Lurem C200 combiné

Wim Adriaens

Nieuw lid
10 dec 2013
5
0
Herentals
Ik heb me zonet een nette Lurem C200 aangeschaft.
Alle functie een keertje getest en goed bevonden.
Mits een keertje goed afstellen, ga ik hier nog veel plezier aan beleven.

Nu, ik zou hier even beroep willen doen op de kennis van de gemeenschappelijke ervaring hier.

Er zitten nu twee poelies op de aandrijfmotor en de aandrijving gaat met een vlakke riem.

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de poelies door vlakke poelies met groeven? Is dit wijs?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
het lijkt me een nutteloze bezigheid. De platte riem kan genoeg vermogen overbrengen. Je trekt eerder de motor stil dan dat de riem slipt. Een platte riem is lichter, waardoor je minder trillingen hebt , die doorgegeven kunnen worden aan je beitelas
 

Wim Adriaens

Nieuw lid
10 dec 2013
5
0
Herentals
Zo had ik het nog niet bekeken. Ik zou het doen omdat de platte gegroefde riemen iets makkelijker verkrijgbaar zijn maar die trillingen in acht houdend, lijkt het mij inderdaad best een zo licht mogelijke riem te hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Een moderne platte riem die goed uitgelijnd is en niet in direct zonlicht zit, gaat jouw overleven. De platte riem in mijn sicar combi, draait al vanaf 1984. Er is geen slijtage zichtbaar en ik spaar de machine niet. De platte riem van mijn boorkolom was nog van een soort kanvas. Die heeft er na 64 jaar de brui aan gegeven, verkruimelde helemaal.Deze heb ik vervangen door een op maat gemaakte riem, die nog geen mm dik is. Als je zo n riempje in je hand hebt geloof je niet dat het zo sterk is. De boormachine draait er weer prima mee. Op maat gemaakt koste het iets van 40 tot 50 euro. Zat wel een behoorlijke levertijd op
 

Wim Adriaens

Nieuw lid
10 dec 2013
5
0
Herentals
De riemen die er bij zaten, hebben hun beste tijd wel gehad. Ze worden plakkerig. Maar sterk zijn die inderdaad wel.
Ik ben dus echt wel aan een vervangriem toe.
Weet iemand of het normaal is dat de aandrijfpoelies lichtjes rond staan? Op dit vlak ben ik echt en groentje.
 

tuoh

Oud hout
Platte riemen vragen om een bol oppervlak, zo blijft de riem mooi in het midden lopen. Dat plakkerige komt vermoedelijk uit een spuitbus met anti-riemslip, het verhoogt de krachtoverbrenging. Zo een spuitbus heb ik zelf ook in gebruik om de platte riemen van mijn penmachine regelmatig een beurt mee te geven. Platte (kunststof) riemen slijten praktisch niet, daar moet je geen schrik voor hebben. Gebruik gewoon je machine zoals ze is en vervang pas onderdelen als het echt nodig is. Preventief ingrijpen heeft hier geen zin en kost enkel geld.
 

Wim Adriaens

Nieuw lid
10 dec 2013
5
0
Herentals
Van dat bol oppervlak, da's wat ik ergens uit een ver schoolverleden precies nog vaag herinner.
Ik zal dan eerst het boeltje maar eens goed oppoetsen en alle lagers en smeerpunten nakijken. De riemen zijn besteld intussen.

Bedankt alvast voor het deskundige advies :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.