Advies zaag tafel mobiel of stationair?

JohnS

Nieuw lid
10 feb 2014
23
0
Ik ben op zoek naar een zaagtafel met roltafel. Ben niet super groot behuisd.
Nu heb ik van Maffel de Erika 85 ec gezien met tafel verlenging, verbreding en roltafel. De prijs van 3000 euro vindt ik wel stevig.
Een stationair machine van Scheppach precisa 3.0 met verbreding en roltafel komt rond de 2400 euro uit.

Nu is mijn vraag:
- is scheppach nog steeds kwalitatief goed?? ook in fijn afstelling
- zijn er nog andere machines met een goede prijs kwaliteit verhouding.

Ben een hobbyist en werk voornamelijk met ijken hout om kasten, tafels, fotolijstjes enz. te maken.
Steigerhout komt ook voor.

Hoeft niet perse een nieuwe te zijn.
Het lijkt mij wel praktisch om flexibel te zijn in opbouwen van de tafelverbreding of niet, zodat ik iets meer werkruimte er omheen vrij hou als ik de breedte niet nodig heb.

Ik gebruik nu een trekzaagtafel van Electra Beckum UK333. Bevalt mij goed, in fijn afstelling iets minder. Is wel op te lossen door vaker te meten.
De accessoires van roltafel, tafelverbreding e.d. los kopen zijn bijna duurder dan een nieuwe machine kopen.

graag jullie reactie.
bvd john.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
een zaagtafel van axminster:
http://www.axminster.co.uk/axminster-trade-series-ps250-panel-saw

kost 1600 euro:
508339_xl.jpg




f van HBM:
https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/paneelzaagmachines/hbm-2000mm-paneelzaag

Kost 2300 euro:
hbm-l-3603-1.jpg-1920x1080-94f3637c8d.jpg


Of je kan voor kwaliteit gaan:

http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsm...achine-incl-roltafel-230v-dia-zaagblad-250mm/

kost 2700 euro:

HW110WS_large.jpg


en verder zit je al de hogere categorie: hammer, scm, robland...
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Kijk eens op marktplaats naar een tweedehands robland combie 5 vliegen in een klap. Vlak en van dikt bank zaag frees en langat boor. Moet voor een budget van 2000,- euro lukken machine is vrij compact
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Zijn er reviews van de Axminster PS250?

Wat ik zelf een nadeel vind van de Harvey met roltafel dat deze niet gelijk naast het blad begint en behoorlijk uitsteekt waardoor je tijdens schulpen bv gedwongen wordt achter je zaagblad te gaan staan wat niet bepaald de meest veilige positie is.
 

JohnS

Nieuw lid
10 feb 2014
23
0
Kijk eens op marktplaats naar een tweedehands robland combie 5 vliegen in een klap. Vlak en van dikt bank zaag frees en langat boor. Moet voor een budget van 2000,- euro lukken machine is vrij compact

Heb je een bepaald type in gedachten waar ik op kan zoeken. De naam robland is mij wel bekend, verdere type uitvoeringen heb ik geen ervaring mee.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Heb je een bepaald type in gedachten waar ik op kan zoeken. De naam robland is mij wel bekend, verdere type uitvoeringen heb ik geen ervaring mee.

Ik denk dat hij de Robland X31 bedoeld. Je moet er heel veel energie in steken om met zo'n ding nauwkeurig te werken. Lees de ervaringen van gebruikers van dit forum.
 

JohnS

Nieuw lid
10 feb 2014
23
0
mooi deze voorstellen, heb ze allen even bekeken.
de Harvey lijkt mij een betere kwaliteit. over de jet en de minmax heb ik niet veel reviews gevonden.

Van Harvey heb ik ook de HPS-1300e gezien.
Sliding-Table-Saws-HPS-1300-.jpg

Heeft iemand met deze machine ervaring? wordt ook wel xcalibur genoemd
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
VDHBV heeft wel de HPS-1600E...prijskaartje..€ 5.747,50 incl. btw

Kunnen denk ik de 1300 ook wel leveren maar ik vermoed dat dit boven je budget is:confused:

Ja, als ik alle machines in slechts 3 categorieën zou classeren (hobby, semi-prof en prof) zou harvey eerder bij semi-prof eindigen. En hier betaal je ook voor. Een harvey voor minder dan 2400 euro is slechts een basismodel. Met roltafel zal je al snel tegen de 3.000 euro betalen.

