tafelblad zebrano + kromtrekken

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Hallo, ik heb gisteren mijn tafelblad verlijmd en weer terug uit losgemaakt, (na een 6-tal uur) nu is de vraag wat zou ik allemaal kunnen doen om het werken of kromtrekken tegen te gaan, ik heb het blad nog wel over de breedte opgespannen met 3 dwarsbalken en dan rechtopstaand weggezet. Ik heb gisteren de lijmresten verwijderd en de tafel lichtjes geschuurd ( niet volledig omdat ik de tijd niet meer had) Vanavond zou ik het graag verder schuren. Graag tips van jullie hoe ik het blad verder kan afwerken en of bewerken en hoe ik het blad best kan weg leggen/zetten. Heeft er misschien iemand een tekening of schets van een degelijk frame voor de tafel?
Mvg, Kris
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Tja op een gegeven moment moet je het gewoon loslaten :D
Als het hout goed geaclimatiseerd aan je werkplaats was en je had de losse latjes netjes haaks afgewerkt voordat je gaat lijmen, dan zal het wel meevallen met kromtrekken. Leg het zo weg dat lucht makkelijk rondom kan komen. Zo gauw je het hout naar de huiskamer brengt zal het vast wel weer verder drogen en daarbij kan hij best wel weer wat krommer worden. Een tafel wordt vaak gemaakt met een onderstel met regels. Zo'n regel in de breedte van het blad zal verder krom trekken enigszins tegengaan. Maar je moet wel zorgen dat het blad op die regel kan schuiven. Dus de schroeven waarmee je het vastzet moeten in lang uitgevijlde gaten zitten.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik heb ook net een zebrano tafelblad gemaakt, mijne is +-50 mm dik dus ik heb voorlopig weinig schrik op kromtrekken, hopelijk terecht. Ik had in mijn topic ( viewtopic.php?f=6&t=1262 ) nog volgende vraag die onbeantwoord is gebleven:
In het hout zitten kleine donkerbruine holtes, een beetje lijkend op houtwormgangen, maar dat is het alleszins niet. Ik vermoed dat het eigen is aan zebrano. Heeft iemand een suggesties om dit op te vullen?
 

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Bram, ik heb ook zo een aantal planken met van die "gangen" in, heb deze wel bewust niet gebruikt in het blad om optische redenen, maar ik denk inderdaad ook dat dit eigen is aan zebrano. Zou je eventueel wat foto's kunnen posten van de tafel.
Mvgr, Kris
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Voorlopig zijn het slechts vier verlijmde planken. Ik wacht (al veel te lang) op een schuurraam voor mijn bandschuurmachine om ze af te werken en te monteren. Als ik wat verder sta wil ik het gerust online zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.