Hoe maken jullie lades?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik ben hobbyist, en maak vooral dingen omdat (als) ik ze nodig heb. Nu, ik heb eigenlijk problemen met het maken van lades. Als ik eerst een "bakje" maak waar ik dan een front op schroef (van binnenuit) heb ik geen problemen, maar die schroeven storen me wel. Vorige week meermaals een lade willen maken voor een nachtkastje dat ik aan het maken ben voor mijn dochtertje, zonder "dubbele" front en telkens opnieuw was de lade scheluw, aan de ene kant liep die mooi op de geleider en aan de andere kant zweefde die 0.5 cm boven de geleider.
Had ze telkens met domino's gemaakt, zoals ik anders ook doe om "het bakje" te maken.
Ik begrijp niet wat er mis gaat. Gezien ik in de toekomst nog lades wil maken hoop ik dat iemand mij kan helpen...
Of is er een methode om de frontjes te bevestigen ad "bakjes" zonder schroeven te gebruiken?
Of moet ik mij zo'n ding aanschaffen om zwaluwstaarten en vingerlassen te frezen?
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Je kunt toch de frontjes van uit de lade schroeven, of idd met een zwaluwstaart groef in het frontje.
 

WR1944

Oud hout
Je kan lades met of zonder los front maken. Met een los front is het makkelijker, je hebt geen stop nodig in de diepte omdat het front buiten de frontale opening steekt. Om een lade vlak te verlijmen kan je het beste de zaak op een stevige vlakke ondergrond klemmen. Als je het front bevestigd kan je het lijmen en van binnenuit schroeven. Zodra de lijm gehard is kan je de schroeven verwijderen en eventueel de gaatjes opvullen. Als je een greep met twee schroeven gaat monteren kan je die gaatjes voorboren en na het lijmen het front via die twee gaatjes vastschroeven. Na het drogen gaan die schroeven er weer uit en kan je greep monteren.
Heb je wel goed gecontroleerd of de geleiders in één vlak lagen? Dat kan je controleren met een latje ter breedte van de lade en een kleine waterpas of een electronische hoekmeter zoals een Wixey. Voor en achter moet het dezelfde hoek aangeven. Als je geleiderails gebruikt kan je meestal nog een beetje stellen met de ovale gaten in de rails.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Een kleine afwijking in de haaksheid van je zaagsneden, kan ook resulteren in deze afwijking. In elkaar lijmen op een vlakke ondergrond zoals wr1944 ook al zei.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Je kan lades met of zonder los front maken. Met een los front is het makkelijker, je hebt geen stop nodig in de diepte omdat het front buiten de frontale opening steekt. Om een lade vlak te verlijmen kan je het beste de zaak op een stevige vlakke ondergrond klemmen. Als je het front bevestigd kan je het lijmen en van binnenuit schroeven. Zodra de lijm gehard is kan je de schroeven verwijderen en eventueel de gaatjes opvullen. Als je een greep met twee schroeven gaat monteren kan je die gaatjes voorboren en na het lijmen het front via die twee gaatjes vastschroeven. Na het drogen gaan die schroeven er weer uit en kan je greep monteren.
Heb je wel goed gecontroleerd of de geleiders in één vlak lagen? Dat kan je controleren met een latje ter breedte van de lade en een kleine waterpas of een electronische hoekmeter zoals een Wixey. Voor en achter moet het dezelfde hoek aangeven. Als je geleiderails gebruikt kan je meestal nog een beetje stellen met de ovale gaten in de rails.


Yep, daar zeg je wat... Hoe dom ben ik toch geweest... heb de lade in de klemmen gezet en dan de boel tegen de muur gezet, dus verplaatst en hoogstwaarschijnlijk gewrongen... nu het gezegd word lijkt het toch zoooooo logisch...

Gebruik je dan gewone schroeven als je het frontje met schroeven vastzet? Ik vind dit nu eenmaal zo lelijk...
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Als je de meubels schildert, kun je de schroeven aan de voorkant verzinken en daarna strakplamuren. Maar als het hout zichtbaar is, wordt dat natuurlijk lelijk. Tenzij je er iets decoratiefs van maakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.