Cabinet zaagtafel (Harvey) versus Roltafel (Hammer K3 winner) voor en tegens?

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Bij voorbaat excuses voor de zoveelste vraag over dit onderwerp...

Ik wil mijn werkplaats gaan inrichten en heb op voorhand niet veel meer dan een ruime garage voorhanden:(, nu ben ik gisteren wezen kijken in Barneveld en toch weer gaat twijfelen...ik ben 2 weken geleden gaan kijken in Utrecht bij VDHBV en had toen een beetje gekozen voor de Harvey hw110lge-30.

Ik denk op de Harvey uit de voeten te kunnen omdat je rechts 1250 mm kunt zagen en met een "cross-cut sled" nauwkeurig kunt werken. Vooral met verstek zal de K3 het gaan winnen,

Zie ik (als beginner, nu nog vooral tuinwerk, schuur, kippenhok, dug-out, eiken tafels en bankjes, grenen bedden) iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ikzelf werk ook in een gewone garage van 3x6. En hoewel een tafelzaag een geweldig stuk gereedschap is moet ik toch gaan nadenken waarvoor ik het daadwerkelijk ga gebruiken.
Zo te horen zal je veel met planken en palen(balken) gaan doen. Is het niet beter om dan voor een goeie afkortzaag te gaan. Ook met de beschikbare ruimte in gedachten.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ikzelf werk ook in een gewone garage van 3x6. En hoewel een tafelzaag een geweldig stuk gereedschap is moet ik toch gaan nadenken waarvoor ik het daadwerkelijk ga gebruiken.
Zo te horen zal je veel met planken en palen(balken) gaan doen. Is het niet beter om dan voor een goeie afkortzaag te gaan. Ook met de beschikbare ruimte in gedachten.

Mijn garage heeft een netto maat van 320x670 en is bijna leeg omdat ik nog een redelijke schuur heb, wat betreft werkstukken ben ik van plan meer meubeltjes e.d. te gaan maken, in de tuin is het grotendeels af:cool:. Ik heb een GCM10J als afkortzaag en zoek een nauwkeurige tafelzaag...en misschien nog een vlak en vandiktebank...
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Een hammer is ongeveer 2 maal zo duur als een Harvey En beide is echt geld. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een beginner deze apparatuur "nodig" heeft.
Maar als ik het zo lees is het allemaal grof werk. Wat is er mis met een handzaag? Als je veel gaat lang- of verstekzagen. Een afkortzaag(de walt,AEG, Festool) en een invalzaag(Bosch,Makita,Festool) met geleider lijkt kom je al heel ver en heb je nog veel geld over om ander goed (hand) gereedschap te kopen.

edit: post hebben elkaar gekruist. Een goede zaagtafel koop je voor het leven. Dus overweeg dat. En een hammer is wel echt, echt heel mooi. Ben ook afgelopen week wezen kijken naar een B3. Je kan er wel een 2e hands auto van kopen
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Een hammer is ongeveer 2 maal zo duur als een Harvey En beide is echt geld. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een beginner deze apparatuur "nodig" heeft.

edit: post hebben elkaar gekruist. Een goede zaagtafel koop je voor het leven. Dus overweeg dat. En een hammer is wel echt, echt heel mooi. Ben ook afgelopen week wezen kijken naar een B3. Je kan er wel een 2e hands auto van kopen

Nodig heb ik niet veel, beetje water en brood...;), maar ik neig zelf toch naar de Harvey, hou ik nog wat geld over voor een vlak en vandikte of lintzaag. Hoop alleen dat ik niets over het hoofd zie of spijt krijg en alsnog een K3 zou willen...

En dan ben ik ook nog nieuwsgierig of ik het verlies aan kracht van 240V tov 400V zou missen.
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Nodig heb ik niet veel, beetje water en brood...;), maar ik neig zelf toch naar de Harvey, hou ik nog wat geld over voor een vlak en vandikte of lintzaag. Hoop alleen dat ik niets over het hoofd zie of spijt krijg en alsnog een K3 zou willen...

En dan ben ik ook nog nieuwsgierig of ik het verlies aan kracht van 240V tov 400V zou missen.

Naar mijn weten zitten er niks tussen een Harvey en Hammer dat is een groot gat.
Wat ik echt heel mooi vind aan een Hammer is hoe precies je alles in kan stellen, hoe stevig het is. Denk dat, dat het grote verschil is.

