Mijn eerste tafelzaag

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Vorige week is mijn eerste tafelzaag binnen gekomen.
Na lang wikken en wegen heb ik gekozen voor de Bosch PTS10.
Een niet te dure compacte machine die mij ideaal leek voor een beginner met weinig ruimte.

Bij aflevering bleek dat de motor geheel omringd was piepschuim bescherming. Hoe ga ik dit verwijderen? Aha, er zitten twee schroeven op de bovenkant van de tafel, als ik deze los draai dan kan ik de tafel eraf halen en het piepschuim verwijderen, toch?

Mhm, schroeven los en tafel zit nog steeds vast? toch maar even de gebruiksaanwijzing erbij gehaald. Die twee schroeven blijken voor het afstellen van de 90 en 45 graden hoekaanslag van het zaagblad...
Hoekaanslag weer netjes ingesteld, tijd om de machine te testen.

Stofzuiger aangesloten en gaan!
WTF!!

Meteen na inschakeling een hels kabaal,loopt de zaag tegen de insert? noodstop in.
Nee, ik ben festool gereedschap gewend dat langzaam opregeld, deze goedkope machine gaat van 0 tot 100 op het moment van inschakelen.

Na deze eerste schrikreaktie kon ik eindelijk beginnen met mijn eerste project.

Ik heb er mee geschulpt, afgekort en dado's* gezaagd. En ik moet zeggen dat ik er redenlijk tevreden over ben.

Minpunten:
De graden instelling van het zaagblad is waardeloos, hier gebruik ik een blok/ zweihaak voor om dit in te stellen.
Stofafzuiging is ook ondermaats.

Pluspunten:
Stabiel en nauwkeurige ripfence*, miter gauge* werkt ook boven verwachting en de sliding table* werkt perfect.

Al met al is dit een machine die voor de beginner met een klein budget zeer interessant is. Je kunt om de beperkingen heen werken door alles te dubbel checken.
Ik ben er iig blij mee :D

*sorry, weet de Nederlandse benaming niet
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
goed verslag van de zaag
ik ben op zoek naar een klein degelijk machientje niet te duur
als het maar redelijk werkt


dados keepverbinding
1e20uhO-kpRJ56Q2*b7pGH89PQBq5oWFqBPQv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg

ripfence of paralelgeleider in dit geval voor een handcirkelzaag
M0423_lg.gif

miter gauge hoek geleider
mitergauge.jpg
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik had de zaag eerst bij een winkel bekeken. Voelde solide aan, ook al is het onderstel van kunstof. Vervolgens heb ik bij verschillende online winkels de prijs vergeleken en bij de goedkoopste besteld.
Ik geloof dat deze bij toolmax is besteld. De dag na de bestelling stond de koerier al op de stoep!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Laat ik nu ook zitten te twijfelen over de aankoop van deze zaag. Ik heb ook de afkortzaag PTS 8S van bosch, opzich een redelijke machine, maar dezelfde problemen als jij beschrijft met de zaagtafel: Stofafzuiging zuigt maar zo'n 10% op, de rest spoeit hij in een straal van een meter in het rond, en ook bij deze zaag kun je de hoek en verstekinstellingen niet vertrouwen, heb er volgens mij nog nooit twee keer dezelfde hoeken gezaagt gekregen, maar goed, dat zal wel een Bosch familieprobleem zijn. Voor de rest een goede krachtige machine, stabiele geleiding. Ik had ook hetzelfde startersprobleem als jij, de machine zit direct op volle toeren, dus een enorm kabaal, heb dan ook altijd oorbeschermers op anders krijg je acuute schele hoofdpijn en fluitende oren van het hoge, krijsende geluid. Mijn eerste was na 1,5 jaar kapot; zaagbladblokkering was gebroken, gelukkig nog garantie en terug naar de winkel, winkel deed niet moeilijk, Bosch wel, een regen van klachten, drie keer heen en weer gestuurd tussen Bosch en winkel met als argument: Machine zit niet in originele verpakking, kunnen we niet aanemen. Bosch klantenservice?? :evil: :twisted: :x :x :x :( :(

Om het even in jouw stijl te doen:

Minpunten:
- Slechte stofafzuiging
- Slechte gradenafstelling

Pluspunten:
- Krachtige machine
- Stabiele geleiding
- veel machine voor relatief weinig geld
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dat probleem met de klantenservice vind ik gewoon schandalig. Hoor het tegenwoordig wel vaker dat de garantie alleen geld met de originele doos :eek:
Behalve de materiaalkeuze, en nauwkeurigheid kun je van de goedkopere machines ook een niet al te lange levensverwachting hebben, maar voor hobbymatig gebruik is anderhalf jaar wel kort.

