Beuken timmerpaneel buigen

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb een beuken timmerpaneel liggen en wil daar een wiegje van maken.
Ik wil het paneel haaks buigen met een zo kort mogelijke radius.

Kan dat überhaupt en zo ja, hoe kan ik dat het beste doen?

Stoom? Het is verlijmd en ik weet niet of dat goed gaat.
inzagen? Buigt het dan wel mooi rond en hoe werk ik dan de binnenkant van de bocht af?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het lijkt me een lastige klus.
Misschien door voorzichtig met een behangstomer alleen de buitenkant te stomen. En aan de binnenkant inderdaad wat in te zagen.
Daar kan je altijd nog een klein strookje beuken in lijmen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Dit zal toch anders moeten aangepakt worden, dat lukt gewoonweg niet.

Wat versta je onder een 'zo klein mogelijke radius'?

Voor stoombuigen moet je houtnerf zo perfect mogelijk zijn, en niet ' uit het hout' lopen.
Verlijmde stukken komen onherroepelijk los bij het stomen.
18 mm is al behoorlijk dik, vraag me af wat de breedte is. Hoe breder, hoe moeilijker.

Misschien gaat het met lamineren, en als het smalle delen zijn kun je rond een hete buis plooien. Google maar eens op 'hot pipe bending'.

Groeten,
Steven
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Is dit wat .

Uitvoeringen
Ideaal voor iedere interieurbetimmeraar en meubelmaker zijn de multiplex hoekprofielen in diverse radiussen. Tal van interieurbouwers hebben deze hoeken ontdekt als arbeidsbesparende oplossing voor een strakke, sterke, ronde hoek.Standaard uitgevoerd in okoumé of in mdf.In overleg ook voorzien van een toplaag van HPL of edelfineer. Andere radiussen op aanvraag.


Levering uit voorraad / levertijd
In principe voorradig, anders ca. 1 week levertijd.


Technisch
Met lamello's eenvoudig aan te sluiten op de rechte platen. Klik voor de modellen op "technische details". Let op: de dikte kan na productie niet nageschuurd worden en kan dus een varieren met +/- 0,5mm.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik sluit me aan bij de vorige reacties, dit gaat echt niet goed komen.. Als de panelen met normale houtlijm zijn gelijmd, komen ze bij ongeveer 65-70 graden los. Voor stomen van zulk dik hout heb je bijna een stoomkist nodig. Het is al lastig om 4 mm hout met stoom en hitte te buigen, laat staan 18 mm.

Er is toevallig een topic gaande over een stoel met gebogen hout: http://www.woodworking.nl/showthread.php?13360-stoel-met-gebogen-zitting&highlight=stoel
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Mijn vermoeden wordt door jullie bevestigd, dat gaat m niet worden.
Ik ga er gewoon hoekverbindingen (vingerverbinding denk ik) in maken en er daarna met de afrondfrees overheen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.