Tuinhek / Inrijpoort Stuwhout.

knutselklaas

Nieuw lid
8 sep 2014
22
0
Bijgevoegde schets is het idee voor een inrijpoort/tuinhek welke ik van stuwhout wil gaan maken.
Stijgerhout is hip tegenwoordig, dus waarom geen hek van stuwhout maken dacht ik.

Is het nodig om de planken op het frame met slotboutjes te bevestigen? Of volstaan schroeven ook?
De grootste opening is 3,6mtr opgedeeld in twee delen.

De poort komt in een bestaande oprit te staan. Het idee is om de staanders (15x15) na plaatsen rondom
op te vullen met beton, waarna de bestrating weer strak aangeheeld wordt.

Evt. de poorten nog te ondersteunen dmv. wieltjes, maar de straat loopt nogal rond. Wellicht dat de
poort geen 20 jaar mee gaat, maar dat is ook niet direct de insteek. Mogelijk gaat de hele inrit
in een later stadium nog op de schop, maar het is van belang dat de straat op korte termijn voor de
kinderen afgeschermd wordt. Wellicht de poort nog te behandelen met buitenbeits om zo de levensduur
nog wat te verlengen.

De palen had ik gedacht van 15x15 douglas te maken, wat voor behandeling moet het deel onder de grond
krijgen?



Tuinpoort.jpg
Hopelijk wordt de tekening leesbaar weergegeven.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Wat voor houtsoort ga je gebruiken ?
Stuwhout is een vrij ruim begrip natuurlijk, dat ligt er net aan wat er lokaal per land voorhanden is.
 

knutselklaas

Nieuw lid
8 sep 2014
22
0
Tja, gasman, houtsoort? dat is een goeie. Veel verder dan 'ik heb een stapel planken liggen, een poort nodig en die ik twee ga ik combineren' was ik nog niet gekomen. :confused:
Momenteel ben ik even niet in de gelegenheid om bij m'n stapel te gaan kijken om het te onderzoeken, maar het is iig geen tropisch hardhout. Het is iig wel afkomstig van
gebruik in Nederland. Het is redelijk zacht en misschien geen heel lang leven beschoren, maar dat is om bovengenoemde reden ook niet zo heel erg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.