Onderstel Eiken Tafel

christiaanh

Nieuw lid
11 feb 2015
3
0
Beste houtbewerkers,

Ik ben voornemens om een Eiken tafel (wijnpershout of wagonplanken) te maken (90*180 met een blad van 6 cm dik). Het maken van het blad ben ik inmiddels redelijk over uit: planken verlijmen met deuvels. Ik ben voornemens om de poten in verstek te zagen zodat er als het ware een holle poot ontstaat.

Om ervoor te zorgen dat de tafel niet omvalt moeten de poten goed aan het blad bevestigd worden of ik moet een frame aan de poten bevestigen die het blad gaan dragen. Hier ben ik nog niet over uit en zoek ik wat hulp bij. Het is voor mij belangrijk dat ik de poten in ieder geval kan demonteren.

Kunnen jullie mij hiermee helpen? Bij voorbaat dank!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je zou aan de onderkant een metalen plaat met een opgelaste moer kunnen monteren.
iu.jpg

Dan in de onderkant van de holle poot: een plaatje hout met een gat er in. Deze iets binnen de poot monteren, zodat er ruimte onder is om een moer te bevestigen

En dan een draadeind in de moer onder het blad - de poot er overheen schuiven - een moer onder de poot tegen het houten plaatje aan draaien en goed vast draaien.

succes!

Groeten, Raymond
 

christiaanh

Nieuw lid
11 feb 2015
3
0
Als ik je goed begrijp, Raymond, betekent dat wel een schroefdraad van ongeveer 69cm (lengte vd poten), toch?

Een ander idee zou kunnen zijn om op elke hoek een blokje te lijmen dat precies in de holle poten valt. Dit blokje zou ik voor het lijmen diagonaal doorzagen, dwars diagonaal een gat door boren, 2 moeren in plaatsen en dan weer verlijmen tot een blok. De poten zou ik kunnen verbinden met een tussenliggende drager die met deuvels in de poten zit. Op de hoeken kan ik tussen de 2 dragers (lange zijde en korte zijde) een diagonaal verbinding maken (die met schroeven vast zit) en dan met een bout de verbinding van het frame/poten met het blad maken (door het voorgeboorde gat met de 2 moeren). Ik vraag me alleen af of de dragers met diagonale verbindingen goed genoeg vast blijven zitten op deze manier. Iemand?
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Met het plaatje van Sunrayes gaat het tot nu toe voor mij het beste.

Ik maak op ongeveer 45 cm een stukje multiplex in de poot waar de draadstang door kan. Ik lijm het stukje niet vast, maar maak een kleine inkeping aan de binnenkant van de poot. Bij het monteren leg ik de tafel op de kop en met een dopsleutel (beide verlengstukken gebruiken, maar dat kan je zelf beslissen). Het grote voordeel is m.i. dat je de poot altijd nog even na kunt stellen als het in de loop van de tijd misschien iets los gaat zitten.
Als ik vna tijd heb maak ik even een tekening.


1 zijde van tafelpoot.jpg
 
Laatst bewerkt:

christiaanh

Nieuw lid
11 feb 2015
3
0
Rinus, dit is volgens mij inderdaad een goed alternatief voor wat ik in gedachten had. Op deze manier kan je de tafel ook zonder tussenliggers tussen de poten maken.

Zou dat werken met een eiken tafelblad van 6cm dik en afmetingen 90x180cm? Ik ben ergens bang dat de krachten erop dan te groot worden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Als je de poten maar groot genoeg maakt.
En het metalen plaatje ook niet te klein nemen. Ik weet niet wat voor afmetingen er standaard te koop zijn, maar wees niet te zuinig.

En niet te kleine schroeven nemen.
Sterker nog, je zou die vier schroeven per plaatje ook kunnen vervangen voor bouten.
Dan boor je eerst de gaten in de onderkant van je blad, en daar tap je schroefdraad in. M8 moet kunnen.

Ik heb eens een proef gedaan met eikenhout en een M8 getapt gat en een bout. Zat als een huis!
 

Karel79

Nieuw lid
29 apr 2013
5
1
brielle
Je kunt de poten dmv een simpel ijzer plaatje ook rechtstreeks aan blad schroeven. Vierkant plaatje op de kopse kant van de tafel poot schroeven, beetje laten verspringen zodat je langs de zijkant vd poot de schroeven in het blad kan draaien. Als je in de poot of t blad een uitsparing freest is het nog nagenoeg ontzichtbaar ook.

158175659.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.