PDA

Bekijk Volledige Versie : Cabinet zaagtafel (Harvey) versus Roltafel (Hammer K3 winner) voor en tegens?

MarcelG
21-02-15, 10:42
Bij voorbaat excuses voor de zoveelste vraag over dit onderwerp...

Ik wil mijn werkplaats gaan inrichten en heb op voorhand niet veel meer dan een ruime garage voorhanden:(, nu ben ik gisteren wezen kijken in Barneveld en toch weer gaat twijfelen...ik ben 2 weken geleden gaan kijken in Utrecht bij VDHBV en had toen een beetje gekozen voor de Harvey hw110lge-30.

Ik denk op de Harvey uit de voeten te kunnen omdat je rechts 1250 mm kunt zagen en met een "cross-cut sled" nauwkeurig kunt werken. Vooral met verstek zal de K3 het gaan winnen,

Zie ik (als beginner, nu nog vooral tuinwerk, schuur, kippenhok, dug-out, eiken tafels en bankjes, grenen bedden) iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Viepert
21-02-15, 12:22
Ikzelf werk ook in een gewone garage van 3x6. En hoewel een tafelzaag een geweldig stuk gereedschap is moet ik toch gaan nadenken waarvoor ik het daadwerkelijk ga gebruiken.
Zo te horen zal je veel met planken en palen(balken) gaan doen. Is het niet beter om dan voor een goeie afkortzaag te gaan. Ook met de beschikbare ruimte in gedachten.

MarcelG
21-02-15, 12:36
Ikzelf werk ook in een gewone garage van 3x6. En hoewel een tafelzaag een geweldig stuk gereedschap is moet ik toch gaan nadenken waarvoor ik het daadwerkelijk ga gebruiken.
Zo te horen zal je veel met planken en palen(balken) gaan doen. Is het niet beter om dan voor een goeie afkortzaag te gaan. Ook met de beschikbare ruimte in gedachten.

Mijn garage heeft een netto maat van 320x670 en is bijna leeg omdat ik nog een redelijke schuur heb, wat betreft werkstukken ben ik van plan meer meubeltjes e.d. te gaan maken, in de tuin is het grotendeels af:cool:. Ik heb een GCM10J als afkortzaag en zoek een nauwkeurige tafelzaag...en misschien nog een vlak en vandiktebank...

evs
21-02-15, 12:43
Een hammer is ongeveer 2 maal zo duur als een Harvey En beide is echt geld. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een beginner deze apparatuur "nodig" heeft.
Maar als ik het zo lees is het allemaal grof werk. Wat is er mis met een handzaag? Als je veel gaat lang- of verstekzagen. Een afkortzaag(de walt,AEG, Festool) en een invalzaag(Bosch,Makita,Festool) met geleider lijkt kom je al heel ver en heb je nog veel geld over om ander goed (hand) gereedschap te kopen.

edit: post hebben elkaar gekruist. Een goede zaagtafel koop je voor het leven. Dus overweeg dat. En een hammer is wel echt, echt heel mooi. Ben ook afgelopen week wezen kijken naar een B3. Je kan er wel een 2e hands auto van kopen

MarcelG
21-02-15, 13:00
Een hammer is ongeveer 2 maal zo duur als een Harvey En beide is echt geld. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een beginner deze apparatuur "nodig" heeft.

edit: post hebben elkaar gekruist. Een goede zaagtafel koop je voor het leven. Dus overweeg dat. En een hammer is wel echt, echt heel mooi. Ben ook afgelopen week wezen kijken naar een B3. Je kan er wel een 2e hands auto van kopen

Nodig heb ik niet veel, beetje water en brood...;), maar ik neig zelf toch naar de Harvey, hou ik nog wat geld over voor een vlak en vandikte of lintzaag. Hoop alleen dat ik niets over het hoofd zie of spijt krijg en alsnog een K3 zou willen...

