hulp gevraagd bij keuze nieuwe kleine draaibank

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
hoi allemaal
na al de wijze raad hier op het forum
de beslising gemaakt dat de oude draaibank waarop ik wou leren draaien niet toerijkend is
dus begint de zoektocht naar een vervanger wat moet mijn toekomstige bank kunnen
wel moelijk te beantwoorde aangezien ik nog niet kan draaien maar heb me nu goed ingelezen dus hier gaan we
liefst een machine die veel gebruikt kan worden ( dus niet maar 100 uren op een jaar )
grote schalen hoeven niet op deze machine ik heb besloten om eerst alles in het klein te gaan oefenen dus schaal tot ongeveer 300mm
het liefst M33 opname omdat dat word aangeraden door bijna iedereen lol
stukken kunnen opspannen met een klauw is een must ( nu kan ik enkel tussen de centers draaien )
budget is niet zo groot +_200€ tot max 500 al in dus jet of woodstar is voor de toekomst
nu was ik zelf aan het denken over de hbm450 al dan niet met vario ( ik hoor graag wat jullie denken of vario de 100€ meer kost waard is ) nu heeft deze bank geen m33 opname kwam ik vandaag deze bank tegen ( mijn duits is verschrikelijk maar lijkt erop dat deze banken allemaal m33 hebben en vario alleen lijkt de motor wat zwak http://www.devo-baumarkt.de/drechselmaschine-mc-850 kent iemand van jullie deze machines ? verder kwam ik een emco DB 6 tegen waar ik nu 100€ op geboden heb aangezien deze m33 heeft en goede beoordeling gelezen heb wel 250kilometer rijden zal de vriendin leuk vinden lol zo een hele hoop vragen ik hoop dat jullie me een beetje de juist richting kunnen opsturen bij de zeer leerlijke zoektocht naar mijn eerste degelijke draaibank
mvg tom
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tom als ik jou enthousiasme lees komt bij mij maar één advies boven drijven: doorsparen voor een MIDI draaibank (€800,00) van www.drechselbedarf-schulte de
Wat je nu zoekt is een tussenoplossing die je grenzen beperkt. Leuke machines, maar over een paar jaar ontdek je: jammer toch niet wat ik eigenlijk bedoelde.
Maar ja: het is geld en dat vergt vaak keuzes ...............
Veel wijsheid gewenst.
Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
ik snap heel goed wat je bedoeld jan
en als ik niet al 2 jaar thuis zat dan zou ik ook niet twijfelen en gewoon een paar maanden verder sparen
maar met de beperkte middelen die ik nu heb is dat juist een stapje te ver voor me
maar als ik nu zie hoe mijn gezonheid er op vooruit gegaan is vanaf de dag dat het groene monster in huis kwam dan wil ik niet nog +_ 2 jaar wachten op een betere bank ik merk nu al dat ik best gefrustreed geraak door de beperkingen van het groene monster en als ik een paar jaar kan draaien en oefenen ben ik al heel blij zou jij eens een blik willen werpen op de duitse bank in bovenstaande post jan ben benieuwd wat jij er van denkt
mvg tom
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Addertje is het vermogen. 370W is niet veel voor zo,n bank, de vergelijkbare hbm1100 beschikt over een 750W motor. Die heeft trouwens ook een draaibare kop.

Groet, Rob.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Tom.
Deze machine ken ik. Hij wordt onder diverse merknamen aangeboden.
Het was mijn eerste machine - van marktplaats voor €150,--.
Heeft variabel toerental middels een "pienter pookje". Volgens mij geen M33. Gevoelig voor stofstoringen.
Onderstuk is erg zwak, waardoor machine bij onbalans stukken graag wandelt. De beitelsteun bestaat uit twee delen en trilt gemakkelijk los tijdens het draaien. Met de enkele steun gaat het beter.
Trouwens al eens gekeken naar de MINI E 125 van www.drechselbedarf-schulte.de
Een complete professionele machine met M33 en FU toerentalregeling, tot 25 cm schalen voor een prijs van €549,00
Het kleinere zusje van de MIDI die ik zelf heb naast de Killinger 3000.
Ben benieuwd naar je vorderingen.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
oke Rob dat was wat ik ook dacht
volgende vraag hoeveel vermogen / watt heb je nodig als je niet groter dan 300 mm wilt draaien ?

