standbouw (hout): advies gevraagd!

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Beste woodworkers,

Ik ben de laatste jaren voornamelijk hobbymatig bezig met hout, maar heb afgelopen jaar voor mijn leverancier een beursstand van 36m2 (6x6x3m) 'in elkaar geknutseld'. Een leuk verzoek en een minstens zo leuke uitdaging omdat ik dat nog nooit had gedaan. Ondanks dat ik zéér tevreden was over het resultaat en hij en alle klanten overigens ook! wil ik het dit jaar toch anders. Niet alleen was het bouwproces vrij tijdrovend, maar dat gold ook voor het vervoer van/naar en de (de)montage op de locatie zelf (lingerie beurs in Parijs).

Het intensieve bouwproces begon natuurlijk al met de keuze van het materiaal: 3 m lange steigerhouten planken. Mijn originele idee was om de planken per set van 4 te verlijmen en deze delen m.b.v. mes/groef te koppelen. De horizontale dwarsrand aan de bovenkant zorgt, i.c.m. de plint aan de onderkant voor de stevigheid en het verband. Maar doordat het hout nog vrij vochtig was en dus aardig werkte, heb ik ze uiteindelijk als afzonderlijke planken moeten gebruiken. De rest van het plan werkte overigens wel zoals gepland :eek: ;) Al heeft 3 dagen airco (en nog steeds 27 graden) natuurlijk ook een duidelijke uitwerking op een en ander, dus bij de volgende beurs was het weer even wat reken & zaagwerk. En ik ben heel benieuwd hoe het binnenkort uit de opslag komt....

We willen graag eenzelfde look & feel houden voor de nieuwe stand, dus voor de nieuwe versie heb ik al zitten denken aan rechthoekige frames die je kunt koppelen. Dwz een frame van vuren 44x44 balkjes, met daarop een plaat 9mm mdf (oid) voor het verband. Deze frames moeten dan bekleed worden zodat het lijkt alsof het uit steigerdelen bestaat. Maarrr daar stopt het plan, want het zagen van stroken fineer van 3 meter lang lijkt me nogal een klus namelijk. Want ik heb zo'n 80m2, dwz 90 stroken nodig... :( En om de panelen met hele vuren delen te bekleden lijkt me ook niet ideaal (gewicht).

Vandaar mijn post hier, want ik ben op zoek naar ideeën van mensen met meer ervaring in deze materie dan ik.
Dus roept u maar!? En natuurlijk alvast bedankt voor het meedenken!!

Bijgaand een paar foto's van die stand

2014_booth_front_1.jpg

Heren aub alleen naar het hout kijken ;)
2014_booth_right_front.jpg
2014_booth_left_front.jpg
2014_booth_inside.jpg
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dag Burley,

Kan me goed voorstellen dat het een hele klus is geweest. De stand ziet er goed uit trouwens.
Wat ik begrijp is dat je dezelfde "look and feel" van het steigerhout wilt houden.
Is het een mogelijkheid om de mdf plaat van groeven te voorzien en vervolgens met een borstelmachine behandeld?

Groet,
Jan
Ik heb er zelf geen ervaring mee, gewoon een idee.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Heb nog even verder gezocht. Je kunt het ook behangen of beplakken met houtmotief.
Volgens mij is het ook mogelijk om verf een houtmotief te geven door middel van een soort rubber stempel, die je dan over de natte verflaag heen haalt.
Kan het echter niet zo snel vinden.

Edit:
Toch gevonden. Klik hier.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je zou de panelen ook uit twee delen kunnen maken, de voorkant en de achterkant.
Een kant bestaat dan uit vijf planken op een frame.
Dan zet je eerst een wand van alleen de voorkanten. Die kan je op deze manier ook makkelijk koppelen want je kan nog overal bij.
En dan 'klik' je de achterkant panelen er tegenaan.
Als je aan de onderkant een haaklat maakt dan haak je eerst de onderkant er in en borg je het paneel aan de bovenkant.

Op die manier heb je alleen het gewicht van vijf planken.
 

tuoh

Oud hout
De eerste vereiste is hier "gewicht" of beter gezegd, minder gewicht maar toch sterk en stabiel. Hoe lichter de panelen hoe vlotter de op- en afbouw gaat verlopen.

