advies gevraagd voor aanschaf vlak envandikte bank

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Ik ben opzoek naar een nieuwe vlak envandikte bank en hoop op dit forum wat hulp en advies te kunnen vinden. Heb hier zelf al gezocht maar vind niets wat mij verder helpt. Mijnbudget is ongeveer tussen de 900 en 1350.

Voor mij is het erg belangrijk dat ik die machine goed en precies kan afstellen zodat ik zo zuiver mogelijk en haaks kan werken. Als voorbeeld: de meshoogte evenwijdigafregelen met stelschroeven, dito voor de aanvoer en afvoer tafels voor evenwijdigaan messen e.d.
Een maximalebreedte doorvoer van 250 mm is voor mij wel voldoende, meer mag natuurlijk ookmaar dan gaat de prijs ook naar boven toe, en ik wil mij vooralsnog aan mijn budget houden.

Ik heb zitten zien naar de HBM 200 en de Scheppach 3.0. Heeft iemand hier daarervaring mee, of zijn er nog andere merken die in aanmerking komen? .
Er is erg veel inferieur spul op de markt en ik wil voorkomen dat ik iets aanschaf waarvan ik achteraf spijt krijg.


bedankt alvast voor feedback en commentaar

Gerard
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik ben opzoek naar een nieuwe vlak envandikte bank en hoop op dit forum wat hulp en advies te kunnen vinden. Heb hier zelf al gezocht maar vind niets wat mij verder helpt. Mijnbudget is ongeveer tussen de 900 en 1350.

Voor mij is het erg belangrijk dat ik die machine goed en precies kan afstellen zodat ik zo zuiver mogelijk en haaks kan werken. Als voorbeeld: de meshoogte evenwijdigafregelen met stelschroeven, dito voor de aanvoer en afvoer tafels voor evenwijdigaan messen e.d.
Een maximalebreedte doorvoer van 250 mm is voor mij wel voldoende, meer mag natuurlijk ookmaar dan gaat de prijs ook naar boven toe, en ik wil mij vooralsnog aan mijn budget houden.

Ik heb zitten zien naar de HBM 200 en de Scheppach 3.0. Heeft iemand hier daarervaring mee, of zijn er nog andere merken die in aanmerking komen? .
Er is erg veel inferieur spul op de markt en ik wil voorkomen dat ik iets aanschaf waarvan ik achteraf spijt krijg.


bedankt alvast voor feedback en commentaar

Gerard

Kost wel geld. Maar kijk hier eens naar: http://www.hammer-houtbewerking.nl/nl-nl/producten/vlak-vandikteschaafmachines.html

Aantal mensen op dit forum hebben hier ervaring mee.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Kost wel geld. Maar kijk hier eens naar: http://www.hammer-houtbewerking.nl/nl-nl/producten/vlak-vandikteschaafmachines.html

Aantal mensen op dit forum hebben hier ervaring mee.

Deze kost 2.277,10 euro, wat al RUIM boven het budget van de TS is.

Ik kijk al maanden naar de Jet JPT-260 (http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsm...nken/jet-jpt-260-m-vlak-en-vandiktebank-230v/) dat in mijn ogen even hoog aangeschreven is als de Hammer die hierboven aangegeven wordt. Alleen voor een schappelijkere prijs.
En kost evenveel als de Schappach 3.0 die je nu reeds in het achterhoofd hebt.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
bedankt voor jullie feedback

EVS, Hammer erg mooi en solide, maar idd wel een "tandje" duurder

Rhynix, JPT-260 ook mooi en komt meer in de beurt van het budget.

Zijn er mensen die een mening hebben over de HBM 200 en de Scheppach 3.0 ?
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
moet niet per se een nieuwe zijn, maar met een nieuwe heb je de zaken wel wat beter onder controle (wisselstukken en zo) - enig instelwerk zou geen probleem mogen zijn zo lang het geen dagen en weken prutsen wordt (heb daar een niet zo goede ervaring mee, welliswaar een ander type machine
krachtstroom 3 x 220 vac hebben we hier niet, dus dat is een probleem - zit hier met een oud type net 3x110 vac, of te wel 220 tussen de fasen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Als ik zou moeten kiezen tussen de HBM 200 en de Scheppach plana 3.0c dan de HBM 200. Dezelfde specificaties en de motor is zelfs nog iets zwaarder. Doorslaggevend is het prijs verschil van 500 euro voor beide Chinezen die bijna 1 op 1 gelijk zijn. De andere Scheppach 3.0 is volgens mij ook het grote prijsverschil niet waard.

Wil je rond de 1500 euro besteden dan beslist de JET jpt 260. Vooral het gemak in omschakelen van vlak naar vandikte onderscheidt deze machine.

 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Huib,

Bedankt voor je advies - hier kan ik wel wat mee :)
ik ga hier eens op mijn gemak naar zien.

De HBM 200 is tot aan de deur hier (in B) ongeveer 1040, en de Jet jpt 1750,-

mvg

Gerard
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Vergeet niet dat de ergernis over een onhandigheid (omstellen van vlak naar vandikte en vv) je hele gebruiksduur, dus jaren, van de machine duurt, en dat je de ergernis over een goed apparaat heeeel snel vergeten bent.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.021
364
Alphen aan den Rijn
Heb zelf ook de keus gehad een paar jaar geleden , tussen een Scheppach HMS 2600 en een HBM 200 , scheelde ook behoorlijk in prijs .
Zelf heb voor de Scheppach gekozen omdat het goed bekend staat eventuele onderdelen voor Scheppach lang leverbaar zijn .
Ben er erg tevreden over .

