MDF voor kledingkast of toch iets anders

Hein73

Actieve deelnemer
6 jan 2015
27
0
Hi,

Ik wil graag een kledingkast bouwen. Nu lees ik op het forum dat velen MDF gebruiken voor het maken van kasten. Qua draagkracht zal dat voor een kledingkast geen probleem zijn. Waar ik me meer zorgen over maak is de kwestbaarheid van het materiaal. Springen er niet te snel stukken en hoeken vanaf? Hoe houdt het zich op de lange termijn? Wie heeft er ervaring met het bouwen van dergelijke kast van MDF?

Met vriendelijke groet,

Hein
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Als je het niet laat stuiteren dan heb je weinig last van afspringende stukken. Wil je dat zeker ver komen neem dan HDF
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het is ook erg afhankelijk van de afwerking.

Van een scherpe rand zal eerder een stukje afbreken dan dat je er een schuin kantje aan freest.
En onbehandeld MDF is gevoeliger voor vocht. Een laklaag zal hef goed beschermen.
Je kan het ook fineren of met hpl beplakken, dan is het ook goed beschermt.

De constructie is ook belangrijk, als je een hoek maakt door de ene plaat in de kopse kant aan de andere te schroeven, dan is dat niet sterk en zal vrij snel los komen.
Maar maak je aan de achterkant nog een extra plank, dan zal die de zijwaartse krachten op vangen.

Groeten, Raymond
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mijn gehele dressing is in mdf, afgewerkt door te 'lakken' met de verfspuit, zoals hier eerder gezegd, zolang je niet tegen een hoekje o.d. botst geen problemen. Bij mij staat hij er al 3-4 jaar, tot nu toe nog geen problemen. Indien je wilt schroeven wel best voorboren, het splet makkelijk. Enkel de legplanken zijn bij mij niet afgerond, de ladefronten en deuren zijn allemaal afgerond met een kleine holle radiusfrees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.