Nog een minpuntje ontdekt vandaag.
Ik moest een aantal smalle plankje een paar mm smaller maken.
Aangezien ik rechts ben heb ik de langs geleider links van het blad geplaatst zodat ik met mijn linker hand het plankje vlak op de tafel kon houden en met de duwstok in mijn rechter hand het plankje door de zaag en tegen de geleider kon duwen.
Zaag gestopt en zaagsnede was perfect op maat.
Wat ik niet gezien had omdat ik veiligheid boven zicht verkies is dat het afgeschulpte hout net tussen het zaagblad en insert was gevallen en terecht was gekomen in de bak voor de stofafzuiging.
Toen ik de zaag opnieuw starte nam het zaagblad een stukje hiervan mee en slingerde dit mijn werkplaats in. Uiteraard stond ik veilig opgesteld maar ik denk dat ik toch maar zo'n zero clearance ding ga maken.

Al met al, na een weekje deze machine veel gebruikt te hebben ben ik, ondanks de minpunten, er nog steeds tevreden over.

Nu sparen voor een vlak/vandikte bank.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Nu sparen voor een vlak/vandikte bank.

Heb je al een machine in gedachten, of een merk??

Ikzelf heb de Woodstar PTS 85, een variant ervan eigenlijk. Mooie machine, maar heeft ook zo z'n minpunten. Het grootste pluspunt vind ik dat het de goedkoopste (€ 280.-) machine is wat betreft zijn maximale schaafbreedte dikte. Ik hoop dat hij het nog enkele jaren uitzingt, totdat ik genoeg gespaard heb voor een Metabo of een Scheppach machine heb. Voorkeur: Scheppach HMS 2600 ci of een Metabo HC 300 D. Wel duur voor hobby, maar gezien dat ik alleen maar ongeschaaft, zeer ruw afvalhout gebruik, kan het wel uit. Mijn huidige vlakvandiktebank is eigenljk niet op dit langdurige en zware werk gebouwd.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Woodworker zei:
Nu sparen voor een vlak/vandikte bank.
Heb je al een machine in gedachten, of een merk??
.............................totdat ik genoeg gespaard heb voor een Metabo of een Scheppach machine heb. Voorkeur: Scheppach HMS 2600 ci of een Metabo HC 300 D.

Nee, alsjeblieft niet doen !!! In geen geval een Metabo-vlak/vandiktebank.
Ik heb jaren geleden een Metabo ADH 1626 gehad. Een vol jaar ellende, van dat type de aan- en afvoertafel niet vlak, niet allebei horizontaal te stellen, instellingen verliepen, regelmatig mensen van Metabo over de vloer gehad. Je mag mijn metabo-dagboek en vergelijkend warenonderzoek tussen de machines ADH1626e en ADH1626B, HC 260M van Electra Beckum en de Kity 1637 best eens lezen.
Metabo maakt mooie handmachientjes. Volgens mij maken ze trouwens geen stationaire machines meer. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Kity. Stuk duurder, maar geen chagrijn. Alles robuust uitgevoerd, weinig in te stellen, 3 messen op de messenbalk en krachtstroom.
Het is maar net wat je wilt maken. Wil je mooi en precies werken en in grotere en zwaardere maten dan kom je er niet met lichte machines wat zagen en vlak-vandikte maken betreft.
Spaar dan maar even door of een 2e hands.
Succes, Tjeerd
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Zover ik nu kan overzien maakt Kity een van de beste tafelzaagmachines die er voor een beetje kwaliteit zoekende doe het zelver te koop is. In het verleden tegen de 100 van verkocht en nog nooit iemand terug gehad met een klacht. Dat zou dus ook mijn keus zijn als ik de ruimte had. Kity is weggeweest maar weer terug en niet te koop bij de Buitelaar. Ook de kleine vlak van diktebank sprak mij destijds zeer aan en ook die is weer terug.

