Vlakbank voor exotisch hout

ARoks

Nieuw lid
17 feb 2015
3
0
Houtbewerkers graag jullie advies.

Momenteel ben ik bezig met het zoeken naar een vlak-vandiktebank en ik zie door de bomen het bos niet meer.
Het schaafwerk wat ik tot nu toe heb gedaan heb ik allemaal met de hand gedaan maar,
omdat het bedrijfje wat beter begint te lopen zou ik wat tijd willen besparen door machinaal te gaan schaven.
Het belangrijkste is dat de machine om moet kunnen gaan met o.a: ebben, palissander, gemoesteerd esdoorn, diverse soorten wortelhout.
Ik dacht zelf aan iets met een spiraalas, of zou dat niet nodig zijn?

Qua tafel lengte en breedte is 1m x 0,25m voldoende.
Het zou ook fijn zijn als de machine makkelijk te verplaatsen is.
Het budget reikt niet verder dan 1500 euro.
Ook heb ik geen krachtstroom tot mijn beschikking.

Alvast bedankt voor jullie kennis.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Ongeacht het merk van de machine zou ik er een zoeken waar een Tersa-schaafas op zit, of op past. Ik heb die zitten op mijn SCM-machine, en die Tersa-messen bevallen mij vele malen beter dan de naslijpbare messen die ik op eerdere machines (Lurem en Robland) gehad heb.
Ik werk ook nogal veel met hard maple, en van het beruchte uitbreken heb ik hoegenaamd geen last. De standtijd van Tersa is ook goed, je kunt ze éénmaal omdraaien. Vervangen is een fluitje van een cent, nastellen is ook niet nodig.
Mijn mening was dit, voor wat-ie waard is.....succes met zoeken, Jaap Bri
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Lol, volgens mij houd Tema dit forum in gaten :p

ik wou net terug de prijs opzoeken van de A3-26, nu hebben ze alle schaafmachines van hun webshop verwijderd...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er is hier een hele tijd geleden een draadje geweest van een vlak of vandikte bank die andersom werkt. Volgens mij een Japanse hier gaan of gaat het mes over het hout en niet andersom. Wie helpt mijn geheugen een beetje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.