vensterluiken / blaffetuurkes (voor de belgen) maken

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
Beste forumgenoten

ik heb de vraag gekregen van een lokale horecazaak of ik de bestaande vensterluiken niet kan hermaken. De huidige luiken zijn door en door rot,enkel de verf houdt ze nog bijeen. De luiken hebben enkel een decoratieve functie , moeten dus niet meer scharnieren.

binnenkort plaats ik wel een foto van de luikjes maar zijn gewoon regel/stijlen constructie met middenin een plaat als opvulling in een groef.

enkele vragen :

de regels en stijlen zou ik aan elkaar verbinden met domino's (als ze allemaal dezelfde dikte geschaafd zijn kan ik boven/onder een domino plaatsen wegens geen domino XL ter beschikking. (oké? )
De regels zou ik laten doorlopen boven/onder tot boven de stijlen voor geen inwatering op de kopse kant van de stijlen te krijgen (oké? )
Het paneel zou ik van waterbestendig gelijmde multiplex maken, in een groef (niet gelijmd paneel) en eventueel de randen opkitten tegen inwatering met overschilderbare silicone/kit (oké? )

maar de grootste vraag: welk hout gebruik ik best : prijs , kwaliteit in gedachten houden en met het feit dat deze wit overschilderd zullen worden.
welk hout voor regels en stijlen?
welke multiplex voor de panelen?

alvast bedankt voor de reacties !
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Maratie voor de stijlen, Okoume voor het plaatwerk en kitten met een ms polymeerkit ik zou wel de stijlen contra mallen en de boven stijl iets afronden zodat er geen regen water op blijft staan.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
[h=2]blaffetuur (het ~, ~en)
[/h]rolluik
In Antw. stad is een blaffetuur onzijdig en uitsluitend een rolluik, d.i. een afsluitbaar vlak, gemaakt van aan elkaar gehechte latjes, die met een blaffetuurlint kunnen opgetrokken of neergelaten worden voor een deur of raam.
Ook het orgelklavier en een secretaire (meubel) kunnen met dit soort luik afgesloten worden (zonder lint, zelf trekken aan het luik). Vooral Engelse vans hebben soms eenzelfde afsluitsysteem.
:D
 

WR1944

Oud hout
Ik heb ooit een oude paneeldeur gerestaureerd. Van origine waren de stijlen en regels per verbinding met twee deuvels van ongeveer 16 mm vastgezet maar in m'n jeugdige overmoed dacht ik het met twee 10 mm domino's te kunnen doen. Na enige tijd ging het toch doorhangen. Met een tuinpoortreparatiekit kon ik de zaak weer recht trekken. Daarna heb ik nog twee paneeldeuren gemaakt maar dan wel met die deuvels en die zijn nog steeds in perfecte staat.

Ik vind die dialectwoorden/vakuitdrukkingen prachtig. Vooral als je ook nog een (soms twijfelachtige) herkomst kan vinden. Mijn favoriet is nog steeds de horletoet.
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
de foto's staan op mijn telefoon, maar op mijn werk kan ik de telefoon niet aan de pc linken. vanavond zal ik fotos uploaden.

Kan ik de luikjes ook uit goedkoper hout maken (eigenaar is horeca eigenaar en die kijkt niet naar duurzaamheid, wil gewoon voor zijn eerste zomer als nieuwe uitbater mooie luikjes ipv rotte)
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Ja vurenhout kan ook of dat nu echt veel scheeld per luik? als ie echt goedkoop uit wil zijn kan ie beter de huidige luiken opnieuw in de verf zetten en de rotten stukken vullen met polyester plamuur dat blijf ook wel een jaar mooi, maar goedkoop is vaak duur-koop.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Je kunt de luiken ook van Douglas' maken dit is niet heel veel duurder dan vuren
Maar wel een stukje duurzamer
Mvg Leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.