restauratie kast

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dag mensen,

nog een topicje,

mijn roommate heeft zijn kast laten vallen bij het verhuizen
hoe zou je dit onheil zo goed mogelijk kunnen oplossen ?

dankjewel

Attached files
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
ik zou met een dremel wat hout wegslijpen, zodat ik het hout weer kan op zijn plaats duwen, op dit moment lukt dit helemaal niet. ik zou graag de zijkant weer goed krijgen, da achter kan zal er niet goed uitzien. maar de zijkant moet lukken.

weet iemand welk hout of lak dit is

dankjewel
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Lijkt mij kerselaar die donker gekleurd werd en nadien een vernislaag kreeg. Ik zou de beschadiging wegsteken met een beitel en nadien vlakschaven zodat je er een nieuw stuk kan oplijmen. De stukken komen blijkbaar in verstek samen. Nog mooier zou dus zijn dat je drie stukken aanbrengt zodat de draadrichting van je hout juist blijft. Maar als je dat niet ziet zitten zou ik het op één stuk houden. Beter één stuk netjes dan drie vol gaten en spleten...
Nadien terug op vorm brengen en bijkleuren. Vooral het bijkleuren zal geen eenvoudige klus zijn om de exacte kleur te vinden. Proefstukjes kunnen helpen. Ik zou beginnen met acajou bister die ik te donker aanmaak en daarna met water aanleng tot ik de juiste kleur bekom. Bij waterkleuren 5% watervernis toevoegen om de kleur te fixeren. Anders lost de kleur terug op als je de vernis aanbrengt. Nadien zou ik de kleur op de rand een beetje doorschuren. Dit zie je op de rest van het meubel ook.
Tenslotte terug afwerken vernis.

En je dremel zou ik netjes opgeborgen laten... Heel moeilijk om hier een recht vlak mee te verkrijgen. Je krijgt het hout onmogelijk nog op zijn plaats en een nieuw stuk is volgens mij de enige oplossing.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Een minder mooie oplossing maar wel effectief is uitstekende losse splinters te verwijderen en dan vervolgens het hoekje opnieuw opbouwen met epoxy. De epoxy kan je evt. desgwenst op kleure brengen. Wel even een malletje maken die je om het hoekje kan zetten zodat de epoxy niet uitloopt. Vervolgens de boel netjes opschuren en weer kleuren.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
jokke zei:
Lijkt mij kerselaar die donker gekleurd werd en nadien een vernislaag kreeg. Ik zou de beschadiging wegsteken met een beitel en nadien vlakschaven zodat je er een nieuw stuk kan oplijmen. De stukken komen blijkbaar in verstek samen. Nog mooier zou dus zijn dat je drie stukken aanbrengt zodat de draadrichting van je hout juist blijft. Maar als je dat niet ziet zitten zou ik het op één stuk houden. Beter één stuk netjes dan drie vol gaten en spleten...
Nadien terug op vorm brengen en bijkleuren. Vooral het bijkleuren zal geen eenvoudige klus zijn om de exacte kleur te vinden. Proefstukjes kunnen helpen. Ik zou beginnen met acajou bister die ik te donker aanmaak en daarna met water aanleng tot ik de juiste kleur bekom. Bij waterkleuren 5% watervernis toevoegen om de kleur te fixeren. Anders lost de kleur terug op als je de vernis aanbrengt. Nadien zou ik de kleur op de rand een beetje doorschuren. Dit zie je op de rest van het meubel ook.
Tenslotte terug afwerken vernis.

En je dremel zou ik netjes opgeborgen laten... Heel moeilijk om hier een recht vlak mee te verkrijgen. Je krijgt het hout onmogelijk nog op zijn plaats en een nieuw stuk is volgens mij de enige oplossing.
Het advies van een vakman lijkt me, ik leer hier elke dag wat bij!
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dag mensen, ik heb nog even naar de kast gekeken

blijkbaar is die helemaal eerst in het mat zwart gezet, en dan een kleurlaag erop en dan vernis,
althans zo lijkt het.

de volledige hoek wegsteken is buiten mijn capaciteiten gerekend. ook is het zoals jokke zegt verstek gezaagd, maar het lijkt nog ingewikkelder, sommige vlakke zijden zijn opgebouwd uit meerder planken.

ik ben niet in staat om een hoek weg te zagen, en van de eigenaar mag ik proberen het zo goed mogelijk te herstellen.

ik zou dus voor de minder profi insteek gaan van de epoxy, of toch iets houtsvullend.
ik denk dat ik de hoek mooi strak kan krijgen, de zijkant heeft nog z'n hout en de achterkant (tja dat zie je minder en daar moet enkel zwarte matte verf over).

ik zou dan de zijkant opschuren: althans rond de breuk zodat ik opnieuw kan lakken en vernissen. maar dit lijkt mij het moeilijkst, hoe kan ik ervoor zorgen dat
1)de kleur gerespecteerd wordt
2)je niet ziet dat er een stuk bijgeschilderd is ?(ook al is de kleur okee)
3)hoe de vernis dan aanbrengen: ik kan niet de hele kast de vernis wegnemen.

ps: de kast is heel snel geverfd, ze is eers volledig in zwart gezet: er zitten zelfs aflopers aan de achterkant, dan is er een dikke laag kleur op gezet, die verbergt vaak de constructie van de kast: (inleg stukken...) het is ook vrij slordig geverfd, je ziet de strepen van de borstel enzo. dus dat zorgt er voor dat ik denk dat het nog wel door een amateur op te knappen is, het lijkt wel door een amateur in de verf gezet.

wat denken jullie ?
merci mensen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.