Dewalt dw745 vs Metabo ts216

Corné

Nieuw lid
18 feb 2014
8
0
Hallo iedereen,

Mijn naam is Corné, ik kijk al geruime tijd rond op het forum.
Ondanks ik al een aantal jaar flink bezig ben met het maken van meubels etc. zie ik mezelf nog als een beginner qua houtbewerking.

In de loop van de tijd heb al ik redelijk wat gereedschap aangeschaft. Een tijdje geleden heb ik besloten ook een tafelcirkelzaag aan te gaan schaffen.

Inmiddels heb ik al behoorlijk wat tijd versleten op internet en vooral dit forum, in mijn zoektocht naar welke zaag het moet gaan worden.

Uiteindelijk denk ik dat ik 2 zagen heb gevonden die geschikt zouden zijn voor mijn wensen en eisen.
Namelijk de Dewalt dw745 en de Metabo ts 216 (floor edition). Ik kan niet echt veel informatie vinden op het forum over beide zagen, vooral niet over de Metabo.

Ik zou graag willen vragen of jullie mij kunnen helpen met een keus te maken tussen deze twee. Ik kom er namelijk zelf niet echt goed uit. (Misschien dat er mensen zijn met dezelfde machines in gebruik die mij wat meer ervoer kunnen vertellen).

De reden dat mijn keus op deze 2 zagen is gevallen, is voornamelijk mijn beperkte werkruimte, en mijn budget van max 600 euro.
Ik wil de zaag voornamelijk gaan gebruiken voor het zagen van plaatmateriaal, maar ook af en toe massief.

Mocht iemand een andere zaag kunnen aanraden hoor ik dat ook graag.


Alvast hartelijk bedankt voor jullie reactie!

Groet,
Corné.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik zat een paar maanden geleden met een zeer gelijkaardige vraag eenden voor een gebruikte Dewalt 744 gegaan en ben er tevreden van.

Wat mij toen aangeraden werd Was een festool ts55 invalzaag met geleider. Het hangt er natuurlijk van af wat de beoogde werken zijn maar dit Is zeker een mogelijkheid al zie ik de invalzaag meer als een mooie aanvulling op een tafelzaag.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Voor kleine plaatjes zijn ze beide erg geschikt, maar als je richting een halve plaat gaat, worden ze echt te klein, daarvoor al. Niet vergeten dat het bouwzagen zijn met een beperkt oppervlak. Ik denk dat je wat plaatmateriaal betreft idd beter een invalzaag kan aanschaffen.. Of de zaag in een tafel bouwen, dat kan natuurlijk ook..
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Of de zaag in een tafel bouwen, dat kan natuurlijk ook..

of een werkbank maken waar de zaagtafel in het verlengde op kan , dan is de werkbank extra oppervlakte voor het plaatmateriaal. Heb dit zelf so gedaan en werkt heel goed, is mobiel en inklapbaar ook.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Moet er wel nog even bij vermelden dat zelfs dan een halve plaat zowat het maximum Is om nauwkeurig te verzagen.
 

Corné

Nieuw lid
18 feb 2014
8
0
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Een invalzaag heb ik al (althans een cirkelzaag met liniaal, Protool csp 56-2), de grote platen zaag ik eerst met deze zaag tot wat kleinere stukken.
De tafelzaag was inderdaad meer bedoeld voor de wat kleinere platen/smalle stroken.

Op dit moment begrijp ik eigenlijk dat er weinig verschil zit tussen de 2 bovengenoemde zagen?

Ik was eerst ook aan het kijken naar een groene Bosch pst10, maar na redelijk wat negatieve reacties gelezen te hebben over de Bosch heb ik mijn budget wat verhoogd.

