Eiken wit maken

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Eerdaags wil ik (we) beginnen aan de bouw van een aantal meubelen
In een ander draadje hebben we oa de kosten en baten vs. houtkeuze besproken
Nu heb ik nog een flinke stapel eiken vloerdelen over en die zijn erg mooi
Echter... zouden wij de kasten graag wit maken, zo wit dat het nog wel herkenbaar is als hout

In de garage heb ik witte beits (dekkend) flink verdund met terpetine, dat geeft best een heel aardig effect maar is nog niet wat ik voor meubelen wil, dat moet nog wat witter
2 lagen zou een optie zijn

Nu is verdunde beits (verf wellicht ook) lastig egaal aan te brengen

De vraag is, hoe ga ik het egaal en netjes wit maken
ik heb spuit apparatuur maar (nog) geen ervaring
ik zou daarop eens kunnen oefenen

Een andere optie is wellicht witte beits met transparante beits mengen
zo wordt deze minder dekkend maar behoudt wel dezelfde dikte/viscositeit en daardoor makkelijker gelijkmatig aan te brengen ?

Nu zijn er op het forum al eens methoden besproken om eiken zwart te maken
zijn er ook trucjes om eiken wit(ter) te maken

Indien niet dan zou ik graag willen proberen de boel te spuiten
kan dat met beits of moet je speciale beits hebben
ik heb een bovenbeker spuit (ook verschillende nozles)
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Je moet eigenlijk een wasbeits ( indien de hout nerf zichtbaar moet blijven ) gebruiken om hout op kleur te maken die breng je aan met een kwarst en neem het weer af met een doek evt een paar keer herhalen voor het gewenste resultaat, de wasbeits moet je wel een aantal keren vernissen op het mooi te houden.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Ik heb het zelf overlaatst met White Wash van de Action gedaan, perfect resultaat voor een paar centen. Zelf heb ik het een beetje verdund gebruikt en tweemaal egaal aangebracht en vernist een drietal keer.

Suk6
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok alvast dank voor de tips
ik zit met twee gedachten te stoeien

1. is er een soort van chemische weg om dit te bereiken (dus net als het zwarten) waarschijnlijk niet, maargoed...beter zeker weten toch
2. als het met een verf/beits gedaan wordt moet het wel langdurig mooi blijven
een doorschijnende verf schuren wordt niet mooi en opnieuw schilderen wordt het geheel wit

De voorkeur zou zijn om het te spuiten
Waarom ? tja ik heb de spullen, nog nooit gebruikt
verder eigenlijk weinig gegronde redenen, ik wil het gewoon eens zo doen....

Misschien dat het gaandeweg nog veranderd, maar dat is zo als ik er nu over denk :)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Die whitewash van de action geeft idd een mooi resultaat.
wel meerdere lagen aanbrengen.
kost bijna niks.
je kan altijd een plankje proberen.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
witte water gedragen grondverf verdunnen en een paar keer met een doek aanbrengen. Let op bij sommige houtsoorten ontstaat een reactie en gele/ rode vlekken.
In dat geval witte grondverf op terpentinebasis gebruiken. Afwerken met een acrylaat vernis ( alkydharsen vergelen) Spuiten kan ook, heb dat zelf meerdere keren gedaan.
Vergt wel oefening en een vaste hand want de laagdikte moet overal perfect gelijk zijn. Nadeel van spuiten is dat de verf er niet lekker intrekt, maar er een beetje op blijft liggen.
Bij kwasten of poetsen met een doek, wrijf je de witte pigmenten beter in de nerf en wordt het resultaat daardoor mooier.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Er is een chemische weg om hout te bleken, namelijk waterstofperoxide, eventueel gecombineerd met ammoia.

Dat wou ik ook net zeggen. Let wel, bleken met waterstofperoxide (met of zonder ammonia) gaat eigenlijk helemaal niet zo goed, of je moet hele geconcentreerde waterstofperoxide gebruiken. Da's echter vanuit veiligheidsoogpunt niet echt aan te raden, en waarschijnlijk als particulier ook niet, of niet eenvoudig, te verkrijgen. Ik heb het vroeger wel met huiden en haar geprobeerd, maar was nooit overtuigd van de resultaten, en ik ben bang dat het met hout nog minder goed gaat. Ook zal je eiken hoogstwaarschijnlijk niet 'wit' worden, alleen lichter van tint.

Wellicht werkt een peroxycarbonzuur, zoals perazijnzuur beter: peroxycarbonzuren, hoewel je ze maakt door het zuur en waterstofperoxide te combineren, zijn veel sterkere oxidatoren dan waterstofperoxide zelf.

Henk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.