Ja dit is nou eens onvervalste reclame en daar doe ik niet gauw aan, merknaam dus, maar wat is er mooier dan een tevreden houtbewerker.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
En voor die mensen die van alles met hun tafelzaag willen kunnen doen kan ik van harte het boek Table Saw Magic aanbevelen. Niet omdat je zo nodig boeken moet kopen maar daar staat bijvoorbeeld een "sliding table" in voor op je tafelzaag en dat is echt een geweldig idee. Ik heb hem zelf gemaakt en er veel plezier aan beleeft. Een van de mooiste hulpstukken waar ik mee ben gaan werken.
Zo'n "sliding table" of "Sledge" daar kun je zelfs een bouwzaag behoorlijk mee "updaten"

Op de volgende links kun je wellicht wat meer zien

http://www.newwoodworker.com/mitrsldpln.html
http://www.newwoodworker.com/tssledpln.html

Maar het kan nog veel mooier.
Een bakje achteraan waar de zaag in verdwijnt zodat je je daar nooit in de vingers zaagt, een kunststof schuivende kap er overheen zodat je nooit per ongeluk in de zaag grijpt.
T- tracks ingebouwd zodat je allerlei hulpstukken kunt gaan toepassen.
Er is zoveel moois te ontdekken en zelf te maken als je maar wat creatieve functionele energie hebt.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Nee, alsjeblieft niet doen !!! In geen geval een Metabo-vlak/vandiktebank.
Ik heb jaren geleden een Metabo ADH 1626 gehad. Een vol jaar ellende,

Die machine waar je het overhebt is een echte Metabo, de blauwe stationaire machines van Metabo nu zijn oude modellen van het voormalige Electra Beckum. Iemand daar ervaring mee?? Ik wil nu een goede kwaliteit, westerse machines, want aan die Aziatische machines ontbreekt het soms nog aan construkte en vooral de nauwkeurigheid is ver te zoeken.

PS: Julie hebben het over Kity, Hebben jullie daar een site van met prijzen??

En 2e-hands zoiets?: http://images.google.nl/imgres?imgu...s?q=kity+vlak+en+vandiktebank&um=1&hl=nl&sa=N
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ik zou zeggen, als je een nieuwe Kity wilt, bel een paar zaken (b.v. Baptist Arnhem en Van der Stadt Nijmegen) en vraag naar serieuze prijzen.
Als de blauwe machines waar je het over hebt dezelfde kwaliteit hebben als de voormalige Electra Beckums zou ik niet teveel van de nauwkeurigheid verwachten. ik zou zeggen leuke machines voor de bouw maar voor precies meubelwerk?
Ik ben zeer tevreden over mijn Kity, lekker zwaar, stevige geleider, vlakke bladen, drie messen (vlakker schaven), inzetten van de messen eenvoudig en krachtstroom.

Tjeerd
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Tjeerd zei:
ik zou zeggen leuke machines voor de bouw maar voor precies meubelwerk?

Tjeerd

Ik lees en zie (op het www) juist vaak dat voor een mooi resultaat je het geschaafde oppervlak met een handschaaf en schraper moet nabewerken. Zeker bij getekende hout soorten zoals gevlamd of birdseye esdoorn.
Volgens een vriend van mijn die bij een grote machine handel werkt zijn deze draagbare vandikte banken behoorlijk precies en een zeer goed alternatief voor mensen met weinig ruimte en een klein budget.

Op http://www.woodworkingchannel.com/dolph ... ibrary.php staat nog een video met tips over het werken met een vandikte bank ,
Ga naar het tabblad fine woodworking en klik op het filmpje van Roland Johns.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Even terug naar het startpunt van dit onderwerp hoor :lol:
Heb zelf ook een Bosch PTS10 en heb daar sinds kort ook een afzuiging op aangesloten (Bosch PAS 12-27 F).
Nu had ik de stille hoop dat het zaagsel in de zuiger terecht zou komen in plaats van de behuizing van de zaag, maar niets was minder waar :?

Zijn er toevallig mensen hier die hier zelf een oplossing voor geknutseld hebben of een andere oplossing voor gevonden hebben? (en dan bedoel ik natuurlijk niet het apparaat op de vuilnisbelt storten :mrgreen: )
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Even terug naar het startpunt van dit onderwerp hoor :lol:
Heb zelf ook een Bosch PTS10 en heb daar sinds kort ook een afzuiging op aangesloten (Bosch PAS 12-27 F).
Nu had ik de stille hoop dat het zaagsel in de zuiger terecht zou komen in plaats van de behuizing van de zaag, maar niets was minder waar :?