Holzmann, hbm, axminster zou ik bij hobby classeren. Jet twijfel ik nog. De vlak-vandiktebank van jet (jpt-260) is in alle opzichten superieur tov de hammer A3 26, althans wat specificaties op papier betreft. Hun zaagtafels lijken mij dan wat meer naar de hobby-kant te nijgen. Zowiezo klasseer ik jet hoger dan hbm en holzmann.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik gebruik nu een trekzaagtafel van Electra Beckum UK333. Bevalt mij goed, in fijn afstelling iets minder. Is wel op te lossen door vaker te meten.
De accessoires van roltafel, tafelverbreding e.d. los kopen zijn bijna duurder dan een nieuwe machine kopen.

http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeig...etabo-uk-290-333/291874598-84-2163?ref=search
Misschien ietsjes doorzoeken. De Metabo UK333 komt zeer goed uit de test van HolzWerken, met name wat betreft de "Schnittpräzision" doet deze nauwelijks onder voor de Mafell. Ik weet niet in hoeverre de EB vergelijkbaar is met de nieuwere Metabo. Vraag is dus of je er daadwerkelijk op vooruit gaat, dit om de discussie te voeden :D. Echte scheelt toch weer ruimte......
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Terug te komen op de robland inderdaad de 31 ik kan je verzekeren dat deze zeker niet te groot is zeker omdat de meeste nog eens zijn uitgevoerd met een wielen set. De mijn stond bij de vorige eigenaar in een schuurtje van 3x4

De mijn heeft trouwens wel geen ondersteunings arm aan de zaag.
als je bij de robland als regelmatig controleert ca haaksheid dikt breedte enzv. Is hier vrij goed mee te werken.

trouwens die controle behoor je bij elke machine uit te voeren.

het enigste groote nadeel is als je van plan bent grote platen haaks te zagen
b.v. 100*100 cm dan komt namelijk de haaksheid in het geding.

iemand die van plan is voor de hobby massieve meubels te maken is dit eigelijk een perfecte machine. Natuurlijk
Kan alles altijd beter.

Mijn tip is ga eens eerst kijken na zon machine voordat je een oordeel velt.

De mijne heeft destijds 2200,- euro gekost incl. Afzuiging een aantal frezen zaagbladen en een set langgatboren.

het enigste wat ik heb bijgekocht was een hulpstukje zodat ik freesjes van de bovenfrees in de freesas kon plaatsen.

dus geen 5 maar 6 machines plus afzuiging is 7 machines voor 2200,- euro

oftewel cira 310,- euro per machine die toch vrij goed presteren

mvgr hans
 

JohnS

Nieuw lid
10 feb 2014
23
0
Elektra bakum is door metabo overgenomen en de ondedelen van de metabo passen op de EB. Is weinig verschil in.
 

JohnS

Nieuw lid
10 feb 2014
23
0
Terug te komen op de robland inderdaad de 31 ik kan je verzekeren dat deze zeker niet te groot is zeker omdat de meeste nog eens zijn uitgevoerd met een wielen set. De mijn stond bij de vorige eigenaar in een schuurtje van 3x4

De mijn heeft trouwens wel geen ondersteunings arm aan de zaag.
als je bij de robland als regelmatig controleert ca haaksheid dikt breedte enzv. Is hier vrij goed mee te werken.

trouwens die controle behoor je bij elke machine uit te voeren.

het enigste groote nadeel is als je van plan bent grote platen haaks te zagen
b.v. 100*100 cm dan komt namelijk de haaksheid in het geding.

iemand die van plan is voor de hobby massieve meubels te maken is dit eigelijk een perfecte machine. Natuurlijk
Kan alles altijd beter.

Mijn tip is ga eens eerst kijken na zon machine voordat je een oordeel velt.

De mijne heeft destijds 2200,- euro gekost incl. Afzuiging een aantal frezen zaagbladen en een set langgatboren.

het enigste wat ik heb bijgekocht was een hulpstukje zodat ik freesjes van de bovenfrees in de freesas kon plaatsen.

dus geen 5 maar 6 machines plus afzuiging is 7 machines voor 2200,- euro

oftewel cira 310,- euro per machine die toch vrij goed presteren

mvgr hans

Kan je de machine door een gewone deur krijgen? Mijn werkplek is 3.3m bij 2.25 m. Heb wel een voorportaal waar ik mijn vlak van dikte bank neer zet voor werk ruimte.
Anders moet ik mijn werkplek verbouwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.