En dan ben ik ook nog nieuwsgierig of ik het verlies aan kracht van 240V tov 400V zou missen.

evs
21-02-15, 14:29
Nodig heb ik niet veel, beetje water en brood...;), maar ik neig zelf toch naar de Harvey, hou ik nog wat geld over voor een vlak en vandikte of lintzaag. Hoop alleen dat ik niets over het hoofd zie of spijt krijg en alsnog een K3 zou willen...

En dan ben ik ook nog nieuwsgierig of ik het verlies aan kracht van 240V tov 400V zou missen.

Naar mijn weten zitten er niks tussen een Harvey en Hammer dat is een groot gat.
Wat ik echt heel mooi vind aan een Hammer is hoe precies je alles in kan stellen, hoe stevig het is. Denk dat, dat het grote verschil is.

De spanning maakt niet zoveel uit het gaat om het motor vermogen. Hoe groter deze is hoe makkelijker je door dik hout kan doorzagen. Maar rustiger aanvoeren werkt ook.

MarcelG
21-02-15, 14:47
Naar mijn weten zitten er niks tussen een Harvey en Hammer dat is een groot gat.
Wat ik echt heel mooi vind aan een Hammer is hoe precies je alles in kan stellen, hoe stevig het is. Denk dat, dat het grote verschil is.

De spanning maakt niet zoveel uit het gaat om het motor vermogen. Hoe groter deze is hoe makkelijker je door dik hout kan doorzagen. Maar rustiger aanvoeren werkt ook.

Ik bedoel meer het verschil in de soort machine naast het eventuele kwaliteit verschil, dit is een Harvey vergelijkbaar met de K3 en als ik de prijs een beetje google minstens net zo duur als de K3
26722

Ik ben aan het vergelijken tussen 2 onvergelijkbare machines en dan vooral of ik de mogelijkheden van de K3 zou missen op de HW110lge-30...?
26726

26724

Hunto
21-02-15, 22:38
Volgens mij zit je nu drie machines te vergelijken, waarbij er twee min of meer gelijkwaardig zijn. Dan is het zaak om voor jezelf helder te hebben wat je er mee gaat doen, dus eigenlijk minimaal nodig hebt en wat wordt er extra geboden tegen welke prijs en kun je dat tekort ook op een andere manier ondervangen.
Ik stel dan altijd een overzicht op waarin de prestaties en extra's inzichtelijk worden en bepaal dan bij de verschillen hoe veel waarde ik daar aan hecht (hoe vaak ga je het gebruiken). Tel de pro's en cons bij elkaar op en je weet onder aan de streep waar je staat en wat je er voor over hebt.

Rhynix
21-02-15, 22:52

Neem dan een harvey met 400v. En de harvey heb je ook met roltafel...
http://static2.vdhbv.nl/images/HW110WS_large.jpg

MarcelG
21-02-15, 23:04
De kans wordt steeds groter dat ik maandag de Harvey ga bestellen, die kan je ook achteraf nog uitbreiden. Ik denk dat ik 80% van mijn werk hierop kan doen. :rolleyes:

velpenox
13-03-15, 21:42
Hey!

Ik heb zelf een combine Hammer zaagtafel/freestafel gehad, is een zeer leuke machine!
Enige nadeel dat ik er aan heb ondervonden is dat je (zoals de Harvey) vanalles kan afstellen maar bij Hammer vind ik dit wat slordig werken, ik heb hier dan ook destijds een hele resem stelschroefjes aan toegevoegd.
Nadeel is ook dat het zaag aggregaat van de Hammer op een pen pivoteert en dus onder hoek een andere waarde geeft dan dat je instelt op je langsgeleider en/of afkortgedeelte.
Zaag trilt ook meer dan de Harvey omdat deze op een licht aggregaat staat.

