Festool Domino verstek

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Beste dominerende woodworkers,

Wie heeft er een advies voor het volgende probleem met de festool domino DF 500.

Als ik 2 panelen MDF 18 mm in verstek verbind dan wil dat niet (nooit) goed lukken.
Vooraf met een dry fit past het allemaal netjes ook het verstek mooi dicht.
Maar dan,....lijmen (met witte houtlijm D2) en dan dit slechte resultaat zie foto.
De stenen komen er bijna uit en verstek zelf krijg ik niet meer dicht.

Machineinstellingen
5 mm frees
5*30 domino
Beide panelen 15 mm freesdiepte
45gr fence in laagste stand, net onder het onderste markeringsstreepje
MDF = 18 mm
IMG_20150225_102938.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
MDF kan je probleemloos koud verlijmen in verstek. Gewoon met behulp van tape de stukken op hun plaats houden tijdens het lijmen en je krijgt een verbinding die onverwoestbaar is.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Gewoon niet teveel lijm gebruiken
Het wil nog weleens voor komen dat de lijm onderin het domino gat loopt en dat bij het samen voegen de lijm niet meer naar boven kan
Dan krijg je dus je verbinding niet dicht
Ik zou in het vervolg de domino's verlijmen met een kwastje of zoals hier boven werdt gezegd de domino's niet lijmen maar alleen het verstek
Succes Mvg Leroy
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
MDF kan je probleemloos koud verlijmen in verstek. Gewoon met behulp van tape de stukken op hun plaats houden tijdens het lijmen en je krijgt een verbinding die onverwoestbaar is.
en ook mooi strak. Met domino of lamello ga je zo goed als altijd wel iets mis-zien aan het verstek.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Met lamello nog nooit problemen gehad.
Domino is een te sluitende verbinding.

op een domino zitten drie standen, sluitend, ruim, ruimer;) Zie het nut er niet van in om een ruimere groef te frezen als je strak wilt werken.

Als je de juiste lengte gebruikt en de daarvoor bestemde accessoires is een strak sluitende verstek verbinding geen enkel probleem.


Edit;

Naast het juist aanbrengen van de hoeveelheid lijm is het zeker zo belangrijk hoe je het verstek aandrukt. Zelf gebruik ik deze set en indien nodig extra klemmen of klembanden.
 
Laatst bewerkt:

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
Ik lijm de domino's altijd met een kwastje.
Zoals hierboven al genoemd werd.
Dan zit er niet te veel lijm in.
En hoef je het er ook niet uit te persen.
Domino's zijn namelijk sluitend
En Mdf bestaat uit laagjes.
Dus pers hij tussen de lagen de lijm er anders uit.
Succes.
Als er nog wat is horen we het wel.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Bedankt voor alle tips!! Ik denk dat inderdaad dat ik teveel lijm gebruik die niet weg kan. Ik denk dat ik in het vervolg een tussenweg neem. Domino's niet lijmen, het verstek wel. Deze week volgt voor mij een volgend project met MDF/verstek..
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Nou heb ik zelf geen Domino hoor (i wish ��) maar het lijmen van de stenen zelf heeft zowiezo weinig zin met MDF omdat binnenin de gaten ook "kopse-kant" is. Tegen de tijd dat de lijm gedroogt is, is alles toch al de vezels ingetrokken. MDF is nou ook niet echt het ideale om te lijmen. Zelf gebruikt ik altijd schroeven met MDF, maar dat ben ik.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Nou heb ik zelf geen Domino hoor (i wish ��) maar het lijmen van de stenen zelf heeft zowiezo weinig zin met MDF omdat binnenin de gaten ook "kopse-kant" is. Tegen de tijd dat de lijm gedroogt is, is alles toch al de vezels ingetrokken. MDF is nou ook niet echt het ideale om te lijmen. Zelf gebruikt ik altijd schroeven met MDF, maar dat ben ik.
Hier ben ik helemaal niet mee eens. MDF onder verstek verlijmd geeft een ongelooflijk sterke verbinding. Zonder schroeven, domino's, lamellen... Zelfs zonder klemmen. Gewoon voldoende lijm gebruiken, even laten intrekken en dan met tape op zijn plaats houden.
Ik was eerst ook wantrouwig, maar een proefstuk bewees het tegendeel. Twee stukjes van ongeveer 15 cm op 15 cm zo gelijmd. Onmogelijk om op de lijmnaad te breken. Met veel moeite het proefstuk kapot gekregen, maar uiteindelijk was het de plaat die het begaf, niet de lijmnaad.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Mss dat je andere lijm gebruikt als mij, dat kan. Maar ik heb het gelrobeerd met grotere stukken voor kasten etc en daar kon ik bijwijze van tegenaan blazen en het liet al los.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Nog eens geprobeerd met een ander projectje. Verstekken en dominoos met kwast ingesmeerd met lijm, dat werkte wel!! Ik heb voorheen dus teveel lijm gebruikt! Bedankt voor de discussie toestand.
IMG_20150304_204004.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mss dat je andere lijm gebruikt als mij, dat kan. Maar ik heb het gelrobeerd met grotere stukken voor kasten etc en daar kon ik bijwijze van tegenaan blazen en het liet al los.

Tenzij je Pritt gebruikt hebt... Maar dat denk ik niet. Ik gebruik gewone, witte houtlijm (Pattex of Bison). Let wel: het gaat over een verbinding in verstek (45°). Bij een rechte verbinding (kopse kant tegen vlakke kant plaat) wordt het iets heel anders. Dan kan ik me best voorstellen dat een verbinding met enkel lijm geen kracht heeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.