!

Ik gebruik inderdaad, zij het enigszins ambivalent, een ad-blocker, zoals ik ook geen (nou ja, nauwelijks) TV kijk en geen reclamefolders wens. Maw, waar mag mijn financiŽle bijdrage naar toe? :-)

Uiteraard is dit maar weer een klein stapje om er het leukste forum van te maken, kom aub met kritiek, opmerkingen en verbeteringen!

Een tijdje geleden is gesproken over een forum-onderdeel voor "zelfbouw-hulpmiddelen" en "jigs" te plaatsen. Ik heb even gemist wat daar van geworden is. Ik zou het wel een mooi onderdeel vinden!

In elk geval bedankt voor alle moeite die hier in is gestoken!

quatorze
04-03-15, 16:51
Beste Forummers,

Uiteraard is dit maar weer een klein stapje om er het leukste forum van te maken, kom aub met kritiek, opmerkingen en verbeteringen! Er ligt b.v. nog een vraag voor een rubriek voor figuurzagen waarvan ik nog niet helemaal weet hoe dat in te passen.

uw beheerder,

jaap

Het is inderdaad een positief en beschaafd forum, en daarom heeft het waarschijnlijk veel leden en bezoekers. Ik zie ook dat Jaap er veel energie in steekt.
Wat de rubriek figuurzagen betreft: is het misschien een optie om de rubriek "Houtsnij, beeldhouw en intarsia werkstukken" op te delen in : Houtsnij en beeldhouw werkstukken" en " Intarsia en figuurzaagwerkstukken" ? De gereedschappen hiervoor komen dan vanzelf hier ook wel aan bod.
De rubriek zelfbouwgereedschappen en hulpstukken zou ik ook erg leuk en leerzaam vinden, dat doe ik ook graag bij houtbewerken en ik vind jigs erg interessant.

vr gr
Louis

Wim Kluck
04-03-15, 18:03
Op zich lijkt mij dit wel eenvoudiger plaatsen en bekijken. Wat ik wel jammer vind is dat de laatste bijdrage aan het houtsnijden alweer enkele maanden geleden geplaatst is.
Rubrieken met weinig posts vragen om extra aandacht. Dus houtsnijders waar zijn de foto's en voor rendew een flimpje.

meron
04-03-15, 18:10
Inhakend op Wim; ik vind het ook jammer dat de houtsnijders onderbezet zijn. Ik reken mijzelf tot die groep, maar laat het ook afweten. Ik ga mij best doen binnenkort fotos van een nieuwe miniatuur te posten.

Wim Kluck
04-03-15, 19:54
Meron het woord afweten vind ik niet juist. Hetsis een hobby. Ook de kwaliteit is belangrijk. Volgens mij ben jij met die kleine poppetjes wel even zoet.

Swave
04-03-15, 23:38
Reclames klikken is voor mij iets teveel 2001, dus ik zou graag een doneer knop zien. Gezien de hoeveelheid tijd die ik hier rondhang en de kennis die hier gedeeld wordt ia en bijdrage voor mij eigenlijk vanzelfsprekend....

Bosquet
14-03-15, 19:38
@3dmatzer, ja een aparte rubriek voor jigs of hulpstukken en zelfgemaakte andere hulpmiddelen, bij voldoende vraag, prima!!

Ik zeg: DOEN !!!

Er zijn ontzettend veel kundige mensen hier, die - vaak - met zeer eenvoudige/simpele middelen een doeltreffende oplossing creŽren als alternatief voor gefabriceerde (lees:dure!) tools...

...of simpelweg omdat er nog geen oplossing te verkrijgen is. De ťchte Willy Wortels van het forum, zeg maar.

Boo
26-03-15, 23:04
Ok, daarom kon ik de commerciŽle advertenties niet meer vinden.
Wilde ik er eindelijk iets inzetten...

Ik zag dat de regels wat betreft het marktplein ook wat duidelijker omschreven zijn nu. Of verbeeld ik het me maar?

Ja Jaap, je standpunt is me nu duidelijk. Het had wat mij betreft ook anders gekund maar goed, no hard feelings van mijn kant.
Ik had de afgelopen maand wel opeens meer tijd over, geen uren meer op dit forum struinen scheelt wel.:)
Ik zeg het verkeerd, ik kwam minder tijd tekort. Over is me al heel lang niet meer overkomen.

Zodra je weer on speaking terms ben, zou ik graag eens de mogelijkheden bespreken om toch het ťťn en ander af en toe aan te bieden tegen een vergoeding.

groeten Bo

SamR
26-03-15, 23:37
Een apart plaatsje voor hulpmiddelen zou wel enorm handig zijn, voor personen net als ik die beetje bij beetje hun atelier aan het opbouwen zijn.
Groet
Sam

ornament
27-03-15, 13:51
Het is inderdaad een positief en beschaafd forum, en daarom heeft het waarschijnlijk veel leden en bezoekers. Ik zie ook dat Jaap er veel energie in steekt.
Wat de rubriek figuurzagen betreft: is het misschien een optie om de rubriek "Houtsnij, beeldhouw en intarsia werkstukken" op te delen in : Houtsnij en beeldhouw werkstukken" en " Intarsia en figuurzaagwerkstukken" ? De gereedschappen hiervoor komen dan vanzelf hier ook wel aan bod.

Louis

hallo Allen

persoonlijk vind ik het niet de moeite om "Houtbewerkers Werkstukken : houtsnij-, beeldhouw en intarsia Werkstukken" te gaan onderverdelen. Dan komen er veel te veel rubrieken en dan wordt het voor mij wat minder overzichtelijk. Deze rubriek wordt niet echt overladen met berichten.

Misschien zou het wel logisch zijn, moest er vraag naar zijn, om de rubriek" Hout, gereedschap, methodes en afwerking /Houtsnijden , gereedschap en"werkwijze" uit te breiden door er intarsia in op te nemen?

Een aparte rubriek voor voor hulpmiddelen en jigs zou op het eerste zicht handig zijn maar interfereert ook , denk ik, met andere rubrieken. Om een werkstuk te maken moet men vaak malletjes (de jigs, dus) maken, of een hulpstukje om het in een bepaalde fase te kunnen klemmen. Gaan we die dan uit de verslagen van het tot stand komen van het werkstuk uitlichten en in een andere rubriek zetten? Ik denk even aan de technische kant van het creatieve draaiwerk van Sirjacobsd . Zijn creatief werk moet eerst uitgetekend worden , er moet een stappenplan gemaakt worden over de volgorde en de wijze van uitvoering, van opspannen en dan moeten nog de verschillende mallen en hulpstukken gemaakt worden. Kunnen we het uit elkaar trekken? Mallen en hulpstukjes maken is inherent aan het houtbewerken, de werkwijze. En valt soms ook onder "handgereedschap", en "werkstukken en werkplaatsinrichting" .
Het is maar een persoonlijke bedenking, ik ben niet tegen een speciale rubriek hiervoor, maar vrees een beetje voor verbrokkeling...

Hoe minder rubrieken , hoe meer een regelmatige bezoeker zal ontdekken op het forum. Juist omdat men niet alleen zijn "niche" zal volgen

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

Jan-Pieter
28-03-15, 22:46
Doneren doe ik ook liever dan m'n adblocker uitzetten en willekeurig klikken op ads. Op marktplaats.nl zie ik trouwens wel weer ads ondanks Adblock Plus.

miekol
08-04-15, 21:07
Klopt het dat het Ecotools.nl ervaringen topic nu ook verdwenen is? Vond dat zelf wel handig om te zien hoe de verschillende producten die ze verkopen wel/niet bevielen...