Een paar mogelijk optie's:

- andere opbouw van de panelen. Enkel een frame met een schoor erin, daarna zwart worteldoek ertegen en daarop gefileerde steigerplanken (= herzaagde steigerplanken met een dikte van 10 à 12mm) Per steigerplank heb je zo twee bruikbare ( en lichte) delen.

- een alternatief op bovenstaande is om de (herzaagde) steigerplanken te vervangen door bijvoorbeeld multiplexplaten "Den Rusticwood" van 10mm dik, welke gegroefd en licht gezandstraald in de handel aangeboden worden. Wel slechts één handelsmaat beschikbaar, 1,22 x 2,44m.

Mvg,

André
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Allereerst bedankt voor de reacties!!

Dag Burley,

Kan me goed voorstellen dat het een hele klus is geweest. De stand ziet er goed uit trouwens.
Wat ik begrijp is dat je dezelfde "look and feel" van het steigerhout wilt houden.
Is het een mogelijkheid om de mdf plaat van groeven te voorzien en vervolgens met een borstelmachine behandeld?

Groet,
Jan
Ik heb er zelf geen ervaring mee, gewoon een idee.

Alle ideeën zijn welkom! De poetsmachine kende ik nog niet, maar zeker een idee! DUs staat op de "onderzoekslijst".
Het beplakken had ik ook al de revue laten passeren, echter het idee naar de prullenbak verwezen omdat de ingang lastig te beplakken is, het vrij kwetsbaar lijkt. Bovendien moeten er wel wat materialen op de wanden worden bevestigd, en dat laat natuurlijk wat schade achter. En, zeker wat betreft het behang, lijkt me dit qua in/uitladen en schuiven van de platen een kwetsbaar verhaal.

Berkentriplex cement water en een borstel en uiteindelijk vernis er over of niet. Misschien ook een idee met staalwol. Laatste nooit gedaan.

Bedankt voor je reactie, maar in beide gevallen krijg je een vrij grijze look en dat wil ik eigenlijk niet. De huidige versie heeft een hele lichte whitewash en dat laat en de kleuren van de producten goed uitkomen en zorgt bovendien voor een goede en rustige vibe.

Je zou de panelen ook uit twee delen kunnen maken, de voorkant en de achterkant.
Een kant bestaat dan uit vijf planken op een frame.
Dan zet je eerst een wand van alleen de voorkanten. Die kan je op deze manier ook makkelijk koppelen want je kan nog overal bij.
En dan 'klik' je de achterkant panelen er tegenaan.
Als je aan de onderkant een haaklat maakt dan haak je eerst de onderkant er in en borg je het paneel aan de bovenkant.

Op die manier heb je alleen het gewicht van vijf planken.

Het klinkt heel interessant, maar ik begrijp niet goed wat je bedoeld met voor en achterkanten. Kun je wellicht e.a. iets toelichten?

De eerste vereiste is hier "gewicht" of beter gezegd, minder gewicht maar toch sterk en stabiel. Hoe lichter de panelen hoe vlotter de op- en afbouw gaat verlopen.

Een paar mogelijk optie's:

- andere opbouw van de panelen. Enkel een frame met een schoor erin, daarna zwart worteldoek ertegen en daarop gefileerde steigerplanken (= herzaagde steigerplanken met een dikte van 10 à 12mm) Per steigerplank heb je zo twee bruikbare ( en lichte) delen.

- een alternatief op bovenstaande is om de (herzaagde) steigerplanken te vervangen door bijvoorbeeld multiplexplaten "Den Rusticwood" van 10mm dik, welke gegroefd en licht gezandstraald in de handel aangeboden worden. Wel slechts één handelsmaat beschikbaar, 1,22 x 2,44m.

Mvg,

André

Hier doelde ik ook op in mijn eerste post (fineer), alleen het worteldoek begrijp ik niet goed. Waarom zou je dit er achter doen?
Moeilijkheid is het herzagen van de steigerdelen. Ik heb wel een zaagtafel met een redelijke capaciteit, maar hij haalt de 100mm volgens mij net niet. Bovendien geeft (in mijn ervaring) het van 2 kanten zagen van een plank nooit zulke hele mooie resultaten, wat betekend dat een en ander nog een keer over de vlakbank moet, en daar beschik ik niet over. Ook mijn lintzaag kan de breedte van de steigerplanken niet aan.