Harvey is een beetje vergelijkbaar met vb een delta Unisaw (amerikaans model) maar je hebt hier 2 varianten in que hoogte instelling.
Voordeel is dat het aggregaat gegoten staal is en op een "halve maan" geleiding loopt en wat ervoor zorgt dat je zaag onder hoek hetzelfde blijft staan dan bij 90°.
Je gaat hiervoor wel van begin af aan de tafel op hoogte in moeten stellen en perfect 90° ten opzichte van je langsgeleider stellen.
Afstellen bij dit type zaag is makkelijker en deze trilt ook minder door het zware aggregaat waardoor je ook preciezer kan werken (mede mogelijk met "insert plates").

Ga je voor grote inbouwkasten of dergelijke grote massiefe of zeker plaatmateriaal dan zou ik Hammer kiezen.
Eerder het kleinere en in mijn mening preciezere werk (als je goed kan afstellen) zou ik voor de Harvey gaan.

Even wat reclame maken:):) Mijn Unisaw mag je gerust ook van me overnemen, ben je daar ook nog zeker dat dit qualitatief goed spul is.
Net gerestaureerd, enkel nieuwe motor en motorsteun er in en klaar...

MarcelG
13-03-15, 21:47
Hallo velpenox...bedankt...ik heb de Harvey van de lijst gehaald omdat de roltafel in mijn ogen in de weg staat tijdens schulpen...nu ben ik zo goed als gereed om toch de Hammer K3 te bestellen heb al een redelijke offerte binnen breng jij me weer aan het twijfelen.:D

evs
14-03-15, 07:55
Hey!

Ik heb zelf een combine Hammer zaagtafel/freestafel gehad, is een zeer leuke machine!
Enige nadeel dat ik er aan heb ondervonden is dat je (zoals de Harvey) vanalles kan afstellen maar bij Hammer vind ik dit wat slordig werken, ik heb hier dan ook destijds een hele resem stelschroefjes aan toegevoegd.
Nadeel is ook dat het zaag aggregaat van de Hammer op een pen pivoteert en dus onder hoek een andere waarde geeft dan dat je instelt op je langsgeleider en/of afkortgedeelte.

..
<SNIP>
...

Dat is een interessant mening. Hoe lang is dat geleden? Was de hammer toen nog blauw?
De afwerkingsgraad van een nieuwe Hammer is een klasse hoger dan een Harvey. Op de Harvey zit op alles speling, niet veel maar toch. Bij de Hammer heb ik dat echt nergens kunnen ontdekken.

Het enige wat echt goed stevig was uitgevoerd is de zaagaggregaat. Dat wil helemaal niet zeggen dat hij slecht is. Maar als ik er 1 zou kopen zou ik de eenvoudige machine kopen, upgrade met incra spulletjes en zelf een freesoptie erbij knutselen. Dan heb je echt een leuke machine.

Maar als je, jezelf kan overtuigen dat je een Hammer machines nodig hebt dan zou ik zeker een Hammer machine kopen. De rest waarde van een Hammer blijft altijd hoog en dat is veeeel minder met een Harvey. Zo´n machine gaat heel lang mee, als hobbiest koop je hem voor het leven. Je bent bij Hammer nog vrij zeker dat over 30 jaar dat merk nog bestaat.

MarcelG
14-03-15, 10:07
Nou ben ik ook al even echt actief op naar meningen over soortgelijke machines in de diverse forums en heb ik ook nog niet echt kritische noten gehoord over de Hammer K3, ik neem onmiddellijk aan dat de nadelen voor jou echt zo zijn maar volgens mij is het niet de algemene mening...ik ben blij dat er ook kritische noten geuit worden maar probeer ze wel zoveel mogelijk op waarde in te schatten.

Ik ben ook wezen kijken bij beide handelaren/showroom en heb van Hammer een betere indruk overgehouden! Wordt vervolgd....