Zijn er toevallig mensen hier die hier zelf een oplossing voor geknutseld hebben of een andere oplossing voor gevonden hebben? (en dan bedoel ik natuurlijk niet het apparaat op de vuilnisbelt storten :mrgreen: )

Ik weet dat het best een oud topic is doch ik lees vaker dat mensen hier problemen mee hebben. Een oplossing zie je hier, zei het ingrijpend: http://www.swedishwoodworking.com/articles/improve-dust-collection-on-bosch-contractors-saw/

Edit: ik zie nu ineens dat het topic nog veel ouder is dan ik dacht....oops.....
 
Laatst bewerkt:

Bas Botman

Nieuw lid
16 okt 2015
15
3
Links kantelende tafelzaag

Hieronder wat van mijn bevindingen bij een zoektocht naar een zaag voor mijn schuurtje.

Heb na lang wikken en wegen in England een Startrite werkplaatszaag / tafelzaag gekocht (UK cabinet saw, GE tischkreissaege). Hiervoor had ik tot tevredenheid een DeWalt bouwzaag ((UK carpenter saw, GE zimmereikreissaege). De Startrite is echter veel stabieler, schulpen van lange einden is veel makkelijker maar ook kleine houtjes. De motor is veel sterker. Bovendien maakt hij veel minder geluid. Het is een enorme vooruitgang. Ze zijn ook in NL te koop voor rond de 1.000 euro.

DeWalt DWE is een redelijk goed alternatief. DeWalt maakt eigenlijk wat ik noem bouwzagen. Goed bruikbaar op de bouw en de hobbyist meubelmaker. Een DeWalt kost ongeveer 800 tot 900 euro. Het is een gedegen apparaat, goed instelbaar doordat de geleider voor en achter synchroon wordt gehouden. Het tafelblad gaat na verloop van tijd slijten en ook het onder een hoek zagen wordt lastiger instelbaar. Het onderstel heb ik me altijd aan geërgerd, pas op het laatst heb ik hem op wieltjes gezet, dat was echt handig. Het voordeel van DeWalt is dat je hem overal mee naar toe kunt nemen. Ik heb de motor dan ook voor 50 euro laten reviseren, toen die ermee stopte.

Beiden hebben een naar links kantelende zaag. Met rechts de geleider kun je dus in een hoek schulpen. Dit vind ik een vereiste: ik gebruik weinig plaatmateriaal, als ik meubels maak, gebruik ik frames met pen- en gaat verbindingen. Bij verbouwingen heb je vaker net een schuine hoek nodig.

Vrijwel alle tafelzagen (niet bouwzagen) van tegenwoordig zijn bedoeld voor het werken met meubelplaten, vandaar de geleidetafel met een naar rechts kantelende zaag. Zelfs de Sedgwick is tegenwoordig rechtskantelend!! Zonde, waarschijnlijk vooral omdat ze een "standaard" motorophanging gebruiken.

Helaas is de Saw Stop cabinet saw niet te koop in NL, anders had ik die overwogen. In de US maken ze nog veel tafelzagen voor de hobbyist. Zie wat voorbeelden van een cabinet saw http://www.bestcabinettablesaw.com/.

De vorige eigenaar van de Startrite had allerlei hulpstukken gemaakt, zoals een bak voor het afkorten. Een afkortzaag heb ik eigenlijk niet meer nodig. Super handig en veilig. Ook het hulpstuk voor het maken van laden (overigens hak/zaag ik tegenwoordig met handje zwaluwstaarten --> leuker om te doen).

Op youtube staan allerlei leuke en goede filmpjes van Paul Sellers.

Nog wat aantekeningen bij mijn zoektocht

Een paneelzaag is geschikt voor het zagen van platen. Veel gebruikt bij de interieur bouwers, die veel met platen werken.

Het voordeel van dit soort zagen is dat links van het zaagblad een roltafel zit. Een plaat kan gemakkelijk op de roltafel worden gelegd om (onder verstek) een gemakkelijke zaagsnede te maken.
Door het gebruik van de roltafel kan de plaat niet wegschieten omdat het ietsjes schuin tussen zaag en geleider komt te zitten.
De lengte van de roltafel bepaald, welke maten van platen je gemakkelijk kan verwerken. De roltafel kan vast gezet worden, maar dat is bij het zagen van een plaat geen voordeel, wel bij het schulpen.
Het schulpen gaat echter lastiger.

