Zeer dun fineer

jimius

Nieuw lid
12 aug 2013
4
0
Goedendag allen,

Ik kan mezelf geen doorgewinterde houtbewerker noemen maar de interesse is er in ieder geval :)
Voor een projectje wat al een poosje loopt ben ik op zoek naar dun fineer. Het dunste wat ik kan vinden is 0.6mm maar dit is eigenlijk nog te grof. De lokale houthandel (http://www.af.nl/voorraad/fineer/) heeft het helaas niet in huis.
Is kleiner dan 0.6mm uberhaupt kleiner te krijgen dan 0.6mm? Ik ben bang dat ik het zelf moet gaan maken. Echter hoe, nog geen idee.

Maar als iemand wat weet dan hoor ik het graag :)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Houtvezels hebben nu eenmaal een bepaalde maat - dus veel dunner wordt zo kwetsbaar dat het niet gemaakt kan worden, niet meer getransporteerd kan worden en ook niet meer gelijmd kan worden. Mag ik eens belangstellend informeren waarom het zo dun moet zijn?
 

jimius

Nieuw lid
12 aug 2013
4
0
Loop al een tijdje te denken om een houten bril te maken. Maar de dikte van het fineer werkt soms tegen als ik een wat snelle verandering in de hoek moet maken. Het is niet onoverkoombaar maar dunner fineer laat zich misschien wat makkelijker manipuleren. Dat was mijn gedachte erachter.
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Heb je al eens aan een buigijzer gedacht. Dat is in dit geval een verwarmde buis waar over je het fineer plaatselijk verward waardoor het makelijker buigt. Hier op het forum heeft iemand zijn zelfbouw project geplaatst. Waarschijnlijk te groot voor jouw toepassing (gitaarbouw), maar het geeft een idee.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
image.jpg

Deze is ook opgebouwd uit laagjes van ongeveer 0.5mm noten en wengé met 2 heel dunne laagjes Carbon.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    72,6 KB · Weergaven: 401
  • image.jpg
    image.jpg
    28,3 KB · Weergaven: 400

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Een vriend van mij heeft trouwens ringen gemaakt van fineer, dit heeft hij eerst 20 in kokend water gedaan en daarna gebogen.
Dat scheelde echt aanmerkelijk met gewoon droog fineer.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
De fabrikant van mijn brilletje heeft het ook niet perfect in zijn macht, dit is al het 4de montuur.
Het eerste kreeg scheurtjes rond het glas, nieuwe besteld daar brak 1 helft van het montuur met het monteren van het glas.
Weer een nieuwe besteld, daar brak een splintertje hout uit bij het plaatsen van het glas.
Die ik nu heb blijft gelukkig tot nu toe nog goed.
Al met al lijkt het dus niet zo makkelijk te zijn om brillen van hout te maken.
Maar je hebt wel iets wat je eigenlijk nauwelijks tegenkomt, en zelf gemaakt lijkt me helemaal TOP.
ik hoop dat het je lukt.

groet john
 

jimius

Nieuw lid
12 aug 2013
4
0
Bedankt voor de reacties, met mijn volgende prototype zal ik de kooktruc eens proberen.
Carbon is inderdaad veel gebruikt in dit soort constructies, echter schijnt de verlijming aan hout hiervan bij de meeste fabrikanten "geheim" te zijn.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Geweldig topic.

Dit ga ik zeker volgen, ik ga voorlopig nog niet starten ermee maar dat komt binnen een paar maand, eerst de projecten afwerken binnenshuis ... kleine broer is af grote broer tweede keer in de lak gestoken vandaag. :/
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bedankt voor de reacties, met mijn volgende prototype zal ik de kooktruc eens proberen.
Carbon is inderdaad veel gebruikt in dit soort constructies, echter schijnt de verlijming aan hout hiervan bij de meeste fabrikanten "geheim" te zijn.

Vast wel, maar een goeie industriële epoxy moet het gewoon doen. De voornaamste geheimen van deze aard liggen op het vlak van het verbeteren van de hechting van de hars (vrijwel altijd een epoxy) met de vezels in de prepreg (en dus tijdens het 'curen' van de vezelmat) - en naar ik me kan herinneren was dat bij glasvezel een groter probleem dan bij koolstofvezel. Eens uitgehard heb je voornamelijk te maken met hechting van hars aan (in dit geval) hout middels een andere hars, en dat is voor zover mijn ervaring reikt geen hogere wiskunde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.