Jan ik heb al die mooie draaibanken van midi al uitvoerig bestudeerd ( droom er zelf van ahahaha ) maar dan zit ik al over mijn max bedrag met alleen de draaibank zonder 4 klauw en slijpspullen die ik er nog bij moet hebben o ja mijn chineese draaibeitels moet ik ook nog vervangen lol o boy denk da ik dit jaar maar 3 keer ga proberen te verjaren om het budget wat op te krikken nu heb ik juist een aanbeiding gekregen een emco db6 met klauwplaat en een hoop beitels voor 100€ ik lees veel goede dingen over deze machine en op de duitse e bay vragen ze er over het algemeen nog 400€ voor wat denken jullie goede deal om mee te starten en dan lekker doorsparen voor de midi over een paar jaar ? alvast bedankt voor al de goede raad :)
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 654

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Tom op mijn jet zit ook geen m33. Met een verloop erop draaiik ik al vele u jaren zonder problemen. De nadelen van dezeemail machine zijn hierboven alom besproken. Te licht onderstel te laag vermogen en een hoog begin toerental. Kijk 30cm is flink voor dezebank. Je kan ook denken ik koop deze nu en zie het bedrag als leergeld. Bij verkoop krijg je er tochu een bedrag voor.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
bedankt xanax
de bank met draaibare kop was maar een voorbeeld als ik ooit op dat niveau wil gaan draaien neem ik de raad van Jan zeker over en ga voor het duurdere en beter afgewerkte draaibank maar nu ben ik vooral opzoek naar iets om op te leren draaien
er staat daar op die duitse site ook een type 450 op met pienter pookje ,M33 een vierklauw en setje beitels voor 370€ dit zal zeker voldoen voor de eerste jaren denk ik ?
met de bank die ik nu heb blijft het tussen de centers draaien ik zou graag veeeeeel meer technieken willen uitproberen en de uren spenderen om het in de vingers te krijgen
Wim u hebt helemaal gelijk 300mm is te groot voor het soort bankje waar ik nu het budget voor heb
ik denk dat ik al tevreden ben met 150 tot 200mm draaidiameter dit zou me de mogelijkheid geven om in ieder geval kleine schaaltjes lampenkapjes en zo te proberen draaien als het duitse bankje of de hbm daarvoor een paar jaar dienst kunnen doen bij bijna dagelijks gebruik ( ja oke ik geef het toe ben verslaafd aan het draaien ) dan hoor ik het graag van jullie andere idee zijn ook altijd welkom
mvg tom
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Hallo tom blijf alstublieft van die draaibank af ik heb een hmb 1100 in het begin was het allemaal leuk draaibare kop enzv. maar dan begint het.
De bank is gewoon te groot. Dus je wilt meer steeds groter langer dat gaat bij deze bank eenvoudig niet terwijl dat dat wel wordt aangegeven.
Ik heb hem nu twee jaar en ben er bijna klaar mee veel trillingen door de vario te weinig vermogen enzv.

Op zich een leuke bank om me te beginnen maar € 500,- in twee jaar en dan misschien nog max € 150,- op marktplaats beuren is een dure hobby.

Uit eindelijke had ik toen voor een kleiner model moeten gaan bv een hbm 450 ( kies wel een vario ) € 300,- of gelijkwaardige.

Leuk bankje om mee te beginnen en als je hem moe bent zijn er zat startende houtdraaiers die er wel € 200,- voor over hebben.

Ben zelf op dit moment na een Harvey T 60 of stratos fu 230 aan het kijken.

mvgr hans
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Maar we gaan aan een vraag voorbij, die emco is best een leuke bank. M33 schroefdraad, losse kop mk2, leuke centerhoogte maar die klauwplaat is alleen geschikt voor klein gecentreerd werk. 100 euro is een zeer schappelijke prijs en je hebt een redelijk vermogen. Al met al kan je je hier geen buil aan vallen denk ik en kan je gelijk je slijptechnieken oefenen op de beitels die erbij zitten. Met de rest van je budget kan je bv een leuke chuck van HBM aanschaffen en zit je voorlopig goed.