Het grote nadeel is het naar rechts kantelend zaagblad in combinatie met alleen de mogelijkheid om de geleider rechts van de zaag te zetten, hierdoor wordt het lastig om balken / latjes onder verstek te schulpen:
1. Het is lastig om een latje langs de geleider te duwen. Vaak adviseert men om de geleider een kwart slag te draaien, zodat hij minder hoog is. Je houtwerk heeft minder steun, wat leidt tot onnauwkeurigheid.
2. Je balk / latje zit eigenlijk klem tussen de geleider en het zaagblad, dat vergroot de kans op het naar achter schieten van je houtwerk. Verkopers zeggen dat je de geleider tot halverwege de zaag kunt zetten, zodat die voorbij de zaag vrijvalt. Het leidt echter tot onnauwkeurigheid.

De meeste hobbyisten en timmerlieden op de bouw gebruiken een bouwzaag van bijvoorbeeld DeWalt of Makita. De bouwzaag is eigenlijk een kleine tafelzaag.
Vaak kantelt de zaag naar links, de motor hangt links van het zaagblad en draait weg naar rechtsonder. Je kunt met een bouwzaag heel veel, maar het mist nauwkeurigheid, heeft een zwakkere motor en een lagere werkhoogte van het zaagblad.

Sommige prachtige bouwzagen (bijv Gjerde) hebben de mogelijkheid om het ook om de as te routeren. Of van onder af te korten en/of je kunt de zaag naar je toetrekken.

Het nadeel blijft de onnauwkeurigheid. Je kunt het al zien doordat de geleider niet op twee plaatsen vast zit, maar ook aan het aflezen van maten.

Conclusie
Voor de hobbyist / eenmanszaak meubelmaker waarbij precisie belangrijk is, is een schulp / tafelzaag de meeste functionele machine als het zaagblad naar links kantelt. In Europa zijn die niet veel meer te krijgen, importeren uit Amerika is lastig, maar op de 2de hands markt kom je ze nog vaak tegen. Voorbeelden Startrite 275 of 275DS (op laatste kan ook een roltafel worden bevestigd) of een Scheppach....In de UK zijn nog genoeg Startrites te krijgen, variërend in prijs van 500 tot 1000 pond. In NL zijn ze ook te krijgen.
Importeren uit elk EU land is eenvoudig, je kunt ze gewoon kopen en zelf vervoeren. Vanuit de UK is ook heel simpel, gewoon meenemen met een aanhangwagen of busje. Een goedkope optie is de Eurotunnel, voor minder dan 100 euro heb je met auto en aanhangwagen een retourtje.
In NL zijn machineverkopers die "ze altijd kopen, als ze worden aangeboden, goed spul, snel verkocht". Weet niet meer welke, maar eentje knapt ze ook op en geeft garantie.

Goede zoeksites zijn machineseeker.com (en hun UK of GE versie), maar ook good old google als je het exacte merk en type weet.

En voor die mensen die van alles met hun tafelzaag willen kunnen doen kan ik van harte het boek Table Saw Magic aanbevelen. Niet omdat je zo nodig boeken moet kopen maar daar staat bijvoorbeeld een "sliding table" in voor op je tafelzaag en dat is echt een geweldig idee. Ik heb hem zelf gemaakt en er veel plezier aan beleeft. Een van de mooiste hulpstukken waar ik mee ben gaan werken.
Zo'n "sliding table" of "Sledge" daar kun je zelfs een bouwzaag behoorlijk mee "updaten"

Op de volgende links kun je wellicht wat meer zien

http://www.newwoodworker.com/mitrsldpln.html
http://www.newwoodworker.com/tssledpln.html

Maar het kan nog veel mooier.
Een bakje achteraan waar de zaag in verdwijnt zodat je je daar nooit in de vingers zaagt, een kunststof schuivende kap er overheen zodat je nooit per ongeluk in de zaag grijpt.
T- tracks ingebouwd zodat je allerlei hulpstukken kunt gaan toepassen.
Er is zoveel moois te ontdekken en zelf te maken als je maar wat creatieve functionele energie hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.