De spanning maakt niet zoveel uit het gaat om het motor vermogen. Hoe groter deze is hoe makkelijker je door dik hout kan doorzagen. Maar rustiger aanvoeren werkt ook.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Naar mijn weten zitten er niks tussen een Harvey en Hammer dat is een groot gat.
Wat ik echt heel mooi vind aan een Hammer is hoe precies je alles in kan stellen, hoe stevig het is. Denk dat, dat het grote verschil is.

De spanning maakt niet zoveel uit het gaat om het motor vermogen. Hoe groter deze is hoe makkelijker je door dik hout kan doorzagen. Maar rustiger aanvoeren werkt ook.

Ik bedoel meer het verschil in de soort machine naast het eventuele kwaliteit verschil, dit is een Harvey vergelijkbaar met de K3 en als ik de prijs een beetje google minstens net zo duur als de K3
harvey.jpg

Ik ben aan het vergelijken tussen 2 onvergelijkbare machines en dan vooral of ik de mogelijkheden van de K3 zou missen op de HW110lge-30...?
harvey cabinet.jpg

hammer k3.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Volgens mij zit je nu drie machines te vergelijken, waarbij er twee min of meer gelijkwaardig zijn. Dan is het zaak om voor jezelf helder te hebben wat je er mee gaat doen, dus eigenlijk minimaal nodig hebt en wat wordt er extra geboden tegen welke prijs en kun je dat tekort ook op een andere manier ondervangen.
Ik stel dan altijd een overzicht op waarin de prestaties en extra's inzichtelijk worden en bepaal dan bij de verschillen hoe veel waarde ik daar aan hecht (hoe vaak ga je het gebruiken). Tel de pro's en cons bij elkaar op en je weet onder aan de streep waar je staat en wat je er voor over hebt.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Nodig heb ik niet veel, beetje water en brood...;), maar ik neig zelf toch naar de Harvey, hou ik nog wat geld over voor een vlak en vandikte of lintzaag. Hoop alleen dat ik niets over het hoofd zie of spijt krijg en alsnog een K3 zou willen...

En dan ben ik ook nog nieuwsgierig of ik het verlies aan kracht van 240V tov 400V zou missen.

Neem dan een harvey met 400v. En de harvey heb je ook met roltafel...
HW110WS_large.jpg
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
De kans wordt steeds groter dat ik maandag de Harvey ga bestellen, die kan je ook achteraf nog uitbreiden. Ik denk dat ik 80% van mijn werk hierop kan doen. :rolleyes:
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Hey!

Ik heb zelf een combine Hammer zaagtafel/freestafel gehad, is een zeer leuke machine!
Enige nadeel dat ik er aan heb ondervonden is dat je (zoals de Harvey) vanalles kan afstellen maar bij Hammer vind ik dit wat slordig werken, ik heb hier dan ook destijds een hele resem stelschroefjes aan toegevoegd.
Nadeel is ook dat het zaag aggregaat van de Hammer op een pen pivoteert en dus onder hoek een andere waarde geeft dan dat je instelt op je langsgeleider en/of afkortgedeelte.
Zaag trilt ook meer dan de Harvey omdat deze op een licht aggregaat staat.

Harvey is een beetje vergelijkbaar met vb een delta Unisaw (amerikaans model) maar je hebt hier 2 varianten in que hoogte instelling.
Voordeel is dat het aggregaat gegoten staal is en op een "halve maan" geleiding loopt en wat ervoor zorgt dat je zaag onder hoek hetzelfde blijft staan dan bij 90°.
Je gaat hiervoor wel van begin af aan de tafel op hoogte in moeten stellen en perfect 90° ten opzichte van je langsgeleider stellen.
Afstellen bij dit type zaag is makkelijker en deze trilt ook minder door het zware aggregaat waardoor je ook preciezer kan werken (mede mogelijk met "insert plates").

Ga je voor grote inbouwkasten of dergelijke grote massiefe of zeker plaatmateriaal dan zou ik Hammer kiezen.
Eerder het kleinere en in mijn mening preciezere werk (als je goed kan afstellen) zou ik voor de Harvey gaan.


Even wat reclame maken:):) Mijn Unisaw mag je gerust ook van me overnemen, ben je daar ook nog zeker dat dit qualitatief goed spul is.
Net gerestaureerd, enkel nieuwe motor en motorsteun er in en klaar...
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Hallo velpenox...bedankt...ik heb de Harvey van de lijst gehaald omdat de roltafel in mijn ogen in de weg staat tijdens schulpen...nu ben ik zo goed als gereed om toch de Hammer K3 te bestellen heb al een redelijke offerte binnen breng jij me weer aan het twijfelen.:D
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hey!

