Beitels slijpen

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Inmiddels een veel besproken onderwerp waarschijnlijk, alleen kon ik mijn specifieke vraag niet terug vinden.

Ik heb gisteren een goedkope slijpsteen gekocht, met een slijp- en polijstzijde. Gelijk heb ik de beitel van een nieuwe schaaf geslepen en gewet. Ik kreeg echter niet dat vlijmscherpe resultaat, welke ik wel nodig heb om kopshout te schaven. Vervolgens heb ik naar wetstones gezocht en kwam ik uit op japanse wetstones, de prijs werd ik echter beroerd van. Nu ben ik benieuwd of er een goedkopere manier is om te slijpen en te polijsten of dat ik maar gewoon een rib uit m'n lijf moet trekken ;)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
DKM zei:
Inmiddels een veel besproken onderwerp waarschijnlijk, alleen kon ik mijn specifieke vraag niet terug vinden.

Ik heb gisteren een goedkope slijpsteen gekocht, met een slijp- en polijstzijde. Gelijk heb ik de beitel van een nieuwe schaaf geslepen en gewet. Ik kreeg echter niet dat vlijmscherpe resultaat, welke ik wel nodig heb om kopshout te schaven. Vervolgens heb ik naar wetstones gezocht en kwam ik uit op japanse wetstones, de prijs werd ik echter beroerd van. Nu ben ik benieuwd of er een goedkopere manier is om te slijpen en te polijsten of dat ik maar gewoon een rib uit m'n lijf moet trekken ;)

Het kan inderdaad goedkoper, en is ook al diverse keren genoemd op dit forum. Slijpen en wetten kun je ook doen met goed schuurpapier dat je op een glasplaat lijmt. En je bent er al achter gekomen, goedkoop is duurkoop. ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De schuurpapier methode begint goedkoop maar loopt uiteindelijk flink op. Goed schuurpapier is niet goedkoop vooral de fijne soorten niet.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Je kunt ook een slijp wetsteen kopen die men gebruikt bij het slijpen en wetten van schaatsen.
Ik heb er een een tijdje geleden aangeschaft voor €28,- van het merk Foss afmeting steen 250mm bij 75mm bij 25mm een scandinavisch kwaliteits product (Silicium carbide).
En het bevalt super,
Groet Roeland
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
ik heb laats bij dieter schmidt een Japanse slijpsteen gehaald voor nog geen twee tientjes. Aan de ene kant korrel 1000, aan de andere kant korrel 5000. Dit omdat ik ook altijd de schuurpapier methode gebruikte, maar voornamelijk de fijnere schuurpapiertjes gaan maar kort mee omdat ik er in blijf hangen met een punt van de bijtel. Nu gebruik ik schuurpapier voor het voorwerk, en werk af met de wetsteen.
Ik heb nog veel te oefenen met slijpen, maar gelukkig is er altijd wel iets wat scherper kan.
Ik was verbaasd hoe goed mijn beitels nu door kops hout gaan. Wat mij betreft een prima investering.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Om een beitel even scherp over de gehele snede te krijgen moet je steen ook echt vlak zijn. Op het internet vind je daar veel filmpjes over. Je zal best ook investeren in een goede kwaliteits diamantplaat om je (polijst) steen te vlakken en ja die kost ook makkelijk 50-100 euro maar zou quasi levenslang meegaan. Je kan die plaat ook voor het voorslijpen gebruiken.

Koop zo groot mogelijk 2 inch breed is het minimum 3 inch perfect. DMT is naar ik hoor is het beste, ik ben er voor aan het sparen...

In de US kom je goedkoper uit incl transport. Zelf een Belgische steen is daar in sommige gevallen goedkoper :shock:

Kijk eens op /http://www.theperfectedge.com

Besparen is geen goed idee. Ik had een setje bij LIDL gekocht voor 8 euro of zo en na de eerste keer een wetsteen te vlakken hield ik enkel nog metaalplaatje over :roll:. Aanraders zijn de fimpjes op het Lie Nielsen kanaal en Sharping Doctor op Fine Woodworking.