BenchWorks
14-03-15, 12:33
Heb je intussen de promo folder bekeken? Hier in BE is daar nu een kleine €1000 korting op excl btw, op de K3 winner in ieder geval.
Daarbuiten vind ik dat er verrassend weinig gereedschap in promo staat, maar ze alterneren steeds met een promo met vooral machines, en dan gereedschap.
Ik had zitten wachten om iets te bestellen dat er altijd in stond, en nu staat het er voor één keer niet bij!

MarcelG
14-03-15, 12:52
Heb je intussen de promo folder bekeken? Hier in BE is daar nu een kleine €1000 korting op excl btw, op de K3 winner in ieder geval.
Daarbuiten vind ik dat er verrassend weinig gereedschap in promo staat, maar ze alterneren steeds met een promo met vooral machines, en dan gereedschap.
Ik had zitten wachten om iets te bestellen dat er altijd in stond, en nu staat het er voor één keer niet bij!

Dat is wel erg interessant, hoeveel is de netto prijs dan...ik krijg ex btw 200,- korting? Voor zo'n prijsverschil rij ik graag naar het zuiden hoor!

Voor jou wel pech, wat had je graag willen bestellen?

bruine_beer
14-03-15, 13:36
Dat is wel erg interessant, hoeveel is de netto prijs dan...ik krijg ex btw 200,- korting? Voor zo'n prijsverschil rij ik graag naar het zuiden hoor!

Hier vind je de folder: http://fpartner2009.felder-group.com/files/2015/02/onzehoutbewerkung_bedut_2015.pdf

MarcelG
14-03-15, 13:48
Hier vind je de folder: http://fpartner2009.felder-group.com/files/2015/02/onzehoutbewerkung_bedut_2015.pdf

Dank hiervoor! Zul je altijd zien is de K3 winner comfort 1000,- goedkoper...die is voor het mooie te groot voor mijn garage/werkplaats...ik ben op zoek naar de "gewone" K3 winner.

evs
14-03-15, 13:58
Dank hiervoor! Zul je altijd zien is de K3 winner comfort 1000,- goedkoper...die is voor het mooie te groot voor mijn garage/werkplaats...ik ben op zoek naar de "gewone" K3 winner.

De "gewone" winner van welk type dan ook is volgens mijn nooit in de promo. en anders in de orde grote met gratis kabeltje. Jij krijgt de comfort pakket voor de prijs van de Winner. Het wordt dus niet goedkoper maar je krijgt meer voor je geld. En de promo komt van Felder zelf, dus heeft denk ik weinig nut om over de grens te gaan kijken.

MarcelG
14-03-15, 14:08
De "gewone" winner van welk type dan ook is volgens mijn nooit in de promo. en anders in de orde grote met gratis kabeltje. Jij krijgt de comfort pakket voor de prijs van de Winner. Het wordt dus niet goedkoper maar je krijgt meer voor je geld. En de promo komt van Felder zelf, dus heeft denk ik weinig nut om over de grens te gaan kijken.

Tja jammer maar was ook mijn conclusie, ik heb een offerte voor de K3 winner en N3800 die alleen gezamenlijk geldt...maar als je dan deze test leest van 14" lintzagen....nota bene op de USA Felder site te vinden:

http://fpartner2009.felder-group.com/files/news/tg15ba.pdf

Dan heb ik er weer geen zin in:mad:

evs
14-03-15, 15:01
Tja jammer maar was ook mijn conclusie, ik heb een offerte voor de K3 winner en N3800 die alleen gezamenlijk geldt...maar als je dan deze test leest van 14" lintzagen....nota bene op de USA Felder site te vinden:

http://fpartner2009.felder-group.com/files/news/tg15ba.pdf

Dan heb ik er weer geen zin in:mad:

Persoonlijk zou ik voor de N4400 gaan ivm grotere motor. Volgens mij heeft BenchWorks een Hammer lintzaag. Wellicht wil hij zijn ervaringen vertellen.

Rizz
14-03-15, 18:08
Grizzly (forumlid) heeft ook een N4400 en die is er helemaal lyrisch over.. Ik heb 'm ergens anders aant werk gezien, wat een beest!

