Scheppach hm2 vlakbank stellen

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Met welke boutjes kan ik het aanvoerblad stellen ?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 192

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Net in de weer geweest met voelermaatjes. Nu heb ik het aanvoerblad (rechts op de foto) met de wijzer op 0 gezet. Nu staat het aanvoerblad een haar boven de beitel. Dat klopt naar mijn weten want 0 betekent niets eraf schaven. Wanneer ik mijn "straight edge" op het aanvoerblad en uitvoerblad leg en met de voelermaat voel zit er linksachter op het uitvoerblad een verschil van 0.40 mm tenopzichte van het aanvoerblad en Linksvoor een verschil van 0.20 mm.

image.jpg

Ik neem aan dat ik het uitvoerblad dus moet verhogen. Klopt dit ? Zoja waar moet ik aandraaien ?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Je kunt het aanvoerblad niet met boutjes stellen, je moet het blad losmaken door de boutjes aan de zijkant los te maken en dan stellen. Die wijzer op 0 zetten heeft meestal niet zoveel zin, die zit los op een jasje en 0 is zeker niet altijd geen afname. Je kunt dat beter andersom redeneren, zet de tafel op 0 afname en zet dan de wijzer opnieuw op 0. Dan is daarna 0 wel weer 0.
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Nou het is gelukt hoor de aanvoer en uitvoer tafels staan zo goed als gelijk en de wijzer is opnieuw gekalibreerd ;) Wat bijenwas erop gesmeerd en gaan met die banaan. De eerste testjes zagen er veelbelovend uit, maar in het midden van de lat werd er toch nog 0,25 mm meer afgenomen.

Na het stellen van de schaafbeitels met het houtjes methode verschuift het houtje aan de voorkant en achterkant van de schaafas zo'n 4mm, maar in het midden van de schaafas zo'n 8mm. Dit krijg ik niet gelijk.

Is dit te wijten aan de "slechte" staat van de schaafbeitels ? en is zo'n verschil van 4mm verder verschuiven echt de oorzaak van het 0,25mm verschil ?
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Na een goede inspectie van de schaafbeitels zie ik toch duidelijk dat de beitels alles behalve recht geslepen zijn. Onder welke hoek kan ik de beitels het beste laten slijpen ?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat bedoel je met niet recht? Gebogen of niet evenwijdig aan de onderkant?
Hoe stel je de beitels, met een hulpstuk op het blok, of evenwijdig aan het afvoerblad?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.