lamello/zelf kasten maken/prijs meubelpanelen

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Is het interessant om een lamello classic x te kopen?
Ik was echter van plan zelf keukenkastjes, dressings, maatkasten,... te maken.
Toch stel ik mij de vraag of dit wel zinvol is? Prijs meubelpanelen is blijkbaar niet goedkoop. Kan je geld uitsparen i.p.v. bij ikea te kopen?
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Heel simpel: neen.

Ikea is en blijft het goedkoopst. Je kan beter de corpussen kopen bij ikea, en zelf de afwerking kiezen/maken.

een corpus bij ikea kost ongeveer 20 euro: hiervoor kan je amper je meubelpanelen mee aankopen (1x plaat 18mm van 60x 220cm + 1x plaat 3mm van 60x 80cm)
Dan moet je nog de verbindingen en je werkuren aanrekenen.

En meubelpanelen zijn best wel goedkoop, alleen per stuk en op maat zijn ze duur.
Wanneer je ze in grote hoeveelheden koopt, onbewerkt en zonder kanten, vallen ze heel goed mee.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Idd haasjetik, dat zijn de corpussen die ik bedoelde.

Een meubelpaneel in de hubo (belgie): ong. 11 euro voor 60cm breedte en 250cm lang. afgekant

In de houthandel: ongeveer 8 euro voor eenzelfde paneel maar zonder kant
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Hmm, dan moet ik eens op zoek naar betere prijzen, had gehoord dat een meubelpaneel het dubbel kost van een MDF paneel...
Conclusie? Bij Ikea kopen? Geen lamello aanschaffen?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Een lamello classix kost al snel 400 euro. Zonder de koekjes. en dan moet je nog beginnen...

Voor die prijs kan je al 20 corpussen aankopen bij de ikea... (<< grote keuken)
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Bovendien monteer je toch geen corpus met lamello's? Corpussen 'werken' niet, en kan je dus gewoon schroeven. En aangezien het 'enkel maar' corpussen zijn, zie je de schroefjes ook niet zitten :).
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
65
Bovendien monteer je toch geen corpus met lamello's? Corpussen 'werken' niet, en kan je dus gewoon schroeven. En aangezien het 'enkel maar' corpussen zijn, zie je de schroefjes ook niet zitten :).

Schroeven is leuk maar aangezien de TS ook dingen wil maken die in het zicht komen dan zijn de schoeven aan de zijkant wel zichtbaar.
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Er zijn ook andere parameters dan de prijs:
Zijn de kastjes modulair of moeten ze op maat gemaakt worden?
Staan er nog andere projecten op de 'to do' lijst die het gebruik van een lamello verrechtvaardigen?
Ikzelf heb onlangs zo'n apparaat gekocht en heb het me nog geen seconde beklaagd.
Natuurlijk blijft het een persoonlijke keuze waar je de voor- en nadelen tegen elkaar moet afwegen.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Als het alleen om de kosten gaat: goed rond-shoppen en je bent altijd voordeliger uit dan investeren in apparatuur, materialen, etc.

echter...

Als het gaat om precies datgene te krijgen wat je voor ogen hebt,... plezier hebt in iets zelf maken,... trots zijn op het eindresultaat....

Nou ja, je begrijpt het wel.
(en ik vermoed dat de meesten hier er net zo over denken; tenslotte is dat de voornaamste bestaansreden voor dit forum)

NB: mbt de lamello frees: ik heb dit gekocht voor een specifiek project een aantal jaren terug; met veel plezier daarvoor gebruikt en sinds dien is dit een 'regelmatig' stuk gereedschap geworden; nooit spijt gehad van de aanschaf!)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Als ik me er ook nog even mag in bemoeien... De TS heeft het over inbouwkasten ed, als je over inbouwkasten praat heb je het toch in 99% van de gevallen over maatwerk? Het zou mij verwonderen dat je bij Ikea elke keer opnieuw de ideale maten van corpussen vindt om net op de lengte kastenwand te komen dat je nodig hebt...
Als ik nog een punt mag aanhalen, misschien wil je ook niet al je corpussen in wit, als je zelf het materiaal hebt om te verwerken kan je ook ander plaatmateriaal gaan gebruiken dan WIT meubelpaneel.
Nog iets, voor mijn dressing ben ik ook langsgeweest bij den Ikea, alles uitgerekend en gedaan... had zelf nog zo goed als niets gemaakt in hout, en toch de dressing zelf gemaakt, op maat, 100% mdf afgelakt met de pistool, toch een heel stuk goedkoper dan in den Ikea!


En... waarom een dure lamello voor het maken van kasten als ik vragen mag?? Pas op, heb ondertussen ook geïnvesteerd in een domino, maar mijn eerste kasten heb ik met deuvels gemaakt met een malletje van cmt en dat werkte heel goed! Het kostte helemaal niet zoveel en het is zeer nauwkeurig, het enige dat je nodig hebt is een goede vijsmachine om de gaten te boren. Ik denk dat dit een ideale oplossing zou zijn voor u, niet duur en u kunt er uw kasten op maat zelf mee maken. Ik probeer er nog een foto van te maken zodat u ziet wat ik bedoel.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
bedankt voor de antwoorden, het lijkt me uiteindelijk inderdaad te gek om een lamello aan te schaffen?...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hey usernaamvergeten :
Hierbij een paar foto's van wat ik bedoel. Er zitten ook een paar hulpjes bij waarmee je bvb een pin in het laatste geboord gaatje kunt steken zodat je de mal kunt verplaatsen (voor een lange plaat bvb), zo blijven de gaten op dezelfde afstand, maar dan moet je wel het "stopje" op het uiteinde wegnemen. Die kan je trouwens links of rechts plaatsen, afhankelijk van waar je wilt starten met boren. er hoort ook een boorhouder bij, die in diepte instelbaar is, waarin een deuvelboortje past. Het uiteinde van de boorhouder past net in de gaten in de mal waardoor je loodrecht in het hout boort. Dit op de vijsmachine plaatsen, en je bent vertrokken! Van het boorhoudertje heb ik geen foto, kon die niet onmiddellijk vinden, maar heb een foto van het nummer van de mal getrokken, dus zal je wel makkelijk alles terugvinden op het net.
IMG_5637.jpg
IMG_5638.jpg
IMG_5639.jpg
IMG_5640.jpg
IMG_5641.jpg
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Dank, ziet er erg handig uit maar is toch niet helemaal wat ik zoek. Misschien wel iets voor de TS inderdaad, als hij zelf zijn kasten wil maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.