Groeten Willem
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Heb met aandacht zitten kijken naar de link die Huib doorstuurde - het youtube filmpje van de jet jpt 260 - en ik moet toegeven dat het er erg gelikt uitziet.
Denk dat de keuze een moeilijke bevalling gaat worden - als we de centen voor het gemak even vergeten dan zou het de Jet JPT 260 moeten worden.

Als ik wel aan de centen ga denken dan neig ik naar de HBM die dan zo'n 700 goedkoper is - en uiteraard veel minder flitsend en gebruikers vriendelijk als ik de feedback hier zo lees

Is er hier op het forum iemand die die Jet ook daadwerkelijk in zijn bezit heeft? Ik zou dan graag, als dat mogelijk is, via een PM wat van gedachten willen wisselen
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik ben de gelukkige bezitter van een JPT260.
Als je eens in de buurt van Staphorst (Ov.) komt, mag je 'm ook gerust komen uitproberen.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Ik zou dat zeer graag doen ware het niet dat ik helaas 280 km (enkele reis) van je verwijdert ben (woon als ex-NL in den Belgique :) ) - mag ik je anders eens een PM sturen?
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Heb met aandacht zitten kijken naar de link die Huib doorstuurde - het youtube filmpje van de jet jpt 260 - en ik moet toegeven dat het er erg gelikt uitziet.
Denk dat de keuze een moeilijke bevalling gaat worden - als we de centen voor het gemak even vergeten dan zou het de Jet JPT 260 moeten worden.

Als ik wel aan de centen ga denken dan neig ik naar de HBM die dan zo'n 700 goedkoper is - en uiteraard veel minder flitsend en gebruikers vriendelijk als ik de feedback hier zo lees

Is er hier op het forum iemand die die Jet ook daadwerkelijk in zijn bezit heeft? Ik zou dan graag, als dat mogelijk is, via een PM wat van gedachten willen wisselen

Hallo fganon,
Andere merken komen niet in aanmerking?

Mvg,
Rudy
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Hi Rudy,

Ik heb mijn uiteindelijke keuze nog niet gemaakt - m.a.w. nog niets gekocht - alhoewel ik de JET zeer fraai vind en ik zal zeker Nerflander PM'en - ik sta zeker open voor bijkomende suggesties en of andere merken.

Ben in het verleden soms wat te snel (impulsief) geweest met zaken aan te schaffen met alle gevolgen van dien - ik ga nu zeker mijn tijd nemen om alles goed te overlopen met de voor en nadelen :)

mvg
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Ik heb de HBM 200, leuk en goed machinetje, maar als je echt PRECISIE en PERFECTIE vereist zou ik deze machine niet aanraden.
Met name de haakse geleider is op zijn zachtst gezegd een "bron van frustratie". Vereis je gewoon goed werk dan is de HBM 200 echt een leuke machine !
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hi Rudy,

Ik heb mijn uiteindelijke keuze nog niet gemaakt - m.a.w. nog niets gekocht - alhoewel ik de JET zeer fraai vind en ik zal zeker Nerflander PM'en - ik sta zeker open voor bijkomende suggesties en of andere merken.

Ben in het verleden soms wat te snel (impulsief) geweest met zaken aan te schaffen met alle gevolgen van dien - ik ga nu zeker mijn tijd nemen om alles goed te overlopen met de voor en nadelen :)

mvg


Hallo,
Ik heb een Rojek MSP 310 M en ik ben er zeer tevreden over!
Mvg,
Rudy
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Hi BramDeBelg,

Hartelijk dank voor je feedback, zeer nuttig! - ik heb (had?) de HBM 200 idd op mijn short list staan maar met bedenkingen.
Bedoel je met de haaksegeleider de "Fence" ? dus de langsgeleider die haaks op de in- en uitvoertafel staat, waarmee je dus in eerste instantie je werkstuk exact haaks mee maakt?
Indien zo - wat zijn precies je bedenkingen ? (Stuur me anders een PM als je dat niet zo open en bloot wenst te ventileren)

mvg
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo fganon,
Overweeg goed vooraleer je koopt! Ik stond in september-oktober ook te kijken voor een nieuwe schaafmachine, met de HBM 200 op nr1 omwille van de prijs. Ondanks mijn budget heb ik mij -dankzij reacties hier op het forum- laten overhalen voor een hammer a3-26. Ik zeg het nogmaals, ook voor mij verre boven mijn vooropgesteld budget, maar na wat zoeken en youtubefilmpjes bekijken toch maar de hammer besteld... Ik heb hem nu zo'n 3 weken. Het was even slikken bij het betalen, maar ik ben nu zooooo blij dat ik toch wat meer uitgegeven heb!!!! Het toestel is superstabiel, maakt weinig lawaai, nauwkeurig, en zo makkelijk om van vlak naar vandikte over te gaan!!!! Ben vandaag net klaar met het maken van een nachtkastje voor mijn dochter, wel het is een plezier om zo'n schaafmachine in huis te hebben... een plankje tekort (ik maak geen cutlists ed :eek:...) snel even vlak schaven, haaks schaven de boel omzetten naar vandikte, en daar is het plankje op dikte en op de goeie breedte geschaafd, in een handomdraai!!!!
En gewoon uit nieuwsgierigheid al 2 maal de messen uitgehaald en er weer in om te zien of alles correct blijft, en het blijft ook juist, in een paar minuten zijn de messen vervangen en er komt geen stellen aan te pas!!!!!
Nog even over de prijs... €2270 ?? Mijn factuur spreekt toch over minder, weliswaar besteld tijdens de promomaand, maar ik betaalde net geen 2000 euro BTW in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.