Voor het polijsten ben ik uiteraard als Belg fan van de belgische Brok en Cotticule. Ik heb me laten wijmaken dat de Romeinen daar al wild van waren. http://www.ardennes-coticule.com/index.asp?intro De ader raakt uitgeput en de echt grote dikke stenen zijn collectors aan het worden...
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Ik heb vanavond een Naniwa 3000-10000 steen besteld bij Knives & Tools, wel duur als je het vergelijkt met de wetstones van Dieter Schmid, de steen die ik al heb is in principe prima geschikt voor het initiële vormen en slijpen. Ik ben benieuwd of deze stenen hun naam waar kunnen maken en of ze hun geld waard zijn. 10000 is misschien wat overdreven en ik zal uit moeten kijken dat ik niet in m'n steen snij, maar ik zal in elk geval mijn resultaten kenbaar maken.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Het onderwerp slijpen roept altijd net zoveel reacties op als dicussies over lamello's of domino's.Daarom nog maar wat olie op het vuur van de puristen gooien: Na lang dubben 3 weken geleden in de U.K. de worksharp WS3000 gekocht. Dit had ik al veel eerder moeten doen ! Handmatig slijpen met allerlei dure stenen en glasplaten is voor mij defenitief verleden tijd. Met dit systeem slijp en polijst je alles superscherp en spiegelglad onder elke gewenste hoek in recordtijd. Niet alleen rechte (schaaf) beitels maar ook gutsen en draaigereedschap. Als je hem in Engeland koopt kost hij met diverse accesoires en een hele voorraad schuurpapier minder dan in Nederland het basisapparaat alleen al kost.
Ben benieuwd naar de ongetwijfeld uiteenlopende reacties.

Ed
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Ik denk dat er voor elke methode wel wat te zeggen valt, het is eigenlijk maar net wat je zelf fijn vind en wat voor jou het beste werkt. Uiteindelijk kost het allemaal geld. Ikzelf geef de voorkeur aan handmatig slijpen en polijsten omdat ik dan meer gevoel voor controle heb.
 

WR1944

Oud hout
Op slijpgebied ben ik niet zo fanatiek maar ik zie nut en noodzaak van scherp gereedschap wel degelijk in. Dus wil ik op een simpele maar effectieve manier m'n beitels en schaven kunnen slijpen. Naar wat ik hier en daar vernomen heb is de Work Sharp 3000 daartoe wel in staat.
Dat is het eerste apparaat dat ik ga kopen zodra ik weer terug ben in de USA. Voor $ 200 (ca. EUR 150) kan je niet zonder zitten.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Mijn "fout" met het slijpen en wetten is dat ik de hoek handmatig deed.
Dat kan -ik heb het ook mensen zien doen- maar vergt veel ervaring en dat heb ik niet.
Mijn beste investering op dit vlak is dan ook een geleider.

Al met al is het wel een dure grap geworden (naast een grote DMT steen, ook een veritas houder), maar ik ben er erg blij mee.
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Eigenlijk hoor je een slijphulp ook niet als optioneel te zien je geen ervaring hebt, het is lastig om de hoek in te schatten, en het is wel fijn als je over de hele lengte en gelijk snijvlak hebt. Mijn ervaring met slijpen uit de hand is dat het lastig is om de hoek over het gehele stuk gelijk te houden. Ik verwacht morgen m'n wetstone binnen te krijgen, en ga dan ook gelijk met alles wat scherp moet zijn aan de slag :D

Is korrel 4000 afdoende om goed kops hout te kunnen schaven?
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Korrel 4000 moet volstaan enkel voor scheermessen heb je fijner nodig. Eventueel kan je nog afwetten op leer dat is niet zo'n zware investering.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Woodworker zei:
Ik heb sinds kort een Japanse watersteen korrel 4000 en een Veritas MK2 slijphulp. Dat werkt echt fantastisch! Sinds die tijd weet ik eigenlijk pas wat scherp is. Koste me ongeveer 90 euro.


