Keepbomen trap met onderkwart

Keesj

Nieuw lid
27 feb 2015
20
11
Hallo Woodworkers,

Graag zou ik als nieuw lid een advies over het maken van een keepbomen trap met onderkwart ontvangen. Ik heb redelijk wat ervaring in houtbewerking, maar de laatste echte trap die ik gemaakt heb was op school 30 jaar geleden.

Ik ben van plan een open keepboom trap van eiken te maken. momenteel ben ik de tekening in autocad (2002) aan het maken.

  • vraag 1, kan iemand die voor mij ( tegen vergoeding) op ware grote uitprinten ? Exact op schaal, ik weet dat het daar soms aan schort.

Mijn plan is om uit multiplex (2 op elkaar geplakt om de lengte te krijgen) een freesmal te maken. Copy van de papieren mal dus. Met deze mal wil ik het grootste deel van de eiken bomen (dik 65 mm) kopiëren met de bovenfrees. Schuine kant van de scheluw keepboom moet ik uiteraard zagen.
  • Vraag 2, is dit de juiste manier ?
  • vraag 3, hoe kan ik het beste de bomen op breedte krijgen? Ik denk dat ik 3 of meer delen op elkaar moet verlijmen? Multiplex veer? Mijn vlakbank is veel te licht voor een zware balk, dus elektrische schaaf?
  • vraag 4, zwaluwstaart spie vormige latjes, voor het verlijmen van de treden, heeft iemand daar ervaring mee? Worden die iets kleiner gemaakt (1 a 2 mm.) en dan met pu lijm gelijmd? Of toch met houtlijm? Welk materiaal Wordt er gebruikt voor de spieën?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.

groeten Kees
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Welkom, waarom laat je de tekening niet bij een lichtdrukkerij, tegenwoordig printshop, printen?
 

Keesj

Nieuw lid
27 feb 2015
20
11
Ik heb de ervaring dat een normale afdruk vaak op schaal 2 a 3 % afwijkt. De parameters van een afdruk moeten dus aangepast bijgesteld worden.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Papier is hier niet echt geschikt voor, afhankelijk van de vochtigheid veranderd papier van afmeting. De meeste printers zijn laser printers waardoor het papier warm dus droog wordt, daarna wordt het vochtiger door het vocht uit de lucht.
(Vruuger toen er nog met de hand getekend werd, werden o.a. tekeningen van het kadaster op polyester folie getekend, dit was maatvast. Een tekening op papier of calque moest je ook elke dag opnieuw opspannen om deze strak te krijgen.)

vraag2: uitslag op een plaat maken en deze als mal gebruiken
vraag3: met witte houtlijm op elkaar lijmen. Een veer of lamello's zijn constructief gezien niet nodig, maar kunnen onderling verschuiven voorkomen
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik heb mijn trap ook volledig in de computer getekend, en het bovenaanzicht 1:1 laten printen. Maar deze print uiteindelijk niet gebruikt.

Ik heb de treden op A4 geprint met alle benodigde maten erbij (incl. hoeken en stralen). Deze op het hout overgenomen. De trapbomen op de vloer op stucloper getekend, deze uitgesneden en op het hout overgenomen. Dit uittekenen deed ik op de klassieke manier. Het klopte perfect.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.