BenchWorks
15-03-15, 11:15

Voor jou wel pech, wat had je graag willen bestellen?

Ik zie dat je intussen de folder hebt kunnen zien, de promo's zijn in beide landen maar ik weet dat nationale dealers niet mogen verkopen in het buitenland=concurrentie voor de dealer van dat land. En prijzen zijn gefixeerd door het moederhuis wat in theorie eigenlijk niet legaal is.

Ik moest nog een excenter klem bestellen voor mijn freesmachine €150 in promo, €230 buiten... Ik had ze nog thans besteld samen met de frees en het stond op de offerte, maar bij Felder België hebben ze die er per ongeluk niet bij gedaan op de factuur (toen in promo) en nu moet ik die apart bijkopen buiten promo, samen voor iets meer dan €600 aan nog ander spullen die ik onverwacht moet bijkopen. Ik had gevraagd of ik de aanslag van de afkorttafel van de paneelzaag kon gebruiken op die van de frees, om er geen bij te hoeven kopen. Volgens hen kon dat, maar dat kan uiteindelijk niet omdat de oplegtafel niet dezelfde gaten heeft... dus moet ik dat allemaal nog bijkopen.

Persoonlijk zou ik voor de N4400 gaan ivm grotere motor. Volgens mij heeft BenchWorks een Hammer lintzaag. Wellicht wil hij zijn ervaringen vertellen.

Over de Hammer lintzaag is er weinig negatiefs te vertellen, de afzuiging had hoger mogen staan zoals bij de Felder modellen zodat het stof niet tussen het wiel en het lint valt.
Maar daarbuiten heb je toch een machine waar je alles mee kan doen wat je wil en die zo goed werkt als de linten die je er op zet, soms heb ik wat kracht te kort ook al is die 3,5 pk en kan ik ze stilleggen door er te veel van te vragen.
En de manier van deuren sluiten met een speciale inbussleutel is vervelend, maar dat is op de recente modellen vervangen met een draaiknop. Ze luisteren blijkbaar van de reacties.

ps, die tests moet je met een korrel zout nemen, hammer en felder zijn in de VS 30-40% duurder dan hier , en de andere machines zijn grotendeels(indien niet allemaal) made in china. Ook nemen ze bij sommige merken de goedkoopste hobby versie, en andere een dure pro versie uit het gamma. Ze zitten machines te vergelijken die allemaal in verschillende klassen van prijs, kracht of zaagvermogen zitten. Daar ben je niet veel mee .

MarcelG
15-03-15, 12:17
*knip*
ps, die tests moet je met een korrel zout nemen, hammer en felder zijn in de VS 30-40% duurder dan hier , en de andere machines zijn grotendeels(indien niet allemaal) made in china. Ook nemen ze bij sommige merken de goedkoopste hobby versie, en andere een dure pro versie uit het gamma. Ze zitten machines te vergelijken die allemaal in verschillende klassen van prijs, kracht of zaagvermogen zitten. Daar ben je niet veel mee .

Daar heb je wel een punt, toch kan het een soort leidraad zijn al is het maar omdat er niet veel ander vergelijk materiaal is.
Ik begrijp dat de N4400 sowieso beter uit de testen/recensies komt dan de N3800. Dat van die kortingen vind ik toch wel erg storend hoor, in België de N4400 met een op te vragen actieprijs, in Nederland de N3800 met een op te vragen actieprijs...en de korting op de K3 Winner comfort is wel erg hoog vergeleken met de kortingen in Nederland.

Trouwens niet echt klantvriendelijk van de importeur over jouw bestelling en promo prijzen.

velpenox
16-03-15, 12:41
Sorry voor de wat late reactie:)

De Hammer waar ik het over had was van het bouwjaar 2012.
Ik heb de machine doorgelicht en vergeleken met de Delta die ik heb (oude Harvey type heeft zelfde aggregaat) en als ex-machinebouwer is de Hammer een goede prijs voor de kwaliteit maar doe de ijzeren omkisting/chassis weg en de prijskwaliteit is minder :).

