Mahonie verkleuren

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Ik heb een bank gemaakt in een nieuwe sloep en zag nadien onder een andere hoek dat er verschillen in het houtkleur zitten

het hout is 12mm 100% mahonie multiplex klasse A/B of A/A (weet ik niet meer) en mogelijk heb ik het rechter stuk uit een andere plaat gehaald :(

zoals je kunt zien is het rechter paneel in andere 'kleur' dan de rest.

de vraag: zijn er methoden om deze ene plaat lichter te kleuren ? mijn bedoeling is dat de panelen uiteindelijk afgewerkt worden met heldere epoxy en DD lak.

2015-02-10 21.30.22.jpg

groet,

Coert
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mahonie bleekt enorm in de zon, ook onder lak met goede UV protectie. Voor het mooie en een goed lange duur effect, moet je het beitsen alvorens te lakken. Ik heb zelf een indertijd een mengsel gemaakt van wat een wat roodachtige en bruine tint. Het is even experimenteren, maar als ja na het kleuren de boel goed in de lak zet, heb je er ook jaren plezier van. Persoonlijk vind ik dat uitgebleekte mahonie geen porum en het moet een beetje passen bij de kleurstelling van de rest van de boot.

jaap
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Mahonie kan je goed donkerder maken met een oplossing van kaliumdichromaat. het lijkt dat het lichtere spinthout is; dat wordt minder makkelijk donkerder.
Gebruik eerst proefstukjes.

Succes

Gerard
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Bij gebruik van kaliumdichromaat dienen veiligheidsmaatregelen genomen te worden. Gezondheid en millieu zijn niet zo blij met dit stofje. Zoek maar eens op internet.

Groet,
Hubert
 

dikb

Nieuw lid
27 jan 2015
16
0
Ik heb dat ook wel eens aan de hand gehad. Maar daar kwam ik pas achter toen de boel al in de epoxy stond.... Ik heb toen alles met deze lak gelakt: https://polyestershoppen.nl/lakken/dd-lak-karaat-44.html. Deze is ook in een mahonie kleur te koop. De lichtere plank heb ik 1x extra gelakt. Sindsdien zoek ik altijd mijn hout uit in daglicht, want het was wel even stress.
 

WannaWood

Actieve deelnemer
1 apr 2015
73
0
Oosterbeek
Beetje laat maar toch.

Of je gebruikt de primer van Coelan die in twee kleuren verkrijgbaar is. Rood (speciaal voor mahonie) of geel. Ik ga daar dit voorjaar mijn schip mee doen (kijk maar ff rond dan vind je mijn project wel).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.