Kolomboor reviseren, een aantal vraagjes...

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Hoi, Ik heb een oude kolomboor staan die ik graag een opknapbeurt wil geven. Hij doet het prima, maar ik zit met een aantal zaken:

De kop is niet stabiel, er zit speling in. Op het moment dat een boor in een werkstuk zit, stabiliseert deze, dus daarom denk ik dat ik hier weg kan komen met lagers vervangen.. Klopt mijn aanname?

Op het moment dat ik de motor naar achter zet en de riemen te strak span, gaat de motor aanlopen, dus daar zijn de lagers ook niet goed meer van. Tenminste, dat vermoed ik. Klopt dit? En zijn de lagers hiervan ook te vervangen?

Wat de lagers op de as betreft, daar heb ik een mooi instructiefilmpje voor gevonden, dus dat gaat wel lukken, mits ik de goede lagers kan vinden.. Iemand nog een suggestie voor een webshop?

Alvast dank!

Filmpje:

 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb weinig praktische kennis , maar ik ben wel verbaasd over de behandeling van het lager in het filmpje . Ik zou meer aandacht geven om te voorkomen dat het lager zo op zijn donder krijgt bij het plaatsen. Ik doe het zo dat er geen axiale (stoot)belasting optreedt op de kogeltjes of rolletjes (met kans op beschadiging van de banen).

Ben benieuwd naar de mening van de deskundigen op dit forum.

klaas0639
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Klopt de demontage doet hij eigenlijk voorzichtiger (onnodig) als de montage.
Altijd de kogels of rollen ontzien van dynamische krachten.

Nu hoeft hij niet met geweld te hameren dus waarschijnlijk is er in dit geval weinig aan de hand, maar het is een slecht voorbeeld.
De rest van het filmpje ziet er wel goed uit, al vind ik die "werkplaats" wel erg klinisch.

Ter referentie ik heb vele lagers vervangen tijdens mijn carrière, meestal wel iets groter maar dat maakt voor de werkwijze weinig uit.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Bedankt voor het antwoord, heren.

Wat ik er dan nog nog niet helemaal uit kan halen, is hoe de lagers er dan wel weer in te krijgen op een manier die het behoud van m'n lagers betekent.

Rest nog mijn andere vraag: Zijn de lagers van de motor ook te vervangen?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Bij het monteren van een lager om een as: alleen op de middenring slaan.
Bij monteren van een lager in een lagerhouder: op de buitenring slaan.
Altijd op 2 kanten tegelijk slaan dus niet scheef slaan.
Het slaan gaat het beste met een stuk hard hout en een hamer
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
De ene keer dat ik het deed:
Ik nam 2 stukken hard taai rondhout (stuk essen steel in mijn geval). Maakte het op de goede buitendiameter (Dwz een met buitendiameter overeenkomend met de buitendiameter van de binnenring van het lager en een voor de buitenring v h lager). Maakte (op een profisorisch knutseldraaibankje) in elk ervan een kamertje zodat er alleen drukcontact met de buitenring resp. binnenring is.


Dan heel voorzichtig drukken en tikken en pas harder tikken naarmate het lager er mooi op begint te zitten. Veel te voorzichtig? Kan zijn, ik heb geen ervaring. Maar een beschadiging van het huis of as maakt de zaak er niet makkelijker op en beschadiging van het lager wil je ook niet. Je zet er nieuwe lagers in om het op zijn minst beter te krijgen dan het was.

En verder zet ik nooit dergelijke dingen in kale stalen bankschroefbekken.

Ben benieuwd naar opmerkingen van de ervaren mensen.

Succes Rizz

mvg
klaas0639
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Schroefbank kan als je oplet, verder wat er maar voor hande is, hardhout sleuteldoppen wat maar past en stevig is.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de stofafdichtingen stuk mept.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ah, kijk, daar heb ik wat aan, bij voorbaat dank! Daar gaan we binnenkort 's aan beginnen.. Fotoreportage sws, want ik wil wel ff vastleggen waar alles hoort, zodat ik het niet kan vergeten.. :p

Maarrrr, nog 1 keer die andere vraag dan.. :) De lagers van de motor, zijn die ook zonder meer te vervangen?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Lagers can een motor zijn goed te vervangen,Let bij het uit elkaar halen op of er geen veerring uitvalt.Merk de buitenkanten van de motor en de stator (midden gedeelte) zodat alles op dezelfde manier in elkaar gaat en natuurlijk opletten hoe de as zat.De lagerbehuizing waar de de gegolfde veerring zit heeft een glijpassing waar je lager dus goed in past en wat kan verschuiven (dit hoort dus zo).
 

Sjuul

Nieuw lid
12 jan 2015
21
0
Soms is het nodig om lagers op hun plaats te tikken maar meestal kun je dit voorkomen.
Lagers kun je in de oven tot 100 á 120*C verwarmen, de as kun je dan in een plastic zak in de diepvries afkoelen, als alles op temperatuur is beetje WD40 erop en je schuift ze er zo op.
Wel alles goed doordenken en misschien even droog oefenen, als je het lager erop gaat schuiven moet dit snel en in een vloeiende beweging, als je halverwege stop zit ie vast en moet je weer gaan tikken.

Als je nieuwe lagers eenmaal op het anker zitten kun je deze weer in de vriezer leggen en vervolgens de schilden van de motor in de oven leggen deze mogen wel wat warmer.
Ik moet soms voor nood ook voor mijn werk wat motoren reviseren lukt altijd zo.