De Harvey is van het fabriek uit een "goed genoeg" afgestelde machine die op het eerste zicht "de mindere" van de 2 is, echter na wat afstelwerk en wsl wat bijschrapen (metaal) is dit echt een juweeltje.
De roltafel en freestafel heb ik niet echt een mening over omdat ik deze nog niet gezien heb.

Ik blijf er wel bij, de Detla Unisaw blijft te koop ;););)

PS de Hammer N4400 is een top machine, kost niet veel, tafel is glad, alles goed af te stellen.
Heb hier wel 3 dingen aan veranderd:
-Spanningsveer een trapje hoger qua kwaliteit gekocht
-Bovenste wielgeleiding zelf gemaakt (fineer tot 0.5 mm haalbaar)
-Onderste zaagblad geleiding aangepast, kan je moeilijk aan voor af te stellen vind ik naar gebruiksgemak (ook de ceramische geleidingen (eigen fabricaat) zijn aanrader, die van Felder vind ik wat duur).

Spijtig dat invoeren zoveel kost anders had ik wel een Laguna gekocht, zelfde machine, bij sales een betere prijs en met een hoop meer opties!

MarcelG
16-03-15, 13:19
*knip*
Spijtig dat invoeren zoveel kost anders had ik wel een Laguna gekocht, zelfde machine, bij sales een betere prijs en met een hoop meer opties!

Tja de Laguna machines komen uit bijna elke test met een zeer goede prijs kwaliteit/verhouding alleen importeren zou dat weer teniet doen.

Bas Botman
16-10-15, 19:18
Marcel. Wat ik graag zou willen weten of je een formaat zaag (zoals de Hammer) ook kunt gebruiken om een balk van 5 meter van 10 cm breedt (7cm hoog) ook door de midden kan zagen. Heb je dan geen last van de roltafel?

Mijn oude vaste tafel cirkelzaag is kapot (DeWalt --> vanaf het begin spijt van, te weining nauwkeurig). Ik ben aan het twijfelen of ik nu een kabinet of formaatzaag wil aankopen. Ik maak meubels, bijv. ben bezig met een keukeneiland met eiken houten poten en panelen, maar doe ook meer timmerwerkzaamheden, zoals houten wanden, waarvoor ik vaak gebruik maakte van mijn zaagtafeltje om een plank of balk in de lengte door te zagen (al dan niet uit de hand schuin).

Kun je me helpen bij mijn besluitvorming?

orgelvriend
16-10-15, 19:34
In de lengte doorzagen, daarmee bedoel je denk ik schulpen? Dat lijkt me eigenlijk goed werk voor een (goede) lintzaag. Tenminste die diktes die je aangeeft.

Bas Botman
16-10-15, 19:37
Red me altijd prima met een zaagtafel, je zou een zware lintzaag moeten hebben, is natuurlijk idealer, maar hoop het af te kunnen met een formaat of tafelzaag. Maar kan je die lengte aan met een formaat zaag met beperkte roltafel?

MarcelG
16-10-15, 19:49
Volgens mij kun je de meeste roltafels vastzetten, de Hammer iig wel en dus is een zware balk schulpen geen probleem

Bas Botman
18-10-15, 13:38
Ok na lang zoeken, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een links wegdraaiende cirkelzaag (geen formaat) fijner vindt. Bij de hammer draait de zaag weg naar rechts (richting geleider). Het onder een hoek schulpen van een balk lijkt me dan een stuk lastiger en gevaarlijker. Of bestaan hier goede truuks voor?

mathieu
18-10-15, 14:13
De roltafel kan je vastzetten en de oplegtafel afnemen.
Zo een lange en dikke balk schulpen als je het op het gemak doet.
En machine na elke balk laten afkoelen.
Ik heb in de zomer grenen planken van 5 cm dik en 3 meter lang doorgezaagd, maar na een snede of vier gingen alle zekeringen in het circuit er uit. Ik weet niet of dit kwam door de thermische beveiliging van de motor zelf, of de zekeringen.
Het was de eerste zekering van 3 x 16 ampere in de werkplaats, een tweede van 20 in het hoofdbord en de hoofdzekering/schakelaar.

