TS55 REBQ lijkt snel in de beveiling te schieten

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb sinds vorig jaar een TS55 REBQ in gebruik welke met name is gebruikt bij het zagen van dikke eiken balken.
Nu heb ik een tijdje geleden gemerkt dat ie in de beveiling schoot omdat ie over belast werd (55mm inzagen/schulpen in een 15cm dikke balk met een 18tands blad).
Ansich herstelde de zaag zich snel en vervolgens rustig verder gegaan.

Maar vandaag wilde ik een eiken balkje van 40mm schulpen en dat trok de invalzaag niet. Uiteindelijk heb ik de balk in 2 keren met 2cm diepte gezaagd.
Kan het zijn dat ie door de eerste keer dat de zaag in beveiliging is geschoten, dat er iets kapot is gegaan? Of in ieder geval harder versleten dan normaal?

De reviews van Mafell vs. Festool heb ik altijd zoiets gehad van "mwah, gewoon voorzichtig aan doen, juiste blad erop en het komt wel goed".
Maar na deze ervaring ga ik wel twijfelen of ik niet voorzichtig genoeg ben geweest...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Festool panther blad met 12 tanden. Scherpzaagblad met weinig tanden zou de klus moeten klaren. Vanzelfsprekend de zaag het werk laten doen. En moet je 100 meter zagen dan een andere machine kiezen. Ik heb al heel wat eiken tafelbladen op deze manier verzaagd. .
 
Laatst bewerkt:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Zaag is goed afgesteld op de geleider, zaagbladen zo goed als nieuw, dichttrekken van hout zou kunnen al zit er een spouwmes op.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Ik ga in ieder geval eens op zoek naar een Panther blad.
Maar het belangrijkste voor mij.... ;)
Als ik jullie begrijp is de kans klein dat ik de invalzaag ergens intern beschadigd heb?
Dan is het nu puur een kwestie van opletten en het juiste zaagblad kopen.

Dank jullie wel!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
En misschien even een wigje in de snede plaatsen als hij dichttrekt. Wrijving op het blad stopt bijna iedere zaag, misschien zat er nog wat spanning in het balkje.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Mijn inziens is eenTS55 niet echt geschikt voor veel massief eiken te zagen, mijn TS75 heeft het soms al moeilijk genoeg om veel 52 mm eiken te zagen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op zich moet de elektronica ervoor zorgen dat je ze niet kan beschadigen, het werkt grotendeels op de warmte dus als je ze niet afgekoeld is dan zal de veiligheid sneller inspringen.
Maar ja als je dit vaker doet dan toch het panther blad nemen, dat is daarvoor gemaakt. Dwars zagen is ok met een 18t maar schulpen vraagt veel meer energie.
Alle bovengenoemde zaken helpen, ik zou enkel toevoegen dat werken met een afzuiging (indien je het niet deed) het werk ook makkelijker maakt voor de machine.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Oh, ik heb er een CTL26 aan hangen, dus dat is het niet. Ik ga zeker binnenkort een pantherblad halen, en heb de rest vandaag maar met een handzaag gedaan.
Spierballen kweken :p .
 

WR1944

Oud hout
Een Pantherblad is inderdaad een beestachtig blad. Vergeleken met de standaard bladen ging dat als door de boter. Alleen het zaagbeeld is wat ruwer. Ik heb dan wel geen dik eiken gezaagd maar douglas 90x90 in de lengte. Natuurlijk wel in twee gangen. 50 meter ging er fluitend door heen.
 

WR1944

Oud hout
Apparatuur met luchtdruk schoonblazen kan soms averechts werken. Door de druk kan je stof in plaatsen persen waar je dat liever niet hebt zoals lagers, schakelaars en electromotoren. Je kan beter zoals bij de TS55 de beschermplaat naast het zaagblad los schroeven en met een kwastje de zaak stofvrij maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.