vouwwand /harmonicawand maken

shadowman

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
181
0
Goedemorgen.
ik loop al een tijdje rond met idee in m'n hoofd om een vouwwand te maken onder mijn veranda,
Zodat ik hem helemaal af kan sluiten of helemaal open kan zetten.
nu is het idee om de deuren van oude buitendeuren te maken.
ik ben al weken aan het zoeken op internet, maar kan geen voorbeeld vinden ofzo van iemand die dit gedaan heeft.
mischien dat er hier iemand is die zoiets gemaakt heeft? Of iemand weet?.
Zoja dan hoor ik het graag.
bedankt.gr ruud
 

tuoh

Oud hout
Een vouwwand bouwen is een redelijk simpele klus, het belangrijkste is de juiste buitenmaten van de verschillende deurdelen te bepalen. De grootste die ik ooit gebouwd heb was 3,20m hoog en 10,00m breed en bestond uit 12 deuren.
Op bijgaand pdf-je zie je voorbeelden van het beslag, de werktekeningen en de verschillende mogelijkheden om de opengeklapte deuren weg te parkeren.

Bekijk bijlage 102201214123-A3_beslag voor vouwdeuren_nl.pdf
 

shadowman

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
181
0
Hey tuoh.
bedankt man.dit ga ik even rustig doorlezen.
3,20 meter hoog en 10 meter breed?.
Dat is niet verkeerd.
dat is een flinke klus geweest dan:)
ik denk dat ik maar op zoek ga naar gelijke deuren en dan maar gewoon ga beginnen.
de breedte is 5 meter.de hoogte is maximaal 2,6 meter.
dus als ik deuren van 2110 cm heb dan heb ik genoeg speling .
de bovenkant maak ik dan wel dicht met hout.
moet alleen ff kijken hoe ik het kozijn moet maken
.als alle deuren dezelfde breedte hebben,dan moet dat goedkomen toch?
Hij hoeft niet persee 5 meter te worden.
de zijkant kan ik ook altijd wat opvullen.
Wil het eigenlijk zo maken dat links 3 deuren komen en rechts 2 deuren.
dus niet alles 1 kant opvouwend.
groet ruud
 

tuoh

Oud hout
De grootste klus bij het plaatsen van vouw- en harmonicadeuren is om de boven- en onderrail te plaatsen en uit te lijnen op elkaar. Die twee rails moeten perfect evenwijdig en waterpas lopen met elkaar, anders komt de werking van de deuren in het gedrang.
Het is een ideale oplossing om grote ruimtes tijdelijk op te delen in meerdere kleine ruimtes, of om grote doorgangen af te sluiten.

Alle deuren dezelfde breedte? dat gaat niet werken. De eerste deur tegen de scharnierstijl moet bij vouwdeuren wat smaller gehouden worden, de tekening maakt duidelijk waarom en hoeveel smaller. Bij harmonicadeuren is die eerste deur zelfs iets smaller dan een halve deur.

De vouwwand opsplitsen in een rechts en een links schuivend deel maakt het wel gecompliceerder. Om beide delen bij het sluiten te koppelen zijn dan extra kantschuiven en een haakslot nodig.

Het systeem vraagt ook om zeer stabiel (qua dimensie) opgebouwde deuren of ramen, de uitzetting of krimp per onderdeel is hier immers altijd x aantal deuren, dat kan soms even slikken zijn:p

Mvg,

André
 

shadowman

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
181
0
Hoi Andre
Bedankt voor de uitleg.
Wat betreft de boven en onderrail, ik wil rondom kozijn maken i.v.m aanslag.
Ik snap het idee ja van verschillende breedte van de deuren.
je heb me goed opweg geholpen.
Ik ga er eens even verder over nadenken.
Tis toch geweldig dat zo een mooi forum in waar iedereen elkaar helpt.
groet ruud
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.