MarcelG
18-10-15, 22:58
Ok na lang zoeken, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een links wegdraaiende cirkelzaag (geen formaat) fijner vindt. Bij de hammer draait de zaag weg naar rechts (richting geleider). Het onder een hoek schulpen van een balk lijkt me dan een stuk lastiger en gevaarlijker. Of bestaan hier goede truuks voor?

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "de zaag naar rechts" als je de roltafel vastzet is de machine in feite een "gewone ouderwetse tafelzaag"...ohhh wacht ff doorlezen onder een hoek schulpen...tja je kunt op veel verschillende manieren de tafel gebruiken maar de geleider kan alleen rechts...het alternatief is een "geleider" op de roltafel (in vaste toestand) monteren. Ik ben nog niet tegen deze beperking aan gelopen, maar ik kan natuurlijk niet voor jou spreken.

De roltafel kan je vastzetten en de oplegtafel afnemen.
Zo een lange en dikke balk schulpen als je het op het gemak doet.
En machine na elke balk laten afkoelen.
Ik heb in de zomer grenen planken van 5 cm dik en 3 meter lang doorgezaagd, maar na een snede of vier gingen alle zekeringen in het circuit er uit. Ik weet niet of dit kwam door de thermische beveiliging van de motor zelf, of de zekeringen.
Het was de eerste zekering van 3 x 16 ampere in de werkplaats, een tweede van 20 in het hoofdbord en de hoofdzekering/schakelaar.

Ik heb een felder schulpzaagblad erbij gekocht en de maximale zaaghoogte is +100mm dan is grenen geen enkel probleem, ook een eiken balk groot formaat gaat zonder al te veel moeite.

Ronald L.
19-10-15, 18:34
Een cirkel zaag kantelt in principe altijd naar rechts, dan draait de as en of motor van het blad af.

Bas Botman
19-10-15, 18:41
Een zaagblad kan ook naar rechts kantelen, op de meeste kleine bouwzagen is dat ook het geval. Bij een formaat zaag gaat dat niet, want links van de zaag zit al de roltafel, dus de motor kan daar niet naar toe kantelen. Ik ben altijd gewend geweest om met een naar links kantelende zaag te werken. Het grote voordeel bij kleine latjes die je onder een hoek wil zagen is dat die niet klem komen te zitten tussen het zaagblad en de geleider, waardoor hij weg kan schieten. Zie ook: http://www.woodweb.com/knowledge_base/LeftTilt_Versus_RightTilt.html of https://www.youtube.com/watch?v=oI3jCKDN_tc

Heb dus een beetje vrees om een naar rechts toe kantelende zaag (naar geleider toe) te kopen. Denk niet dat ik kleine latjes onder een hoek kan zagen, zeker niet als de geleider niet naar links kan worden verplaatst (zoals op de Hammer). Maar misschien heeft iemand daar een truukje voor?? Hoor het graag.

mathieu
19-10-15, 18:57
Ik heb een felder schulpzaagblad erbij gekocht en de maximale zaaghoogte is +100mm dan is grenen geen enkel probleem, ook een eiken balk groot formaat gaat zonder al te veel moeite.[/QUOTE]
Ik had er ook een Felder schulpblad opzitten.
Enkele meters zagen is geen probleem, zelfs niet op maximale zaaghoogte.
Maar toen de machine er uit ging had ik 4 of 5 snedes van 3 meter na elkaar gezaagd.
Die 10 cm maximale zaaghoogte is ook niet helemaal waar. Die heb je enkel zonder beschermkap.