Constructie lades in Meubelplaat

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hallo


Ik een aantal maand geleden een dressing gebouwd. Alle schappen zijn nu af en nu moeten er een aantal lades in komen.

Ik heb voor de volledige constructie meubelplaat gebruikt en zou dus nu een aantal lades moeten maken in hetzelfde materiaal. Voor alle verbindingen gebruik ik steeds mijn lamello's.

Ik weet dat een front van een lade kast het nogal zwaar te verduren krijgt en vroeg me dan ook af of ik het front gewoon met een aantal lammelo's kan vast maken.

In mijn bijbel "Cabinet making van Bill Hylton" staat geen mooie technische tekening omdat daar rabbets en of zwaluwstaarten worden gebruikt in massief hout.

Wat denken jullie gewoon een box maken van 18 mm meubelplaat in lamello's gaat dat houden of zullen een van mijn kinderen op een dag een gesloopte kast in hun handen hebben?

Ah nog een vraag iemand een goedkoop adres voor schuifdeur beslag? Ik zou de dressing graag afdekken met drie schuifdeuren maar het beslag daarvoor kost bijna 500 euro was even slikken.


Thanks,

Samuel
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je ladegeleiders gebruikt dan komt er niet zo veel stress op de verbindingen, daardoor heb je niet per se zwaluwstaarten nodig.
Je moet wel zien dat je door aan de lade te trekken de verbindingen niet uit elkaar trekt, de voor en achterkanten van de lade moeten absoluut tussen de zijkanten zitten.
Doe je het andersom dan ga je op termijn de lamellen er uit trekken en heb je op opeens het ladefront in je handen!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Je zou ook een box van multiplex kunnen maken en dan een meubelplaat frontje er van binnen uit op schroeven.
De box kan je dan gewoon schroeven en lijmen en lamelloën.
Het handvat boor je door zowel het frontje als door de voorkant van de multiplex box.
Voor de bovenkant van het frontje kan je een brede strip meubelplaat kantenband nemen en die over beide platen plakken.
Dan is het net of het een dik frontje is.

Ik denk dat dan zelfs je achterkleinkinderen nog van het laatje zullen genieten. :D

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.