PDA

Bekijk Volledige Versie : Vaasje in wording



Wim Kluck
22-02-15, 15:45
Had een paar stukken taxus hout gekregen. Na vele jaren weer een keer nat hout gedraaid. Het vaasje kops uitgedraaid begonnen met gutsen gewoon even proberen maar zoals verwacht ging dat niet snel. Gat geboord en voor de eerste keer gedraaid met een haak. Ik heb deze bij Schulte in duitsland gekocht en de rest erbij gemaakt. Handvat wat langer gemaakt en de 16mm as kan in het handvat schuiven. Ja helemaal egronomisch op mijn maat. Mij was verteld dat werken met een haak lastig/gevaarlijk is. Voor mij in kops en nat hout niets van dit alles. Zeer snel en zonder probleem de binnenzijkanten gedraaid. De bodem ging niet met de haak. Misschien door de gekropte vorm? Een stukje natuurrand laten zitten. De zijkanten zijn een mm of 3 dun. Bij de rand iets dikker door de niet ronde vorm. Ook de bodem heb ik wat dikker gelaten. Ik wil als de vaas droog is er een stokeind in draaien en dan schuren. Natschuren heb ik wel even geprobeerd war papier zat meteen vol.

26777

26778

Nico Oosthoek
22-02-15, 16:44
Ziet er goed uit Wim. Maak eens een foto van die uitdraaihaak.

sirjacobsd
22-02-15, 18:06
knap, ik kijk al uit naar de afwerking ervan.
Zoals Nico al aangeeft zou ik ook graag eens die haak willen zien.

Wim Kluck
22-02-15, 18:15
Hier de foto's. Deze houder is "snel" gemaakt. Normaal zou ik het messing polijsten, een soort hout en de stelboutjes moeten nog iets korter. Het boren van een kopsgat van 8mm in 16mm ijzer netjes centrisch. Even laten doen op een grote draaibank. Het boren van de diverse gaten in het handvat ging niet met een speedboor. Deze ging langs het kernhout en dan is ie aan de onderkant 1.5 cm verlopen. Vandaar een stukje goudenregen op het eind. Het hout gedraaid met een 5/8 pvc pijp in het midden als as.
Ook het opboren naar 16mm van het messing verloopstuk was even puzzelen op een hout draaibank. Gelukkig vond ik nog een hss boortje 16mm mc2 en was ook die klus geklaart.

26784
26785
26786
26787

De lengte is nu ongeveer 70 cm incl. handvat maar kan een cm of 30 uitgetrokken worden. Of dan het staal recht blijft zien we wel. Tot nog toe werkt ie prima.

sirjacobsd
22-02-15, 18:37
Bedankt Wim voor de verduidelijking qua beitel.
'k Heb al dergelijke vormen gezien via demonstraties, maar zelf heb ik er geen.
't Is bijna Pasen en ga eens wrijven op moeder de vrouw haar bil. Wie weet.

Wim Kluck
29-03-15, 18:21
Helaas is dit vaasje niet geworden wat ik er van gedacht had. Mijn geduld was niet zo groot dus cold turkey gedroogd. Dus het vaasjes kreeg last van afkik verschijnselen. Dus dokter ca lijm gevraagd 10 ml moet de klus klaren. Dit leek te werken. Ik had het vaasje dun gedraaid in de hoop dat het op deze manier de scheuren kon tegengaan. Dus nu het droog genoeg was geprobeerd de superlijm weg te schuren. Ja als de wanddikte te dun word moet je stoppen. De lijm is op te veel plekken nog zichtbaar en door het schuren uit de hand (was niet meer rond genoeg) gingen de scheuren door de rand heen. R.I.P. Laten we wachten op de verrijzenis.

Wim Kluck
29-03-15, 18:28
Nu heb ik geen zin om een paar dagen te wachten dus hier de foto's van een vaas uit het andere stuk van deze stam. Geschuurd tot k 400 hierna eee ultra shine en met shellawax cream afgewerkt. De hoogte is een 25-30 cm en deze vaas is een 20-25 cm diep uitgehold. Dit is tevens het maximum van mijn draaikunsten. De volgende keer maak ik de vaas iets wijder dan kan mijn hand erin dat schuurt zoveel makkelijker. De binnenzijde met danish oil gedaan. Hier komt toch een vaas in.

28491

Nico Oosthoek
29-03-15, 19:25
Toch een mooie vaas geworden, Wim.

rien 1
29-03-15, 20:37
Had een paar stukken taxus hout gekregen. Na vele jaren weer een keer nat hout gedraaid. Het vaasje kops uitgedraaid begonnen met gutsen gewoon even proberen maar zoals verwacht ging dat niet snel. Gat geboord en voor de eerste keer gedraaid met een haak. Ik heb deze bij Schulte in duitsland gekocht en de rest erbij gemaakt. Handvat wat langer gemaakt en de 16mm as kan in het handvat schuiven. Ja helemaal egronomisch op mijn maat. Mij was verteld dat werken met een haak lastig/gevaarlijk is. Voor mij in kops en nat hout niets van dit alles. Zeer snel en zonder probleem de binnenzijkanten gedraaid. De bodem ging niet met de haak. Misschien door de gekropte vorm? Een stukje natuurrand laten zitten. De zijkanten zijn een mm of 3 dun. Bij de rand iets dikker door de niet ronde vorm. Ook de bodem heb ik wat dikker gelaten. Ik wil als de vaas droog is er een stokeind in draaien en dan schuren. Natschuren heb ik wel even geprobeerd war papier zat meteen vol.

26777

26778
Hallo Wim.
Op de cursus "nathout-draaien" bij Martin Adomat in duitsland heb ik geleerd dat nat hout heel goed te schuren is met ABRANET. Ik heb zelf een set gekocht bij Killinger en een set bestaat uit korn 80-100-120-180-240-320-400. van iedere grofheid 5 stuks, de vellen zijn 70x125mm. Het is een schuurgaas dat Je gebruikt met water, tijdens het schuren komt er een houtpapje door de open structuur van het schuurgaas dat spoel je in een bakje water geregeld weg en op deze manier werk je van grof naar fijn met heel mooie resultaten. Ik heb al een 3 tal werkstukken gemaakt en ik werk nog steeds met het eerste vel van iedere grofheid dus ze gaan lang mee. De kosten van zo'n set was net geen 20.

sirjacobsd
29-03-15, 20:44
Het is toch een mooie vaas geworden, Wim