Wellicht dat ik ze bij de houthandel zo gek krijg om het te doen. Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Wat de multiplexplaten betreft, absoluut een idee! Die kende ik nog niet, kan ze ook niet izo 1,2,3 vinden maar zal eens rondbellen. Nadeel is wel dat je dan met een 'naad' zit. Maar goed, das vers 2 ;)


Ben weer heel benieuwd naar jullie reacties!
 

tuoh

Oud hout
Het worteldoek dient alleen als achtergrond zodat wanneer de planken op het frame zitten er tussen de diverse planken geen doorkijk mogelijk is. Is op deze stand misschien wel belangrijk;)

Herzagen gebeurt best met een zware lintzaag met automatische doorvoer (= een herzaagmachine) Elke deftige houthandelaar heeft zo een machine wel staan in zijn loods.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Nou ik zal eens gaan bellen! Wat het doek betreft, ik was eigenlijk van plan om de achterkanten met iets van triplex of hardboard te bekleden.
Zodoende ziet de stand er van de achterkant ook netjes uit, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Heb eens even met de houthandel gebeld, en inderdaad geen probleem! De steigerdelen kunnen zelfs in drieën worden gezaagd, zodat ik per plank 3 delen van ongeveer 8 mm dik krijg. Wat mij betreft een prima dikte, het alternatief is 12, maar daar zie ik de meerwaarde niet helemaal van in. Jullie wel?

Probleem is alleen dat het hout van deze zaak de vorige keer een vochtigheidspercentage van dik 25% had. Echt wel heel erg nat dus en dat gaf ook wat problemen qua verwerking. De verwachting is dat dat nu waarschijnlijk ook zo zal zijn. Als het hout nu gezaagd is droogt het natuurlijk wel sneller, maar ideaal is anders lijkt me.
Dus dat wordt nog even rondbellen/vragen denk ik.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Dat is inderdaad de betreffende houthandel, wilde geen namen noemen vandaar. Ik ben heel tevreden over de service, alleen zoals gezegd was het geleverde steigerhout erg nat.
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Ik vind dat het de vorige keer er al goed uit zag, past goed bij de badmode.
Misschien nog iets meer "strandtent" thema maken dit keer? Dus wel de zelfde zandtinten...misschien ook een berg zand in een hoek tegen de wand leggen, een dukdalf misschien ter decoratie, of wat drijfhout.
Geen idee wat het kost, maar dit is ook mooi als wandbekleding :
http://www.rxlhome.nl/producten/houten-wandpanelen
Houten-wandpanelen_1-1030x686.jpg
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Bedankt voor het compliment en de tip! Ik ga ze zeker even contacten ivm de panelen, al ben ik wel bang voor de prijs :eek:

De uitstraling waar we naar op zoek waren en die we ook hebben gecreëerd was niet zo zeer bedoeld om een strandtent na te bootsen, het ging ons echt om de rust die het uitstraalde i.c.m. de natuurlijke sfeer. Om hiermee de producten zo goed mogelijk te presenteren en laten uitkomen van de badmode/kleuren en bovendien de klanten zich op hun gemak te laten voelen. We hebben wel over extra attributen nagedacht maar bewust niet gedaan omdat we het zo clean mogelijk wilden houden. Meer attributen/accessoires vraagt aandacht van de klanten, maar levert niets op.

Er zijn zat stands die dat wel hebben, onze buren hadden bijvoorbeeld een halve boot nagebouwd (uiteraard even snel gekeken voor het leermomentje: alle planken hadden een groef en zaten met veren verbonden), incl loopbrug, patrijspoorten en loopbrug/looppad. Zat duidelijk een hoop werk in, zag er op zich mooi uit (was wel erg donker), maar het leidt de aandacht enorm af van het product. En dat is (IMHO) waar het uiteindelijk om gaat. Onderstaand een fotootje van de stand in kwestie. Maar iedereen zijn eigen visie natuurlijk! :)

IMG_1501_klein.jpg
 
Laatst bewerkt:

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hoi,

Knap werk!

Al gedacht aan kaders te maken in alu kokers die op zich ineen passen dan voor je stand, bekleed met een dunne multiplex of triplex en voor je plankenmotief ceder ivm. gewicht. Redelijke kost natuurlijk maar ik weet niet welk budget er schuilgaat achter de broekjes ;)

Sukzes ermee
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.