cilinderschuurmachine / thickness sander

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Heeft iemand hier toevallig een thickness sander / cilinderschuurmachine gebouwd?

Ik twijfel erover, het lijkt me een hele nuttige uitbreiding en er zijn genoeg goed geïllustreerde voorbeelden van..
Maarrr ik vraag me af in hoeverre de benodigde schuurband verkrijgbaar is.
Het zijn hier geen alledaagse apparaten zo lijkt het en daarmee is wellicht ook de schuurband lastig verkrijgbaar.

Ben benieuwd naar jullie reacties, heb al gezocht en ook wat rondgebeld, maar vrijwel nergens is het verkrijgbaar.

Wat is jullie ervaring?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
:) En daar istie al.. :)

Ik heb hier m'n schuurpapier besteld: http://www.abtec4abrasives.com/abrasive-rolls-with-a-velcro-hook-and-loop-backing-635-c.asp en hier heb ik het klittenband ( haakzijde) besteld: http://www.klittenbandwinkel.nl/zel...and/zelfklevend-klittenband-100-mm-haak-zwart

Waarom met klittenband? Het schijnt iets beter te werken en is minder een aanslag op je rol.. Nadeel is dat je nooit kan stoppen met doorvoeren, dan worden het deuken in je hout..

Nog 1 tip: de Snijsnelheid in mijn topic is niet voldoende voor hardhout. Ik heb van iemand anders de tip gekregen om 'm veel harder te laten draaien en het werkt! Dit komt ws. omdat de automatische aanvoerband er niet opzit en je dus geen constante doorvoer hebt..

Succes met de bouw!
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Bedankt voor je reactie! Heb je verslag inmiddels gelezen. Mooi verslag! Dacht zelf inderdaad ook aan die van Matthias, al ziet die van ron walters er wel iets gelikter uit (zie link).

http://woodgears.ca/reader/walters/drum_sander.html

En had inderdaad ook gelezen dat klittenband iets beter was. Al is het wel aanzienlijk lastiger om aan schuurpapier te komen.
Daarom vroeg ik me ook af of je een en ander ook geprobeerd hebt met een rol zonder klittenband.

Ik zal nog eens kijken naar een mogelijkheid om de snelheid van de motor te regelen.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Dat kan je regelen met de grootte van je poelies, mijn rol draaide eerst 1:1.6, nu 1:1.2 60 aan de motor en 73 aan de cilinder bij 1320 toeren..

Ik heb het niet zonder klittenband geprobeerd overigens..
 
Laatst bewerkt:

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik zit ook nog aan een klem systeem te denken icm een vilten onderlaag.
Wellicht het beste van 2 werelden, en een zachtere onderlaag en niet de hoofdprijs voor het schuurpapier. Maar vraag me nog wel af of dit zal werken, dwz of het papier er vast genoeg op zit.
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Ik heb ook een vandikteschuurmachine (een Jet), waanzinnig mooie apparaten. Het gaat niet snel maar vooral voor het hout waar ik hem voor gebruik (dure soorten ivm gitaarbouw) wil ik geen risico nemen met mijn vlakbank.
Voor Rizz (Richie) heb ik de schuurrol-schijfjes gemaakt (ik heb een cnc machine) :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.