Ik heb zelf een combine Hammer zaagtafel/freestafel gehad, is een zeer leuke machine!
Enige nadeel dat ik er aan heb ondervonden is dat je (zoals de Harvey) vanalles kan afstellen maar bij Hammer vind ik dit wat slordig werken, ik heb hier dan ook destijds een hele resem stelschroefjes aan toegevoegd.
Nadeel is ook dat het zaag aggregaat van de Hammer op een pen pivoteert en dus onder hoek een andere waarde geeft dan dat je instelt op je langsgeleider en/of afkortgedeelte.

..
<SNIP>
...

Dat is een interessant mening. Hoe lang is dat geleden? Was de hammer toen nog blauw?
De afwerkingsgraad van een nieuwe Hammer is een klasse hoger dan een Harvey. Op de Harvey zit op alles speling, niet veel maar toch. Bij de Hammer heb ik dat echt nergens kunnen ontdekken.

Het enige wat echt goed stevig was uitgevoerd is de zaagaggregaat. Dat wil helemaal niet zeggen dat hij slecht is. Maar als ik er 1 zou kopen zou ik de eenvoudige machine kopen, upgrade met incra spulletjes en zelf een freesoptie erbij knutselen. Dan heb je echt een leuke machine.

Maar als je, jezelf kan overtuigen dat je een Hammer machines nodig hebt dan zou ik zeker een Hammer machine kopen. De rest waarde van een Hammer blijft altijd hoog en dat is veeeel minder met een Harvey. Zo´n machine gaat heel lang mee, als hobbiest koop je hem voor het leven. Je bent bij Hammer nog vrij zeker dat over 30 jaar dat merk nog bestaat.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Nou ben ik ook al even echt actief op naar meningen over soortgelijke machines in de diverse forums en heb ik ook nog niet echt kritische noten gehoord over de Hammer K3, ik neem onmiddellijk aan dat de nadelen voor jou echt zo zijn maar volgens mij is het niet de algemene mening...ik ben blij dat er ook kritische noten geuit worden maar probeer ze wel zoveel mogelijk op waarde in te schatten.

Ik ben ook wezen kijken bij beide handelaren/showroom en heb van Hammer een betere indruk overgehouden! Wordt vervolgd....
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb je intussen de promo folder bekeken? Hier in BE is daar nu een kleine €1000 korting op excl btw, op de K3 winner in ieder geval.
Daarbuiten vind ik dat er verrassend weinig gereedschap in promo staat, maar ze alterneren steeds met een promo met vooral machines, en dan gereedschap.
Ik had zitten wachten om iets te bestellen dat er altijd in stond, en nu staat het er voor één keer niet bij!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Heb je intussen de promo folder bekeken? Hier in BE is daar nu een kleine €1000 korting op excl btw, op de K3 winner in ieder geval.
Daarbuiten vind ik dat er verrassend weinig gereedschap in promo staat, maar ze alterneren steeds met een promo met vooral machines, en dan gereedschap.
Ik had zitten wachten om iets te bestellen dat er altijd in stond, en nu staat het er voor één keer niet bij!

Dat is wel erg interessant, hoeveel is de netto prijs dan...ik krijg ex btw 200,- korting? Voor zo'n prijsverschil rij ik graag naar het zuiden hoor!

Voor jou wel pech, wat had je graag willen bestellen?
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Dank hiervoor! Zul je altijd zien is de K3 winner comfort 1000,- goedkoper...die is voor het mooie te groot voor mijn garage/werkplaats...ik ben op zoek naar de "gewone" K3 winner.

De "gewone" winner van welk type dan ook is volgens mijn nooit in de promo. en anders in de orde grote met gratis kabeltje. Jij krijgt de comfort pakket voor de prijs van de Winner. Het wordt dus niet goedkoper maar je krijgt meer voor je geld. En de promo komt van Felder zelf, dus heeft denk ik weinig nut om over de grens te gaan kijken.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
De "gewone" winner van welk type dan ook is volgens mijn nooit in de promo. en anders in de orde grote met gratis kabeltje. Jij krijgt de comfort pakket voor de prijs van de Winner. Het wordt dus niet goedkoper maar je krijgt meer voor je geld. En de promo komt van Felder zelf, dus heeft denk ik weinig nut om over de grens te gaan kijken.

Tja jammer maar was ook mijn conclusie, ik heb een offerte voor de K3 winner en N3800 die alleen gezamenlijk geldt...maar als je dan deze test leest van 14" lintzagen....nota bene op de USA Felder site te vinden:

http://fpartner2009.felder-group.com/files/news/tg15ba.pdf

Dan heb ik er weer geen zin in:mad:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.