Stanley heeft ook een slijphulpje voor beitels en schaven kost maar 6 euro met een (rommel) steen erbij
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
borre zei:
Het onderwerp slijpen roept altijd net zoveel reacties op als dicussies over lamello's of domino's.Daarom nog maar wat olie op het vuur van de puristen gooien: Na lang dubben 3 weken geleden in de U.K. de worksharp WS3000 gekocht. Dit had ik al veel eerder moeten doen ! Handmatig slijpen met allerlei dure stenen en glasplaten is voor mij defenitief verleden tijd. Met dit systeem slijp en polijst je alles superscherp en spiegelglad onder elke gewenste hoek in recordtijd. Niet alleen rechte (schaaf) beitels maar ook gutsen en draaigereedschap. Als je hem in Engeland koopt kost hij met diverse accesoires en een hele voorraad schuurpapier minder dan in Nederland het basisapparaat alleen al kost.
Ben benieuwd naar de ongetwijfeld uiteenlopende reacties.

Ed
Dat is juist fijn aan een forum om verschillende oplossingen voor een probleem te zien. Ik kende dit toestel niet, voor mij als klusser is dit echter overkill. voor de professional zeker interessant. Lijkt me goedkoper dan een Tormek. Ik vind het wel vreemd dat je om messen te slijpen de WS2000 moet kopen.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
@ Donald Duck,

De hulpmiddel van Stanley ken ik,
sterker ik heb deze gehad.
Nadeel is dat (mijn exemplaar) niet zuiver liep. De wieltjes en/of de as waren niet zuiver rond. Gevolg laat zich raden: geen zuivere vouw. Met de hand ging het veel beter.
Helaas was goedkoop in dit geval duurkoop.
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Die slijphulp van Stanley is makkelijk als je het niet te nauw neemt, maar ik kan inderdaad toch wel een betere aanraden, ik heb ook ervaren dat die slijphulp niet ideaal is.

Inmiddels heb ik mijn 3000-10000 wetstone binnen en ik ben al even gaan testen op het keukengerei. Of m'n ouders er zo blij mee zijn weet ik niet maar je kunt je nu letterlijk scheren met het aardappelschilmes :lol:
 

lowlands

Nieuw lid
25 dec 2010
5
0
www.BootBouwtekeningen.nl
Ik moet wel een beetje grinniken van de wijsheden die de slijppuristen hier ventileren.

Ik neem maar even aan dat niemand de discussie aan wil over het gezag van David Charlesworth als slijper. Hij is de man die videos over handgereedschap maakt voor Lie Nielsen.

In zijn video Plane Sharpening (deel 1 van Hand Tool Techniques) gebruikt hij zelf een slijphulp die lijkt op het ding dat bij Baptist gewoon "Geleider voor het slijpen van steek - en schaafbeitels" heet en kennelijk niet eens een merknaam verdient.

In die video zegt hij zelfs dat hij het belachelijk vindt dat een bekende collega houtbewerker die ook cursussen geeft, je geen refentie geeft als je niet uit de hand kunt slijpen. Charlesworth vindt dat dus kolder. Hij moet daar zelfs erg om lachen. Op zijn Engels dan: lichte vertrekking van de aangezichtsspieren gepaard met het ontbloten van zijn tanden.

Dus voel je vooral niet bezwaard als je een hulpstuk gebruikt en kies niet voor een al te dure.

Verder gebruikt Charlesworth een 800 grit steen voor het grove werk, een 1200 voor het fijne werk en een 8000 voor het polijsten en het onderhoud.

Zelf doe ik het grove werk (maken van de vouw) met een machientje (Worksharp met K 400 tot K3600). Het wetten en polijsten (onderhoud) met een combinatiesteen van Lie Nielsen (1000/8000). Inmiddels zonder slijphulp maar zoals Rob Cosman dat doet. Zoek die naam maar eens op op YouTube. Heeft ook mooie koopvideo's by the way.

Slijpze
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb alle dvd's van David Charlesworth. Ik bekijk ze regelmatig en ik volg dan ook zijn slijp methode. Ik vind die man werkelijk fantastisch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.