Koop wel lagers van een goed merk (SKF) anders heeft het geen zin om ze te wisselen, als hout bewerkers koop je ook beters lagers met een rubberen dichting de lagers eindigen dan op 2RS
bv 6205 2rs => 6205 is de maat codering en 2RS is de rubber dichting (2Z of ZZ is een stalen dichting, ook goed maar voor houtwormen beter 2RS)

Ik heb toevallig mijn huvema ook al eens opgeknapt, probeer er eerst achter te komen of het wal de lagers zijn die de onrondheid veroorzaken, kan ook door de boorkop komen, dit kun je meten door een nieuw boor (10mm) in te spannen en vervolgens deze met een klokje uit te klokken om de ronde schacht van de boor vervolgens nog eens op de as tussen boorkolom en boorkop, slingert enkel het boor dan is een nieuwe boorkop voldoende.

boor uitelkaar.jpgboor inelkaar.jpg

 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Dunhans en Sjuul: Beide hartelijk bedankt. De truc met vriezer en oven is praktisch wat lastig, omdat m'n werkplaats 3 verdiepingen lager ligt en m'n meisje vindt het vast niet goed als ik een paar gaten in het aanrecht boor voor een bankschroef.. :) Wb de wiebel: ik kan de poelies erboven ook bewegen. En er is geen wiebel als de boor in een vastgeklemd werkstuk zit..

Hoe het ook zij: ik ga er binnenkort aan beginnen, voor de ervaring is het iig goed!
 

Sjuul

Nieuw lid
12 jan 2015
21
0
... De truc met vriezer en oven is praktisch wat lastig, omdat m'n werkplaats 3 verdiepingen lager ligt ...

gewoon met de wanten uit de oven / vriezer halen naar de werkplaats lopen, onderweg koelt ie niet veel af :).
verwarmen kan met een verfstripper (föhn) gaat ook prima, hoe dan ook ik zou zorgen dat je ze op de een of andere manier verwarmt, door het verwarmen zet het lager wat uit deze speling heb je nodig om het lager juist en schadevrij te monteren.
ook leg je het gereedschap al klaar zou je toch moeten tikken. hoe, waar en waarmee tikken is hierboven al gezegd.

veel succes
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ok, die heb ik wel, een verfstripper.. Even uitkijken voor de rubber afdichtingen dus. :) we gaan het zien.. nogmaals bedankt!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Goed.. Ik wist dat ik hier al eens een topic over had gestart, maar ik heb dit nooit doorgezet. Er was altijd iets belangrijker... Nu heb ik wat tijd over na wat ernstig medisch leed en kunnen er wat meer projectjes opgestart worden. In eerste instantie wilde ik een nieuwe kopen, maar met dezelfde specs kom ik al gauw uit op minimaal €500. Niet erg om uit te geven, maar toch. Totdat ik het hier met een vriend over had, ik mompelde iets van lagers vervangen en zijn hoofd begon te glimmen.. "Richie, wat voor werk heb ik jaren gedaan? elektrische heftrucks gerepareerd! Lagers vervangen was 1 van mijn meest uitgevoerd dingen en het gereedschap heb ik nog.. " Aldus! Dat klonk als muziek in de oren en een date werd gemaakt.

Die date is aankomende zaterdag, dus ik dacht: ga alvast wat dingen loshalen en de boel een beetje kuisen.. Ik kan 'm verder uit elkaar halen, maar aangezien we dit samen doen, wil hij ook zien hoe het apparaat uit elkaar gaat.

Wat sfeerplaatjes dan maar.. :)

De aankoopfoto, 23 januari 2012:

k55YmXfYbC1xI5-ngXf1SzVtDtvksBujNXcaOA9nPjo_92Zvp6pvJJjzx4o4G6t2DvOYMB-EZsDqzVCZOgBdYokhSgbw9OJ0UEsbAhqBXIEwljOu6DXwKYlypIYxpQHz2h_eE3Me_yLZtAaOhAqZiy5HoFNDcm3TNbmsjKf1b56OFsNLf1cD0BR9PuVytaiasTRKqbnUS4WqsBxP3GCz0-GywCzlG6-SIXtrjvJhIWJaStvX719XACXEpmA80bYUUnULYgcaOMDjtZK7wvc-aBTbB9BqLGt_aOwBwdoXeLzlR29DI3_0-rCNNj7igAp9EFj6bZpMt339HGoL4xSLHj3B0fnXPanSzKMgRFhasppKCIgG76YGh6tD8y1ybN7UPRftGes2GP6ipZB5kClqZzGHAKPcZE5IkDyEAPm8BBuJL0ZY7J-l7KcwKUGKCVmMxl7dWL4Lut_s5KaDmgu-svc2SHa6lHExuZNTWyYwYhUgE0iCW3dB3DQHe8GPP4f02xxBx7AFeuGHsKnYlmGRCVsvXlIegUrOsjJwR9X4X7GitpT-LpGSbptny_hie-96_L6-YWRbjzFbtYMtkVqoPBUtExfb3Fta67ok9dLFOoDNtQ=w612-h917-no


IMG_20170823_205755 by Richie H, on Flickr

Meuk!!

IMG_20170823_202811 by Richie H, on Flickr

Na wat ontvetter

20170823_205127 by Richie H, on Flickr

Wordt vervolgd.. :)
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Als het goed is, moet het nu beter zijn.. Gek, want ik zag ze wel.. Maar goed.. Google foto's is dus niet heel consequent.. Nu met Flickr gedaan.. Aangezien photobucket ineens eisen ging stellen moest ik de foto's ergens anders onderbrengen..
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.