Is dit wel een verstandige keus, of kan ik net zo goed voor de goedkopere Bosch gaan?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Ik heb bewust gekozen voor de Dewalt DW 745 (ik heb een type 3), vooral vanwege de geleiding die hoge ogen gooit. Die zit aan beide kanten vast en is zeer precies af te stellen. Nadeel is de afwezigheid van een softstart.. Ben ik nu achter.. Aangezien mijn schuurtje op dezelfde groep als de wooonkamer zit, vliegt de stop er nog wel 's uit als ik 'm aanzet 's avonds.. Dus vooral overdag zagen.. Als hij eenmaal draait, kan ik er nog van alles bij aanzetten, maar het gaat om de piek tijdens het starten..
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik heb eens gehoord, weet niet meer van wie, dat wanneer bij het starten van een machine de stoppen er uit vliegen, je een haspel tussen stopcontact en machine moet doen.
Heb ik eens geprobeerd bij m'n zware haakse slijper (2400 w geloof ik) toen de stoppen er uit vlogen, en toen werkte het.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
De dw bevalt mij uitstekend, vooral voor het zagen van kleine panken en massief hout. Voor platen zagen moet je met zijn tweeën zijn.
 

Corné

Nieuw lid
18 feb 2014
8
0
Bedank weer voor de reacties.

Vurenhout, herken jij het ''probleem'' wat Rizz beschrijft ook bij deze zaag?
Dan bedoel ik bij afwezigheid van een soft-start dat de stop er wel eens uit vliegt?

Rizz, je schrijft dat jij een type 3 hebt. Maar hoe kan ik eigenlijk zien welk type het is? Ik heb dit namelijk nog geen een keer erbij zien staan op sites die de zaag verkopen zoals toolnation e.d.
 
Laatst bewerkt:

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Volgens mij zat de DW745 momenteel op type nr 3, te zien aan de service paginas voor extra onderdelen

Deze heeft volgens de specificaties rechts van het zaagblad een capaciteit van 610mm tegenwoordig (ik denk dat deze upgrade van type 2 naar type 3 is gekomen).
Als je op de dewalt sites (be en nl) gaat kijken zie je dit bij specificaties, bij kenmerken staat nog 410mm, foutje tijdens het updates vermoedelijk.

Verder zie je eigenlijk het typenummer enkel op het specificatieplaatje, dat wordt er verder niet echt bij vermeld op internet/handelaars
 
Laatst bewerkt:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Bedank weer voor de reacties.

Vurenhout, herken jij het ''probleem'' wat Rizz beschrijft ook bij deze zaag?
Dan bedoel ik bij afwezigheid van een soft-start dat de stop er wel eens uit vliegt?

Rizz, je schrijft dat jij een type 3 hebt. Maar hoe kan ik eigenlijk zien welk type het is? Ik heb dit namelijk nog geen een keer erbij zien staan op sites die de zaag verkopen zoals toolnation e.d.
Nee, ik herken het niet. Maar dat is best afhankelijk van je situatie. Ik heb niet veel op een electriciteitsgroep zitten of veel tegelijk aan staan. Diepvries, TL, radio en de zaag en een ander apparaat van 2000 watt kan volgens mij voor hetzelfde zorgen. Oftewel ik zou dat niet in aanschaf meenemen.
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Sang,

bij mijn dewalttoestellen (accuboor/slagschroefmachine) staat er telkens het model (DW745 in jouw geval) en daarnaast het type bij mij ...
lijkt me dat dit op de tafelzagen ook gewoon zo zal zijn ...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
De DW745 zit nu op Type 4, met als grootste verbetering dat de maximale zaagbreedte van 41 naar 61 cm is gegaan. En idd, staat op het typeplaatje op de machine, naast alle andere machine info. Hoe weet ik dat het een type 4 is? Omdat ik bij service dat heb gezien.. Ik moest wat onderdelen hebben voor mijn zaag die versleten waren en toen zag ik het voorbij komen. Ook bij nazoeking op het internet blijkt dat te kloppen..

Mijn "probleem" doet zich vooral 's avonds voor, als er vanalles in de woonkamer aanstaat. Nu moet ik zeggen dat ik de laatste tijd een haspel gebruik, vanwege wat verplaatsingen in m'n werkplaatsje en het is sindsdien nog niet gebeurd. Misschien zit er idd wel wat in.. :)
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Heb zelf ook een dw745 gekocht type 4 handige machine bevalt heel goed, zowel voor kleine als grote platen te snijden. Voor hele platen van 122X244 gebruik ik normaal eerst de invalzaag. Afgelopen week wel hele platen geprobeerd maar dan moet je echt met z'n tweeen zijn als je er geen werkbank achter hebt staan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.