Groeten,
Patrick
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Hallo tom blijf alstublieft van die draaibank af ik heb een hmb 1100 in het begin was het allemaal leuk draaibare kop enzv. maar dan begint het.
De bank is gewoon te groot. Dus je wilt meer steeds groter langer dat gaat bij deze bank eenvoudig niet terwijl dat dat wel wordt aangegeven.
Ik heb hem nu twee jaar en ben er bijna klaar mee veel trillingen door de vario te weinig vermogen enzv.

Op zich een leuke bank om me te beginnen maar € 500,- in twee jaar en dan misschien nog max € 150,- op marktplaats beuren is een dure hobby.

Uit eindelijke had ik toen voor een kleiner model moeten gaan bv een hbm 450 ( kies wel een vario ) € 300,- of gelijkwaardige.

Leuk bankje om mee te beginnen en als je hem moe bent zijn er zat startende houtdraaiers die er wel € 200,- voor over hebben.

Ben zelf op dit moment na een Harvey T 60 of stratos fu 230 aan het kijken.

mvgr hans
hans ik kijk ook naar deze twee machines. Ik start een nieuw topic .
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
kijk da is weeral een hoop intresante info bedankt iedereen

bedankt voor de waarschuwing Hans

klinkt goed Patrick dat was wat ik al een beetje hoopte van de emco :)
en inderdaad de beitelz zijn een mooie extra nu nog leren slijpen lol
nu is er budget over voor een diamantslijpsteen van baptis en een belgische brok :)
ik heb nu een principe overeenkomst met de verkoper van de emcoDb6
hebben jullie nog tips waar ik op moet letten waneer ik naar bank ga kijken
ik wil natuurlijk de draaibank wel even draaiend zien voor ik helemaal toezeg dat word een leuk tripje 306 kilometer enkele rit me vriendin gaat blij zijn
hmm bedenk me juist dat ik ben vergeten te vragen of de bank op 220v werkt enige wat ik kan vinden is 50hertz en 60 hertz ??? en dan verschilende snelheden erbij ? bestaat er dan een soort hertz schakelaar ? en als jullie nog tips hebben over dingen die ik zeker even moet doen / nakijken hoor ik het graag
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Tom, zoek een houtdraaier bij jou in de buurt of in de buurt van de verkoper die je kan helpen en adviseren en die kan meekijken naar de Emco. De diamantsteen en belgisch brok zou ik je nu niet aanraden en ik ben het met Nico eens dat een simpele werkbankslijper een betere keus is. Ook hiervoor heb je iemand nodig die je de kneepjes van het vak leert. Anders heb je voor je het weet je beitels verknald.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
de diamantseen en belgische brok zijn hoognodig dit is mijn huidig slijpsysteen ahahah
ik snap dat ik nog moet leren slijpen en draaien maar tot ik de spullen heb en een degelijke draaibank leek het me beetje zinloos
om zonder die spullen te hebben al bij een ervaren draaier te gaan kijken zo snel als ik de emco heb schrijf ik me in bij radius en vraag hier ook bij wie ik raad mag komen vragen hoor
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    70,9 KB · Weergaven: 193

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Tom kijk of de beide centers mooi tegenover elkaar staan. Kijkin verder of alles goed los en vast te zetten is. Neem een ervaren draaier mee.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
nou das goede raad Wim
maar ik betwijfel of er een draaier is die 600 kilometer in de wagen wilt zitten op zijn vrije zaterdag om even mee te gaan kijken
verder was ik van plan om een stuk hout mee te nemen waarvan ik het center al bepaal op het groene monster 1 stuk mooi rond en 1 met onbelans om in de emco te spannen en dan even proefdraaien
Pieter de beitels die ik nu heb zijn goedkope chinese beitels perfect om te leren slijpen en bij de emco zjn ook nog een hoop oude beitels om op te oefenen
en ik weet dat mijn huidig slijpsysteen waardeloos is vandaar dat ik de diamantsteen wn de belgische brok wou zodat als ik om raad vraag omtrend slijpen van draaibeitels ik al over de basis beschik om te slijpen
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.