geleiderail alternatief

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
vandaag mij festool-ts55-ebq opgehaald, en mocht ik thuis gelijk aan de bak, om de Garderobe kast te maken, die al lang op het verlanglijst staat thuis. maar hierbij moet ik platen van 244 gaan inkorten, en ja het mooiste zou zijn een geleiderail van 240 cm maar kost ook even € 218,72, wie heeft er een goede tip (één rechte lat van 244 is de eerste optie.)

alvast bedankt

Hans
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Je kan de geleiderail verschuiven (in meerdere etappes zagen).

Je kan ook een extra geleiderail aanschaffen en 2 verbindingsstukken zodat je ze aan elkaar kan koppelen.
De standaardlengte kom je regelmatig tegen op marktplaats, en als je de rubberen strip vervangt (splinterbescherming) dan is die weer haarscherp. Maar beter zou zijn het als je de tweede rail van een andere lengte pakt (bijvoorbeeld 190 ipv 140), anders gebruik je die tweede rail alleen om de verbindingsstukken in te bewaren, en als je er twee van verschillende lengte hebt kan je die lengte gebruiken die je het beste uitkomt.
(je moet er ook rekening mee houden dat de rails aan weerskanten een beetje oversteken, zodat allebij die groene geleidingsschroeven in de "zool" van de zaag op de rail zitten, anders gaat de zaag een beetje scheef op het einde/begin.

/edit: Ik zie net dat die geleiderail van 190 bijna het dubbele kost dan die van 140, en die van 140 voldoet ook (152,32 vs 88,66 €).

Eén lange rail is wel een groot gemak, vooral als je regelmatig platen over de lengte doorzaagt, of als je veel moet afwisselen tussen schulpen en afkorten; maar inderdaad wel behoorlijk prijzig.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Volgens mij is er ook een goedkoper alternatief voor de Festool rail van 2,4 meter. Voorzover ik op Festool Owners Group heb kunnen lezen past een Festool ATF 55 prima op een geleiderails van Makita. De 3-meter geleider van Makita kost volgens mij (maar) EUR 165. Dan kun je toch met de nauwkeurigheid van een geleiderail werken maar voor een lager bedrag.
Ik moet je toegeven dat 3 meter een minder handelbare lengte is maar ik zelf denk erover om deze rail te kopen en in te laten korten naar 2,6 meter. Dan kan ik een plaat van 2,5 meter toch goed zagen en zo'n kort stukje van 40 cm is superhandig om af te korten.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Als de zaag nieuw is gekocht zit er bijna altijd 1 of 2 rails (aanbieding) bij van 1400 mm.
Met behulp van 2 koppelstukken is hier een rail van 2800 mm van te maken en daarmee is prima plaatmateriaal van 2,44 of 2,5 m mee te zagen.
Twee rails van 1,4 m is ook veel handiger in het gebruik voor het dwarszagen van plaatmateriaal over 1,2 m en beschadigd door de kortere lengte ook minder snel.
Ik gebruik het zelf ook zo, incl. een rail van 800 mm voor de frees en afkorten van balkhout.

mvrgr
keeswillem
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor ons composiet bedrijfje hebben we net een Kapex en een TS55 aangeschaft met als extra de rail van 3 m. Wel duur maar het werkt super handig. We werken veel met platen en dit is een prima alternatief voor een zaagtafel. We verzagen veel grote platen mdf en betonplex voor mallen en hulpspanten vandaar deze combinatie.
Thuis had ik al het oude type rail van 3 m en daar heb ik veel plezier van gehad bij het opknappen van ons huis. Alles liep scheef vanwege een oude verzakking (van het huis :shock: ) en met de rail heb ik uit cls allemaal lange wiggen gezaagd om de vloeren weer waterpas te krijgen. Dat was op de zaagmachine een hele klus geweest, nu twee potloodstrepen, de rail erover en zagen.
Ze hebben tegenwoordig ook handige "haken" om repeterende breedte maten te zagen.
Voorlopig kunnen we ons prima redden!

om op je vraag terug te komen, je kunt ook tijdelijk een rail van iemand lenen en deze 2 aan elkaar koppelen; incidenteel gaat verschuiven ook prima!

jaap
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
En als het echt incidenteel is dat je zulke lengtes moet zagen, dan geef je zelf ook al een goede optie aan. Dan gewoon een lange lat of rij nemen, met een beetje moeite netjes secuur klemmen en daar langs zagen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wat je ook kan doen is een strook trespa pakken van afdoende lengte. Daarop een geleider schroeven en dan aan een zijde op maat zagen. laat aan de andere zijde van de geleider nog wat uitseken zodat je er evt. klemmen op kan zetten. Zelf werk ik met Festool geleiders van 80cm, 140 cm en 240cm en koppelstukken. Mijn geleider van 240cm is tevens ook een LR32 gatenrijd lineaal. Idealiter zorg je dat al je geleiders geschikt zijn voor het LR 32 systeem. Dat is wel zo handig!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.